В рекламен клип на бисквити, дете се опитва да хитрува и отказва на баща си от лакомството с думите „Не, защото още не си готов“. Използваме изречението от рекламата, за да се запитаме „А ние готови ли сме да се конкурираме за финансиране с европейския бизнес?“ Достатъчно конкурентоспособни ли са българските фирми в европейски контекст и могат ли да предложат идеи в полза на общото ни европейско семейство? Отговора на тези въпроси търсим в рамките на разяснителна бизнес конференция, организирана от БСК, по въпросите за достъп до европейски фондове на малки и средни предприятия (МСП) с акцент върху иновациите.
Новото е, че наши фирми и изобретатели могат да кандидатстват онлайн и директно, без да минават през българската администрация по европейската програма „Хоризонт 2020”, започнала в началото на годината, със срок до края на 2020-а и общ бюджет от 80 млрд. евро. За средните и малки фирми е разработен специален модул, с бюджет 3 млрд. евро.
„Направленията, по които се набират иновативни проекти с цел финансиране са: информационни и телекомуникационните технологии (ИКТ), нанотехнологиите, медицинската апаратура, интегриран зелен транспорт, енергетика без въглеродни емисии, производство на екологични храни, иновативни материали и др.”, коментира Пиер Рубо, началник на сектор „Обучения” за средни и малки предприятия по програмата „Хоризонт 2020”.
Изискванията обаче се оказват трудно изпълними.
„Около 88% от проектите през тази година се оказаха под необходимото ниво, поради което програмата има слаба успеваемост. За да поеме по пътя към финансиране, което може да достигне до 70% от стойността, проектът трябва да отговаря на няколко условия: идеята да бъде иновативна и да няма аналог в рамките на ЕС. Освен това трябва да има безспорен икономически ефект и да създава работни места”, пояснява още Рубо.
Сред „отличниците” по усвояване на средства по програмата за МСП към „Хоризонт 2020“ са компании от Ирландия с 20% успешни проекти, Австрия (15%), Великобритания (11%), Израел (10%) и Испания (9%). С доста добро присъствие в програмата са и фирми от Унгария, Гърция, Румъния. От общо 30 проекта, представени от български компании, на критериите е отговорил само проект в областта на зеления транспорт, но в последствие е отхвърлен. В момента казусът се разглежда от Арбитражния съд към ЕС.
Илюстрация на това колко далече стоят българските мениджъри от колегите си в останалите страни от Съюза бяха и зададените от аудиторията въпроси. Представители на БАН изразиха притеснение, че кандидатствайки по програмата, идеите им може да бъдат откраднати, а проектите – декласирани. Представители на бизнеса поставиха автоматизацията на производството като предпоставка за закриване на работни места и увеличаване на печалбата на фирмата. И в този случай няма как да се разкрият работни места. В отговор отново беше разяснено, че програмата цели финансиране на иновации, които за да се реализират, предполагат откриване работни места.
Ако потърсим причината защо нашата страна и бизнесът усвояват малка част от европейските фондове, бихме могли да кажем, че различният манталитет задава двете скорости на Европа, въпреки равните условия. Българската икономика има остра нужда от инвестиции, а ЕС предлага много възможности, въпросът е дали имаме широтата, отговорността и творческия потенциал да предложим конкурентоспособни проекти.
В интерактивния център за наука и технологии на "София Тех Парк" - "ТехноМеджикЛенд", на 10 и 11 май ще се проведе състезание по скоростно редене на Куба на Рубик. Събитието е част от официалния календар на Световната куб асоциация и се организира от..
Туристическото дружество "Бачо Киро" организира тази събота, 10 май, туристически поход до Дряновския манастир по повод 149-ата годишнина от Априлската епопея. В похода ще се включат и туристически дружества, както и групи от..
В обръщение към народа държавният глава Румен Радев обяви, че внася предложение в Народното събрание за провеждане на национален референдум. Въпросът в него е "Съгласни ли сте България да приеме единната европейска валута "евро" през 2026 година"...
В началото на 60-те години на м.в. се приема, че състоянието на водните запаси на страната ни е недостатъчно за нуждите на земеделието, затова започва..
Протест под надслов "Достоен труд - достойно заплащане! Без транспорт няма икономика!" възпрепятства тази сутрин излизането на превозните средства по..
Протестът на градския транспорт в София блокира движението на трамваи, автобуси и тролейбуси, както и учебния процес в училищата. От сутринта..