Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Астрономията се превръща в поезия в кръга на „Грация и гравитация“

Снимка: архив

Учени, артисти, музиканти и поети са сред приятелите на кръга „Грация и гравитация“. Срещите им наподобяват рядко срещано космическо явление, което се помни завинаги. Тази година се събраха отново в София под покрива на къщата-музей на именития ни композитор от началото на  XX в., Панчо Владигеров. Повод са традиционните празници на културата, организирани от най-старото висше училище – СУ „Св. Климент Охридски“.

Идеята за поредица от срещи озаглавени „Грация и гравитация“ не е от вчера. И учените, и поетите споделят, че са изкушени да участват в нея, защото тя дава поле за изява пред два вида публики “посветени” и “непосветени”. Когато говориш с научни факти и показваш откритията в астрономията, непосветената аудитория разбира само частично това, което изразяваш, а останалото си го доизгражда в представите, – казва доц. Петко Недялков, ръководител на Катедрата по астрономия към СУ „Св. Климент Охридски“.

Всяка година доц. Недялков разширява кръга на „Грация и гравитация“ с нови участници, предимно творци в областта на поезията и музиката. Сред най-младите е  Илиян Метев, познат като режисьор на документалния филм „Последната линейка на София“, който получи няколко международни отличия. За срещата в кръга „Грация и гравитация“ Илиян дойде със своята цигулка и изненада аудиторията с емоционално изпълнение на Соната №5 „Пролетна“, от Лудвиг ван Бетовен. Възвишеното изкуство предизвика дискусия сред професорите по астрономия в залата. С тях Илиян сподели съкровени впечатления, възникнали при досега с творчеството на Бетовен:

Има съвършен баланс между интелект и чувства при Бетовен. Примерно чрез използването на динамиката и ритъма. На места, сякаш казва на изпълнителя, тук не изказвай всичко за чувството до край. Така се получават фини нюанси, които носят заряд за творчество и вдъхновение. Когато свиря с цигулката си това е моят начин за комуникация с публиката. Музиката е най-чистото изкуство, което ни извисява над земните дела и ни доближава до звездите. Най-големият ми успех безспорно са моите филми, но там липсва непосредствения емоционален контакт с аудиторията. А когато свиря има диалог с хората, дори усещам как публиката влияе на интонацията и променя моето изпълнение.

След кратка дискусия за съвършенството на музиката, срещата „Грация и гравитация“ се пренася в полето на поезията. Там в свои води плува майсторът на рими от Хасково  Райчо Русев с творчески псевдоним Райсън (на снимката)Снимка. Скромно казва за себе си, че не иска да се кичи със званието поет, но когато рецитира стиховете си, всички го слушат в захлас. Думите са като небесните светила, трябва много труд и постоянство, за да се разшифроват и подредят в сложната система на поезията. Така горе-долу изглежда философията на Райсън. По професия е криптограф и е направил тайни кодове за защита на ведомствена информация. Интересува се от научните открития в астрономията, а общуването с хората на телескопа му носи радост и вдъхновение. Неотдавна, в конкурса „Поезия, близо до звездите“, проведен на връх Рожен, получил първото признание за творчеството си. Развълнувал публиката със стихове като този: Все тъй крака докато местим, по кривия житейски път, на хоризонта нищо весело, надеждата ни е отвъд. И още за житейската философия от Райсън.

Другаруването ми с учените започна от поезията. Благодарен съм, че срещнах тези хора, те са големи ерудити, а в същото време са с топли сърца. Има факти от астрономията, на които и аз търся отговор. Как е безкрайна Вселената, а човечеството вижда от космоса, чрез своите телескопи и сонди, само 4 % от предполагаемия свят. Много сме малки ние, но освен нас, във вселената съществува и друг разум, който само ни загатва за себе си. Вдъхновението не идва свише, то е плод на много работа и желание. Наричат времето, в което живеем бездуховно, но това не е така. Има добри и мъдри хора, но за съжаление даваме път на бездуховните. Силно впечатление ми направи надпис върху стара чешма в Родопа планина. Там прочетох „Дяволът седи върху парата“, питам се, ние, кого сложихме за господар в нашия свят, май парите сложихме!А това значи, че сме сложили за цар не друг, а дявола, струва си да се замислим, нали?





Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Милена Селими с награда за най-добър превод в Албания за "Времеубежище"

Милена Селими, преводачката на албански език на романа "Времеубежище" на Георги Господинов, която е и представителят на българите в Комитета на националните малцинства в Албания, получи наградата за най-добър превод през 2024 г. от провеждащия се в..

публикувано на 16.11.24 в 21:10
Кадър от „Идва есента“

Музиката е на фокус в Киномания – най-старата филмова панорама у нас

Тази вечер, 13 ноември, в Зала 1 на НДК в София започва 38-ото издание на Киномания. Началото на кинопанорамата ще бъде дадено с най-новия игрален филм на режисьора Милко Лазаров "Стадото”, чиято световна премиера беше преди месец в Лондон, в..

публикувано на 13.11.24 в 10:10

БНР пита: Кои са българските посланици на културата на 2024 г.?

Инициативата на програма "Христо Ботев" на БНР, започнала през 2021 г., се фокусира върху постиженията на писатели, поети, драматурзи, художници, музиканти, актьори, композитори, кинодейци и представители на българското танцово изкуство, чието..

публикувано на 11.11.24 в 20:05