Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Три знакови дами на българската живопис представени в галерия „Арте”

БНР Новини

До 14 юни в столичната галерия „Арте” могат да се видят творби на три от големите дами в българската живопис. Това са Олга Вълнарова, Елза Гоева и Мария Столарова. Изложбата е първа част от поредица, която представя творчеството на талантливи художнички, оставили запомняща се следа в нашето изкуство. Творбите в експозицията – пейзажи и натюрморти, са рисувани от средата на ХХ век до наши дни. Както отбелязва за Радио България изкуствоведът проф. Чавдар Попов, става дума за прочути имена, макар и различни по темперамент, по стилистика, по тематични и сюжетни предпочитания. И още: Събирането на трите художнички на едно място е до известна степен условно, тъй като това, което ги свързва, е принадлежността към приблизително едно и също поколение. А и трите са изцяло отдадени единствено и само на живописта. И, разбира се, на високото художествено ниво. Оттам нататък започват различията.

Снимка

Олга Вълнарова е представена с една много изискана колекция от няколко творби
картини от последните й години, с много сложни, поетични инвенции, които са почти на границата на фигуративното и абстрактното, с едни интонации, които отиват отвъд видимостта, отвъд фигуративността, с много сложни живописни опуси. Изключителни творби.

Снимка

Елза Гоева, която е единствената жива участничка от трите, всъщност показва последните свои произведения. Тя е много изискан живописец, който в тоналните преходи търси изразителност в една осезаема фактура, но много фина като стилистика, с условни композиции.

Снимка

И, разбира се, Мария Столарова е представена с известните си натюрморти. Те черпят вдъхновение от възрожденските алафранги. Работите й са симетрично построени, изградени според една доста минималистична естетика, заедно с това също с много високо качество.

Според проф.Чавдар Попов изложбата е истинска наслада за всички, които ценят най-съкровеното в живописта. А като че ли в нашето време, изпълнено с множество предизвикателства, с огромна визуална информация, която трудно можем да смелим, се объркваме.

Все пак, подобни изложби за мен са лично като един духовен и пластичен оазис, чист кислород. Една спирка, където човек може наистина да отдъхне и да се съсредоточи в себе си и картините, да получи истинско удоволствие от общуването с една прекрасна живопис.

Доколко трите талантливи дами се вписват в художествените търсения на своето време, а и на нашето?

Смятам, че автентичното изкуство е винаги актуално. Независимо от индивидуалните особености на всяка една от тези художнички, аз съм сигурен, че те са еднакво актуални и вчера, и днес. Сигурен съм, че ще бъдат също толкова актуални и утре.

И още: според проф. Попов тази изложба е добър повод за всички, които искат отново да се върнат към автентичните стойности на чистата живопис. Защото това рядко се случва напоследък. Имаше наскоро една прекрасна изложба на Вера Недкова в Националната галерия, също изключителна художничка. Такива експозиции са важни и имат своето място в художествения живот, защото ни напомнят, независимо от всичко, че истинският талант съществува. Макар и рядко, ние можем да го видим, да се докоснем до него. И това винаги носи положителни емоции – обобщава Чавдар Попов.

Снимките са предоставени от галерия „Арте”



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Аниес Дезарт за времето, музиката и светлината на София

"Вечният годеник" е първият публикуван на български роман на известната френска писателка Аниес Десарт. Преводът е на Силвия Колева. Историята се заплита в ритуалната зала в кметството, където малко момченце се обяснява в любов на момиченце на..

публикувано на 23.12.24 в 10:25

Скулпторът Юсеин Юсуф превърна чешма в галерия сред гората

Художест вена галерия насред гората – на това оприличават очевидци крайпътната чешма с беседка край момчилградското село Конче в Родопите. Началото на градежа е дадено през 1985 г. от бащата на Юсеин Юсуф, а година по-късно, когато той почива, делото е..

публикувано на 22.12.24 в 08:25
Бистришките баби

Изложба "Живи човешки съкровища – България" се открива в София

Институтът за етнология и фолклористика с Етнографски музей при БАН (ИЕФЕМ-БАН) открива днес изложбата "Живи човешки съкровища – България" в центъра на София, под купола на Ларгото. Експозицията представя вписаните в периода 2008-2024 г. 44..

публикувано на 17.12.24 в 07:00