Преди дни целият оперен свят беше потресен от смъртта на големия тенор Камен Чанев, който си отиде в разцвета на силите си. „Това беше последната капка. Това е загуба не само за България, това е загуба за оперното изкуство. Решихме, че е добре да се знае истината“, казва тенорът Петър Костов. Заради риска от заразяване с коронавируса, на който са подложени всички, заети в оперното изкуство, той инициира петиция, в която се настоява да бъдат спасени оперните певци на България. Досега тя е подписана от близо 400 души.
„Водещи имена от целия свят, не само от България, са подписали петицията – казва още оперният певец в интервю за БНР. - Знаем, че български оперни певци работят в големите театри по света. Имаме подкрепата и подписите на известни наши колеги от Япония, Хърватска, САЩ и др., както и представители на всички български театри. Някои не искат имената им да бъдат споменавани, но на лични съобщения получавам много голяма подкрепа. Факт е, че при нас, в оперните театри, кипеше безпределен творчески ентусиазъм, а трябваше да има по-консервативна политика. Колегите от Берлинската и Виенската опера например, не са по-малко трудолюбиви от нас, но там се взеха необходимите мерки. Поддържам връзка с колеги от всички оперни театри у нас и знам, че постоянно се заразяват хора. В контакт съм с преболедувалите вируса, които много трудно се възстановяват. Нито един от тях все още не е казал, че е в състояние да пее. Имаше планирани фестивали, дори турнета, а знаете, че певци и оркестър се придвижват в големи автобуси, което е неприемливо в тази ситуация. Назряха много проблеми, опитвахме е да консолидираме силите си.“
Петър Костов пояснява за пореден път, че един оперен спектакъл се осъществява от стотици хора. Те са в оркестрината, на сцената и зад нея, невъзможно е да се спазва дистанция по време на спектаклите, невъзможно е да се използват предпазни средства, а е известно, че певците и изпълнителите на духови инструменти използват възможно най-голям капацитет на белите дробове, което прави опасността от заразяване още по-голяма.
Ето и част от текста на петицията, който се цитира най-често от българските медии:
„В България, за разлика от почти цяла Европа, оперните театри останаха активни и отворени. Освен това спектаклите се провеждаха цялостно – с пълни хор, оркестър и солисти, които няма как да използват лични предпазни средства по време на представленията, а да кажем честно и на по мащабните репетиции. Всичко това доведе до множество случаи на инфекция от коронавирус, най-вече сред певческия състав и при духовите инструменти в оркестъра. Тъй като е известно, че с пеенето и свиренето на духов инструмент се поема значително количество въздух, евентуалната концентрация на вируса, който биха поели този тип изпълнители, е в пъти над останалите артисти. Има множество изследвания, едно от които на британското Министерство на здравеопазването, които еднозначно посочват, че при интензивно пеене се отделят 20 пъти повече аерозолни капчици, отколкото при нормално говорене. Освен това вирусът, отделен при пеене, остава в пъти по-дълго вирулентен в обща среда на репетиции и спектакли”.
Редактор: Албена Безовска
На 9 ноември една от залите на Фолклорния ансамбъл "Тракия" в гр. Пловдив ще събере млади таланти за традиционния майсторски клас "С песните на Кичка Савова". Събитието се организира от фондация "Кичка Савова ", чийто председател е Стефка Здравкова,..
Излезе първата „Книга на песните на ЕС“ (EU Songbook), която съдържа по 6 песни от всяка от 27-те страни членки на ЕС, предава БТА. Класацията е датски проект с нестопанска цел и няма финансови връзки с ЕС, съобщиха организаторите от „Асоциация за..
От трийсет години цигуларката Искрена Йорданова живее в Лисабон. Всичко, което прави като музикант, е свързано с бароковата музика. Посвещава голяма част от времето си на откривателството на старинни ръкописи, на които вдъхва нов живот със своя..