Чистият въздух зависи в голяма степен от индивидуалните усилия и известни лишения на всеки от нас. И макар този факт да звучи донякъде плашещо, с времето броят на хората, избрали да живеят малко по-екологично нараства. Все по-често по българските пътища срещаме екологични превозни средства - велосипеди, електически тротинетки и скутери, елекромобили. А да прекосиш България с електромобил, оказва се вече не е невъзможно. Разстоянието от най-източната /нос Шабла на Черно море/ до най-западната точка /КГПП Връшка Чука край Видин/ на страната ни е 623 км и може да се премине с едно или две зареждания на батерията на електромобила. А изграждането на зарядни станции към бензиностанции и на други места е постоянен процес.
4614 са изцяло електрическите автомобили, регистрирани у нас към началото на юли тази година, сочи статистиката на МВР. Година по-рано тези возила са били 2537. Въпреки редицата преимущества, които имат притежателите им, като безплатното паркиране в синя и зелена зона в населените места, освобождаването от местен данък за автомобила и други, българинът все още подхожда с недоверие към идеята да се откаже от конвенционалния си автомобил.
Една от причините за това е високата цена на батериите, както и все още недостатъчният брой зарядни станции по пътищата в страната. Двете тревоги са един удобен балон, който те не искат да се спука, смята председателят на УС на Национална браншова организация Индустриален клъстер „Електромобили“ /ИКЕМ/ Илия Левков.
“Актуалният брой на работещите зарядни станции е над 600, като в тази бройка влизат само публично достъпните обекти“ – посочи в интервю за Радио България той.
Левков обори и схващането, че батериите и тяхното рециклиране са потенциална „екологична бомба“.
“Що се отнася до батериите – тежестта им не се дължи на количеството литий, а на свързаните с тях системи за безопасност. Гаранцията им е осем години, като след това ресурсът им пада с около 20%, тоест могат да бъдат използвани поне още толкова години. Към днешна дата има поне пет компании в Германия и Франция, изградили свои заводи за рециклиране на батерии.“
Друга пречка пред закупуването на електромобил в България е липсата на държавна политика, насочена към стимулирането на електрическата мобилност. Има се предвид както придобиването и поддържането на превозните средства, така и съпътстващата ги зарядна инфраструктура, софтуер за нейното управление и обучение на съответните служители. В България все още липсва национална стратегия, по която да се управлява и регулира този все по-бързо развиващ се пазар. Липсва и широкодостъпна информация относно местоположението на зарядните станции, затова председателят на Индустриалния клъстер „Електромобили“ има конкретно предложение:
“Държавата, в лицето на Министерството на транспорта, да предприеме мерки по създаването на единна информационна система, в която да бъдат означени всички инсталирани зарядни станции с тяхната мощност, каква част от тях са платени и как работят. Това би облекчило значително сегашните, а и бъдещите ползватели на електромобили.”
Индустриалният клъстер „Електромобили“ е част от Секторния съвет за електрическа мобилност към Министерството на образованието и науката, създаден през 2019 година. С негово съдействие досега са открити специализирани паралелки за изучаване на електромобилността в множество национални професионални гимназии в България, обучени са множество преподаватели. Създадени са и допълнителни центрове за професионално обучение на техници и монтьори на електрически превозни средства. По думите на Левков, интересът към тези специалности е голям и в момента в тях се обучават над 900 деца.
Снимки: ИКЕМ, архив, БГНЕС
Приключи плановият годишен ремонт на шести енергоблок на единствената българска АЕЦ - "Козлодуй". След проверка от ядрения ни регулатор в 10:07 ч. блокът е включен в електроенергийната система на страната. Освен извършения ремонт с цел повишаване на..
Лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов е изпратил писмо до "Продължаваме промяната"-"Демократична България" с предложение за излизане от политическата криза. Информацията е потвърдена от източници на БНР, информира Мария Филева. Борисов е предложил лидерът на..
На четиристранна среща на вътрешните министри на България, Унгария, Австрия и Румъния, която се проведе на 22 ноември в Будапеща, стана ясно, че Австрия вдига ветото си и вероятно от началото на 2025 г. България и Румъния ще станат пълноправни членки на..
Учредена днес партия "България може" излиза на българската политическа сцена с амбиция да даде алтернатива на избирателите, които не се чувстват..
През нощта ще бъде предимно ясно. Вятърът ще отслабне и в много райони ще стихне. Сутринта ще бъде студено с минимални температури между минус 7° и минус..
В "България днес" на 22 ноември говорим за това как се осъществява дейността на едно българско сдружение в Гърция, с..