В рекламен клип на бисквити, дете се опитва да хитрува и отказва на баща си от лакомството с думите „Не, защото още не си готов“. Използваме изречението от рекламата, за да се запитаме „А ние готови ли сме да се конкурираме за финансиране с европейския бизнес?“ Достатъчно конкурентоспособни ли са българските фирми в европейски контекст и могат ли да предложат идеи в полза на общото ни европейско семейство? Отговора на тези въпроси търсим в рамките на разяснителна бизнес конференция, организирана от БСК, по въпросите за достъп до европейски фондове на малки и средни предприятия (МСП) с акцент върху иновациите.
Новото е, че наши фирми и изобретатели могат да кандидатстват онлайн и директно, без да минават през българската администрация по европейската програма „Хоризонт 2020”, започнала в началото на годината, със срок до края на 2020-а и общ бюджет от 80 млрд. евро. За средните и малки фирми е разработен специален модул, с бюджет 3 млрд. евро.
„Направленията, по които се набират иновативни проекти с цел финансиране са: информационни и телекомуникационните технологии (ИКТ), нанотехнологиите, медицинската апаратура, интегриран зелен транспорт, енергетика без въглеродни емисии, производство на екологични храни, иновативни материали и др.”, коментира Пиер Рубо, началник на сектор „Обучения” за средни и малки предприятия по програмата „Хоризонт 2020”.
Изискванията обаче се оказват трудно изпълними.
„Около 88% от проектите през тази година се оказаха под необходимото ниво, поради което програмата има слаба успеваемост. За да поеме по пътя към финансиране, което може да достигне до 70% от стойността, проектът трябва да отговаря на няколко условия: идеята да бъде иновативна и да няма аналог в рамките на ЕС. Освен това трябва да има безспорен икономически ефект и да създава работни места”, пояснява още Рубо.
Сред „отличниците” по усвояване на средства по програмата за МСП към „Хоризонт 2020“ са компании от Ирландия с 20% успешни проекти, Австрия (15%), Великобритания (11%), Израел (10%) и Испания (9%). С доста добро присъствие в програмата са и фирми от Унгария, Гърция, Румъния. От общо 30 проекта, представени от български компании, на критериите е отговорил само проект в областта на зеления транспорт, но в последствие е отхвърлен. В момента казусът се разглежда от Арбитражния съд към ЕС.
Илюстрация на това колко далече стоят българските мениджъри от колегите си в останалите страни от Съюза бяха и зададените от аудиторията въпроси. Представители на БАН изразиха притеснение, че кандидатствайки по програмата, идеите им може да бъдат откраднати, а проектите – декласирани. Представители на бизнеса поставиха автоматизацията на производството като предпоставка за закриване на работни места и увеличаване на печалбата на фирмата. И в този случай няма как да се разкрият работни места. В отговор отново беше разяснено, че програмата цели финансиране на иновации, които за да се реализират, предполагат откриване работни места.
Ако потърсим причината защо нашата страна и бизнесът усвояват малка част от европейските фондове, бихме могли да кажем, че различният манталитет задава двете скорости на Европа, въпреки равните условия. Българската икономика има остра нужда от инвестиции, а ЕС предлага много възможности, въпросът е дали имаме широтата, отговорността и творческия потенциал да предложим конкурентоспособни проекти.
През следващите месеци започва инсталирането на антидрон системите на летищата. По време на днешния парламентарен контрол в Народното събрание, транспортният министър Гроздан Караджов съобщи, че от Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна..
С издигане на знамето на Европейския съюз пред сградата на президентската институция беше отбелязан Денят на Европа. На церемонията присъстваха президентът Румен Радев, председателят на парламента Наталия Киселова, вицепрезидентът Илияна..
На 18 май румънците ще гласуват отново за президент Джордже Симион и Никушор Дан са двамата кандидати, които ще се изправят един срещу друг на балотажа на президентските избори в Румъния на 18-и май. Симион, който е кандидат на..
В началото на 60-те години на м.в. се приема, че състоянието на водните запаси на страната ни е недостатъчно за нуждите на земеделието, затова започва..
Протест под надслов "Достоен труд - достойно заплащане! Без транспорт няма икономика!" възпрепятства тази сутрин излизането на превозните средства по..
Протестът на градския транспорт в София блокира движението на трамваи, автобуси и тролейбуси, както и учебния процес в училищата. От сутринта..