Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

На финала на предизборната кампания гражданите все още се колебаят в избора си

Снимка: webcafe.bg

Последни два дни от предизборната кампания преди вота за 45-то Народно събрание в България. Пандемията направи кампанията уникална, поради всички ограничения, произтичащи от нея. Дали обаче в последния месец партиите и коалициите, борещи се гласовете на избирателите успяха да впечатлят армията от колебаещи се да решат за кого да дадат своя вот?

“Безспорно ситуацията беше уникална, което затрудни повечето партии, особено по-новите политически проекти – коментира пред БНР социологът Живко Георгиев. – От друга страна тя беше шанс партиите да намерят по-силни, адекватни на ситуацията техники за комуникация, по-умело поднесени идеи, но имам чувството, че не се възползваха от този шанс.“


„Кампанията не можа да ме впечатли. Не откривам идеи и личности, които да ме привлекат да гласувам“- такива са най-честите отговори в анкетата на репортера на БНР-„Хоризонт“ Добромир Цветков:

„Ще гласувам, но за кого – още не съм взела решение,– казва гражданка на София. – Не остана време, но има ден за размисъл, надявам се дотогава да изясня позицията си. Но във всички случаи ще гласувам. Не оценявам високо предизборната кампания, не мисля, че е достатъчно сериозна и адекватна. Следих съм дебатите, но в програмата на нито една партия не видях нещо, което да ме привлече.“

„Няма да гласувам- категорична е друга дама и уточнява: – От 30 години не гласувам. Не може да ни убеди кампанията, защото няма такива кандидати, които да ни накарат да гласуваме за тях.“

Гражданите са на мнение, че в предизборната кампания отсъстват истински дебати и сблъсък на идеи. Карантината пък възпрепятства реалните контакти на кандидатите с потенциалните избиратели. Някои дори посочват, че дебатите в медиите по-скоро могат да ги разубедят да гласуват, отколкото обратното.

Това, което успяхме да проследим по време на кампанията не очертава еднозначен отговор на това какво ще се случи в деня на изборите“ – обяснява социологът Живко Георгиев.

„Дали партиите са успели да намерят адекватен подход към своите целеви групи. Дали това видимо в медиите присъствие на партиите в публичното пространство е било допълнено от обичайните по-директни контакти с избирателите, които не ги виждаме обикновено, и как беше организирана тази кампания, ще го кажем като видим как ще протече изборния ден.“

По време на медийните дебати лидерите на големите партии сякаш избягаха от пряка среща в ефир и гражданите не успяха да станат свидетели на лидерски сблъсък на идеи. Причината?

„ Горчивата истина е, че нямаме убедително лидерство на партийно равнище. Голяма част от така наречените лидери са поизчерпани, амортизирани – обяснява социологът.– Имаме заявки за нови лица, но те бяха подтиснати от редица обстоятелства - епидемичната ситуация, която ограничи възможностите им за по-нетрадиционни изяви, очевидно изигра роля и липсата на ресурс. Няма какво да се лъжем - финансовият, медийният, публичният ресурс е по-скоро достъпен за партиите във властта. Новите проекти се оказаха изолирани до голяма степен от публичните медии. Не на последно място, ключовите медии в страната не успяха да намерят адекватни форми да провокират тези гости, които биха били много полезни за избирателите, за да вземат информирано решение и да бъдат мотивирани да участват в процеса.“

Живко Георгиев прогнозира около 50% избирателна активност на 4 април. По думите му, изненади в резултатите от вота ще има, ако до урните отидат и гласуват над 3 милиона души. Между 5 и 8 ще са политическите формации, които ще влязат в следващия парламент, смята той и подчерта, че много трудно ще се формира управленска коалиция, което отваря път на възможността да се стигне до предсрочни избори.

Редактор: Елена Каркаланова /по интервю на Даниела Големинова, БНР-“Хоризонт“/



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Нов пътеводител представя маршрутите за поклоннически туризъм в България

По време на първата национална конференция, посветена на поклонническия туризъм в България, с участието на министъра на туризма Мирослав Боршош и Западно- и Средноевропейския митрополит Антоний, представители на духовенството и туристическия сектор беше..

публикувано на 27.06.25 в 10:17

Храна и книги на Фермерски фестивал в София

Летен Фермерски фестивал с акцент не само върху чистата храна, но и върху родителството и книгите, ще се проведе при пилоните на НДК в центъра на София от 27 до 29 юни. "Ще съберем издатели с книги за хубавата храна, за възпитаването на доброто у децата и..

публикувано на 27.06.25 в 07:05

"Сватбата на Фигаро" открива Летния оперен фестивал във Велико Търново

Летният оперен фестивал "Сцена на вековете" във Велико Търново отбелязва 40 години от своето създаване с богата програма. Програмата ще предложи на публиката опера, балет, симфонична музика, мюзикъл и концерт-спектакли от 27 юни до началото на октомври...

публикувано на 27.06.25 в 06:30