Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Българската търговия с високи апетити към пазари извън ЕС

Снимка: архив

Министерството на икономиката обяви, че възнамерява да разкрие търговски представителства на България в Куба, Мексико и държави от Северна Африка. Обмисляло се също изпращане на търговски аташета в Сингапур и Индонезия. Намерението е ново само дотолкова, доколкото разширява кръга на замислените дестинации с Куба и Мексико. През януари министерство аргументираше пренасочването на търговски представителства към държави на изток с аргумента, че родният бизнес трябва да бъде подпомогнат да преодолее загубите си от ембаргото на ЕС за руските пазари. Аналогични идеи лансираше, още в началото на 2014 г., и правителството на Пламен Орешарски, но с аргумента, че вече не се налага поддържане на търговски служби в ЕС, тъй като след присъединяването към него търговските отношения с европейските държави са лесни и добре уредени още на макрониво. Тогава България имаше търговско-икономически служби в 44 държави, а в тези държави отиваше 90% от българския износ. Но сегашното правителство възнамерява не само да пренасочи търговско-икономическите служби към страни извън ЕС, а и да подобри подготовката и подбора на техните служители. Предвижда още да внесе промени в услугите на Агенцията за експортно застраховане, така че те да станат по-атрактивни и изгодни за българския износител. Идеите на кабинета съвпадат с интересите и исканията на бизнеса, който още не е забравил времената, когато България имаше огромен по обем и разнообразие износ за държави от Близкия Изток например. В българската икономика обаче днес преобладават относително дребни производители и пренасочването на търговията към държави извън ЕС, особено когато става въпрос за големи такива като Китай и Индия, предполага също коопериране на много дребни производители за износ под една марка. Затова, при децентрализирана икономика, каквато днес е българската, пренасочването към нови пазари не е подвластно само на изпълнителната власт, а зависи и от взаимодействието й с бизнеса. В тази връзка министерството на икономиката обмисля, ако бизнесът иска да има търговски аташета в страни, където самото то не предвижда такива, назначаването на аташета да може да става и под формата на публично-частно партньорство. Идеите за пренасочване на българската търговия към пазари извън ЕС са явна необходимост, щом са споделяни от толкова различни правителства, но засега явно не са повече от една нереализирана политика, за която само се говори.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Мултимедийна изложба ни води в студиата, припомня гласове и събития, свързани с историята на БНР

На 25 януари тази година Българското националното радио ще отбележи своя 90-годишен юбилей. Празникът на Старата къща ще бъде съпроводен от различни инициативи, а кулминацията ще бъде церемонията по връчването на Годишните награди за..

публикувано на 22.01.25 в 12:10
Снимка: Спасителен център за сухоземни костенурки

Зимата на костенурките – екипът на Спасителния център край с. Баня се грижи за над 200 черупчести обитатели

Докато зимата сковава природата, скрити в убежищата си, защитени от студа и заплахите навън, костенурките спят зимния си сън. Но какво се случва с тях през този период? Къде се чувстват най-сигурни и кога да очакваме да се пробудят? В село Баня,..

публикувано на 22.01.25 в 12:00

България се представя на туристическото изложение FITUR 2025 в Мадрид

България е сред водещите участници на FITUR 2025 – едно от най-големите и важни международни туристически изложения, което се провежда в Мадрид, Испания, от 22 до 26 януари 2025 г. Събитието ще събере представители на над 9 500 компании и 156 държави...

обновено на 22.01.25 в 07:05