Център на българското председателство на ЕС, Европейска столица на спорта през 2018-а…сериозни поводи за гордост, но и предизвикателства за хубавата стара София. През март тя ще стане и една от световните столици на киното с амбициозната програма на ХХII международен филмов фестивал София Филм Фест (7-18-29 март 2018 г.). Впрочем, годината започна много силно за българското кино.
Изключителна чест за България! – така Стефан Китанов, директор на София Филм Фест (СФФ), определи сериозния пробив на страната ни на международното фестивално поле. За първи път, 29 години след филма „Иван и Александра” на Иван Ничев, в конкурса на Берлинале имаме българска лента в основната програма на фестивала. Неин режисьор е Милко Лазаров, а сценарист – Симеон Венциславов. Филмът със заглавие „Áга“ е избран да закрие престижния фестивал.
„Áга“, с която на 7 март ще бъде открит СФФ, е необичайна по своя сюжет творба. Действието се развива далеч на север, главните герои – Седна и Нанук, са семейство ескимоси. След смъртта на Седна Нанук извървява дълъг път, за да открие дъщеря им Áга, напуснала семейството преди години. Винаги ме е вълнувало как модерният и бързо развиващ се свят засяга малките общности… Възхищавам се на хора, които живеят в непоносими за модерния човек условия и успяват да съхранят деликатните си взаимоотношения и да приемат живота смирено и състрадателно, разказва режисьорът Милко Лазаров.
През 2018 г. темата на София Филм Фест, преплетена творчески във визията на фестивала, е свързана и с избора на София за Европейска столица на спорта. Акцентът е върху масовия спорт и върху значението на спорта като приоритет в живота на хората. Този специален фокус ще присъства и във филмовата програма на фестивала чрез селекция от филми и събития на спортна тематика.
Стефан Китанов отбеляза и друг важен факт: предстои 15-ото издание на София Мийтингс – платформа на копродукции, която събира творците и техните проекти с филмови фондове, продуценти, дистрибутори, журналисти. За тези години София Мийтингс е осигурила финансиране на немалко филми– български и чуждестранни, представили се успешно и на СФФ, и на световните екрани.
Благодарение на изпълнителния директор на СФФ и ръководител на София Мийтингс Мира Сталева и нейния екип, отново в София ще пристигнат над 150 представители на европейската филмова индустрия. На пресконференцията, посветена на София Мийтингс – нашия коопродукционен пазар, ще ви дадем информация за свършеното през тези 15 години, за всички проекти, които са минали през платформата за копродукции, но и какво е станало с тях. Тоест, в какви филми са се превърнали. На София Мийтингс показваме и най-новите български филми в завършен и в незавършен вид, там става ясно и кои български заглавия след представянето си на тази платформа са отишли по света. 98 процента от българското кино е тръгнало оттук, от София Мийтингс.
Световно признатата унгарска режисьорка Илдико Енеди ще бъде президент на международното жури, което ще определи носителя на голямата награда„София – град на киното”.
Сред филмите, представени в конкурсната програма, има и копродукции с българско участие: „3/4“ (2017) – България-Германия, с режисьор Илиян Метев;„Радиограмофон“ (Radiogram, 2017) – България-Полша, режисьор Рузие Хасанова. Израсналата в Родопите българска режисьорка Рузие Хасанова определя „Радиограмофон” като филм за свободата и за силата на музиката. Сред претендентите за тази награда са още:
- „Адам“ (Adam, 2018) – Германия-Исландия-САЩ-Мексико, режисьор Мария Солрун;
- „Гълъбът“ (The Pigeon/Güvercin, 2018) – Турция, режисьор Бану Съваджъ;
- „Наме“ (Namme/Namme, 2017) – Грузия, режисьор Заза Халваши;
- „Тиха нощ“ (Silent Night/Cicha noc, 2017) – Полша, режисьор Пьотр Домалевски.
Във фестивалната рубрика „Киното днес – големите майстори” публиката ще може да види най-новите филми на утвърдени имена от световното кино. В програмата на СФФ присъстват заглавия като „Без милост” (In The Fade) на Фатих Акин, „Нелюбов” („Нелюбовь”) на руския майстор Андрей Звягинцев, също и „Проектът „Флорида” (The Florida Project) – най-новият филм на Шон Бейкър.
"Вечният годеник" е първият публикуван на български роман на известната френска писателка Аниес Десарт. Преводът е на Силвия Колева. Историята се заплита в ритуалната зала в кметството, където малко момченце се обяснява в любов на момиченце на..
Художест вена галерия насред гората – на това оприличават очевидци крайпътната чешма с беседка край момчилградското село Конче в Родопите. Началото на градежа е дадено през 1985 г. от бащата на Юсеин Юсуф, а година по-късно, когато той почива, делото е..
Институтът за етнология и фолклористика с Етнографски музей при БАН (ИЕФЕМ-БАН) открива днес изложбата "Живи човешки съкровища – България" в центъра на София, под купола на Ларгото. Експозицията представя вписаните в периода 2008-2024 г. 44..
Художест вена галерия насред гората – на това оприличават очевидци крайпътната чешма с беседка край момчилградското село Конче в Родопите. Началото на..
"Вечният годеник" е първият публикуван на български роман на известната френска писателка Аниес Десарт. Преводът е на Силвия Колева. Историята се..