Последни два дни от предизборната кампания преди вота за 45-то Народно събрание в България. Пандемията направи кампанията уникална, поради всички ограничения, произтичащи от нея. Дали обаче в последния месец партиите и коалициите, борещи се гласовете на избирателите успяха да впечатлят армията от колебаещи се да решат за кого да дадат своя вот?
“Безспорно ситуацията беше уникална, което затрудни повечето партии, особено по-новите политически проекти – коментира пред БНР социологът Живко Георгиев. – От друга страна тя беше шанс партиите да намерят по-силни, адекватни на ситуацията техники за комуникация, по-умело поднесени идеи, но имам чувството, че не се възползваха от този шанс.“
„Кампанията не можа да ме впечатли. Не откривам идеи и личности, които да ме привлекат да гласувам“- такива са най-честите отговори в анкетата на репортера на БНР-„Хоризонт“ Добромир Цветков:
„Ще гласувам, но за кого – още не съм взела решение,– казва гражданка на София. – Не остана време, но има ден за размисъл, надявам се дотогава да изясня позицията си. Но във всички случаи ще гласувам. Не оценявам високо предизборната кампания, не мисля, че е достатъчно сериозна и адекватна. Следих съм дебатите, но в програмата на нито една партия не видях нещо, което да ме привлече.“
„Няма да гласувам- категорична е друга дама и уточнява: – От 30 години не гласувам. Не може да ни убеди кампанията, защото няма такива кандидати, които да ни накарат да гласуваме за тях.“
Гражданите са на мнение, че в предизборната кампания отсъстват истински дебати и сблъсък на идеи. Карантината пък възпрепятства реалните контакти на кандидатите с потенциалните избиратели. Някои дори посочват, че дебатите в медиите по-скоро могат да ги разубедят да гласуват, отколкото обратното.
„Това, което успяхме да проследим по време на кампанията не очертава еднозначен отговор на това какво ще се случи в деня на изборите“ – обяснява социологът Живко Георгиев.
„Дали партиите са успели да намерят адекватен подход към своите целеви групи. Дали това видимо в медиите присъствие на партиите в публичното пространство е било допълнено от обичайните по-директни контакти с избирателите, които не ги виждаме обикновено, и как беше организирана тази кампания, ще го кажем като видим как ще протече изборния ден.“
По време на медийните дебати лидерите на големите партии сякаш избягаха от пряка среща в ефир и гражданите не успяха да станат свидетели на лидерски сблъсък на идеи. Причината?
„ Горчивата истина е, че нямаме убедително лидерство на партийно равнище. Голяма част от така наречените лидери са поизчерпани, амортизирани – обяснява социологът.– Имаме заявки за нови лица, но те бяха подтиснати от редица обстоятелства - епидемичната ситуация, която ограничи възможностите им за по-нетрадиционни изяви, очевидно изигра роля и липсата на ресурс. Няма какво да се лъжем - финансовият, медийният, публичният ресурс е по-скоро достъпен за партиите във властта. Новите проекти се оказаха изолирани до голяма степен от публичните медии. Не на последно място, ключовите медии в страната не успяха да намерят адекватни форми да провокират тези гости, които биха били много полезни за избирателите, за да вземат информирано решение и да бъдат мотивирани да участват в процеса.“
Живко Георгиев прогнозира около 50% избирателна активност на 4 април. По думите му, изненади в резултатите от вота ще има, ако до урните отидат и гласуват над 3 милиона души. Между 5 и 8 ще са политическите формации, които ще влязат в следващия парламент, смята той и подчерта, че много трудно ще се формира управленска коалиция, което отваря път на възможността да се стигне до предсрочни избори.
Редактор: Елена Каркаланова /по интервю на Даниела Големинова, БНР-“Хоризонт“/
В четвъртък в котловините и равнините ще има мъгли. Минималните температури ще са между минус 5° и 0°, в София - около минус 3°. По Черноморието градусите сутринта ще са над нулата. През деня ще е слънчево. Максималните температури ще са от 12° до 17°, в..
В рамките на световното туристическо изложение WTM в Лондон, служебният министър на туризма Евтим Милошев проведе поредица ключови срещи с европейски министри на туризма. Основна тема в разговорите е била създаването на общ туристически продукт – "Бранд..
Конезаводът "Кабиюк" в село Коньовец е най-старият в България, основан през 1864 година от русенския валия Мидхат паша с цел производство на коне за турската армия. Съществува до освобождението на България, но след Руско-турската война /1878г./ за..
Трийсет и третата българска полярна експедиция се отправя към Антарктида, за да продължи научните си проучвания в сътрудничество с учени от различни..
На 8 ноември в „България днес“ слушайте п роф. Христо Пимпирев за 33-ата българска полярна експедиция, актуална информация от..
Протестът пред Народния театър е бил заявен и по този повод са били ангажирани над 60 служители на реда за да охраняват театъра. Пред БНТ служебният..