Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Петиция призовава: „Спасете оперните певци на България“

Снимка: Софийска опера и балет

Преди дни целият оперен свят беше потресен от смъртта на големия тенор Камен Чанев, който си отиде в разцвета на силите си. „Това беше последната капка. Това е загуба не само за България, това е загуба за оперното изкуство. Решихме, че е добре да се знае истината“, казва тенорът Петър Костов. Заради риска от заразяване с коронавируса, на който са подложени всички, заети в оперното изкуство, той инициира петиция, в която се настоява да бъдат спасени оперните певци на България. Досега тя е подписана от близо 400 души.

„Водещи имена от целия свят, не само от България, са подписали петицията – казва още оперният певец в интервю за БНР. - Знаем, че български оперни певци работят в големите театри по света. Имаме подкрепата и подписите на известни наши колеги от Япония, Хърватска, САЩ и др., както и представители на всички български театри. Някои не искат имената им да бъдат споменавани, но на лични съобщения получавам много голяма подкрепа. Факт е, че при нас, в оперните театри, кипеше безпределен творчески ентусиазъм, а трябваше да има по-консервативна политика. Колегите от Берлинската и Виенската опера например, не са по-малко трудолюбиви от нас, но там се взеха необходимите мерки. Поддържам връзка с колеги от всички оперни театри у нас и знам, че постоянно се заразяват хора. В контакт съм с преболедувалите вируса, които много трудно се възстановяват. Нито един от тях все още не е казал, че е в състояние да пее. Имаше планирани фестивали, дори турнета, а знаете, че певци и оркестър се придвижват в големи автобуси, което е неприемливо в тази ситуация. Назряха много проблеми, опитвахме е да консолидираме силите си.“

Петър Костов пояснява за пореден път, че един оперен спектакъл се осъществява от стотици хора. Те са в оркестрината, на сцената и зад нея, невъзможно е да се спазва дистанция по време на спектаклите, невъзможно е да се използват предпазни средства, а е известно, че певците и изпълнителите на духови инструменти използват възможно най-голям капацитет на белите дробове, което прави опасността от заразяване още по-голяма. 

Ето и част от текста на петицията, който се цитира най-често от българските медии: 

„В България, за разлика от почти цяла Европа, оперните театри останаха активни и отворени. Освен това спектаклите се провеждаха цялостно – с пълни хор, оркестър и солисти, които няма как да използват лични предпазни средства по време на представленията, а да кажем честно и на по мащабните репетиции. Всичко това доведе до множество случаи на инфекция от коронавирус, най-вече сред певческия състав и при духовите инструменти в оркестъра. Тъй като е известно, че с пеенето и свиренето на духов инструмент се поема значително количество въздух, евентуалната концентрация на вируса, който биха поели този тип изпълнители, е в пъти над останалите артисти. Има множество изследвания, едно от които на британското Министерство на здравеопазването, които еднозначно посочват, че при интензивно пеене се отделят 20 пъти повече аерозолни капчици, отколкото при нормално говорене. Освен това вирусът, отделен при пеене, остава в пъти по-дълго вирулентен в обща среда на репетиции и спектакли”. 

Редактор: Албена Безовска

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

"Нашата мила родна страна"

В началото на 70-те години на ХХ век България запява три обичани до днес песни. През 1970 г. " Една българска роза" на композитора Димитър Вълчев в неподражаемата интерпретация на Паша Христова е отличена с първа награда на международния фестивал за..

публикувано на 06.06.25 в 10:15

Остава с меланхоличен "Спомен"

"Спомен" е заглавието на най-новата песен на Остава, която ни отвежда към предстоящия студиен албум на групата. Докато предишният им сингъл "Виновен" бе зареден с дълбоки емоции и вечни проблеми, "Спомен" съчетава по-танцувално звучене със светла..

публикувано на 05.06.25 в 10:15

Над 100 струнни инструмента на международен конкурс по лютиерство в Казанлък

В Казанлък днес се открива XIX Международен конкурс по съвременно лютиерство. Форумът, който ще продължи до 7 юни, цели да популяризира традициите и занаятите, свързани с изработката на музикални инструменти.  Казанлък пази историята на първите..

публикувано на 05.06.25 в 07:35