Във вододелно време никой няма правото да се оттегли в стъклена кула и от измамната й висота да наблюдава случващото се с отстранена душа. Дискусията, дали творците и интелектуалците трябва да останат заключени зад дверите на творческите си лаборатории с алибито, че не разбират от война – когато простата дилема е дали подкрепяш агресора или неговата жертва, не е оправдание, а страх. Затова и казусите “Валерий Гергиев, Анна Нетребко и сие” кънтят на фалш, на опортюнизъм, на дребни сметки как да запазиш огромните си привилегии като придворен на властта и в същото време да продължиш да крачиш в удобните си обувки на творец.
През тази седмица вокалните състави “Bella Voce” и “Славяни”, струнният квартет “Филхармоника” и пианистът Светлин Христов изразиха съпричастност към страданията на украинския народ с това, което най-добре умеят – музиката. “За разлика от повечето ни концерти, “Музиката на Украйна” възникна като инициатива на музикантите – те пожелаха да направят концерт в подкрепа и това е много силно”, казва диригентът на Софийската филхармония Найден Тодоров, определен от аудиторията на БНР за един от „Българските посланици на културата 2021“.
Музикантът вярва, че хората на изкуството носят емпатията в себе си, но и че трябва да останат хладнокръвни, защото им предстои да лекуват рани. Може ли обаче техният глас да спре войната?
“За съжаление, изкуството вече се е провалило, макар че неговата роля не е да спира войната, а да направи така, че тя да не се случва – отговаря Найден Тодоров. – В този смисъл мога да погледна на хората на изкуството като на лекари – ролята на лекарите във войната не е да убиват, а да лекуват. Ако се върнем в историята, ще забележим как по време на последната голяма война Шостакович създава Ленинградската симфония, която въодушевява ленинградчани да се бият, за да оцелеят. А в срещуположната страна главният диригент на Берлинската филхармония Вилхелм Фуртвенглер, чието име се свързвало с нацистката партия, спасява евреите. Така че мисията на хората на изкуството, без значение от коя страна на барикадата се намират, е да спасяват.”
Ако творческият човек не застане категорично срещу войната и виновника за тази война, той няма правото да се нарича човек, създаващ изкуство, смята писателката Здравка Евтимова. Според нея всеки трябва открито да заяви позицията си срещу агресора Путин и подкрепата си за страдащия народ на Украйна.
“В произведенията на изкуството войната е предадена в нейния истински безчовечен, грозен, отблъскващ и отвратителен образ – продължава Здравка Евтимова. – Томас Ман има една блестяща мисъл – че войната е единственият изход на страхливците от проблемите на мира. Гибелта на жертвите винаги ще говори на нашата кръв, на сърцата ни и нека докажем, че сме достатъчно големи за мира. Защо така се случва, че когато загинат последните свидетели на предишната война, избухва нова въпреки мемориалните паметници? И какво иска да ни покаже това – че човечеството е по-слабо от войната ли?”
Вместо да остане затрупана под тежестта на екзистенциални въпроси, художничката Валентина Попова се опитва да вдъхва кураж чрез картините си в светли и ярки цветове. Творбите ѝ в момента озаряват фоайето пред Първо студио на БНР, а средствата от закупените произведения ще бъдат дарени за нуждите на украински бежанци, които БНР и БНТ приютяват в общия си почивен дом в Китен.
“Може би това е някаква психологическа защитна реакция да съумея да давам сила и на себе си, и на хората около мен – казва художничката. – Когато още една гигантска злочестина сполита целия свят – когато страда една държава, когато страдат хора, всъщност страдаме всички ние. В момента доброто се мобилизира и хората бързо се организират да помагат по всякакви начини. Това е моето кредо – всеки от нас дори на един човек да помогне, дори една малка крачка да направи към доброто – това вече е нещо.”
Съставил: Диана Цанкова /използвани са интервюта на Нина Цанева и Ася Чанева, БНР - “Хр. Ботев”/
Снимки: БГНЕС, Ася Чанева
От фондация "Наталия Симеонова" са подали документи за регистрация на читалище, което ще носи името на легендата на българската рок музика Кирил Маричков. Това съобщи пред БНР бившата водеща на едно от популярните преди време телевизионни предавания "Море..
"Вечният годеник" е първият публикуван на български роман на известната френска писателка Аниес Десарт. Преводът е на Силвия Колева. Историята се заплита в ритуалната зала в кметството, където малко момченце се обяснява в любов на момиченце на..
Художест вена галерия насред гората – на това оприличават очевидци крайпътната чешма с беседка край момчилградското село Конче в Родопите. Началото на градежа е дадено през 1985 г. от бащата на Юсеин Юсуф, а година по-късно, когато той почива, делото е..
От фондация "Наталия Симеонова" са подали документи за регистрация на читалище, което ще носи името на легендата на българската рок музика Кирил Маричков...