12-ото издание на „Трабант фест“ е повод във Велико Търново да се съберат собственици и почитатели на източногерманската марка автомобили, произвеждани в град Цвикау между 1957 и 1991 година. Регистрираните към момента автомобили „Трабант“ у нас са 29781, сочи статистика на Пътна полиция. Липсва информация обаче, каква част от тях са в движение. Част от притежателите на това симпатично возило, но и много ценители ще се включат в традиционния поход на трабантчетата.
Като част от културния календар на старопрестолната столица, фестивалът се провежда в съботата преди празника на града, отбелязван на 22 март. Така че тази година проявата ще бъде на 18 март.
„Очакваме гости от Румъния, които са традиционни участници във фестивала. В северната ни съседка има няколко клуба на почитателите на марката „Трабант“ – обясни в интервю за Радио България един от организаторите на фестивала Милен Михов. – Най-много фенове идват от Букурещ, но ни посещават и гости от Брашов и други градове. Трябва да споделя, че в предходни издания са ни гостували от Великобритания, Германия и Русия, но войната в Украйна попречи на последните да присъстват.“
Симпатичните коли привличат одобрителните погледи и аплодисментите на минувачите. Но поддръжката и съхранението на подобни ретро автомобили е предизвикателство, за което се изискват немалко средства и умения. И макар голяма част от трабантчетата у нас да са над 30-годишни, не всяко от тях може да се счита за автомобил с историческа стойност.
„Съгласно регистрите на КАТ в страната има над 30 000 автомобила, които са на възраст над 30 години, но не всички те имат статут на исторически автомобили – обясни Михов. – В 43-ото НС аз и мои колеги успяхме да прокараме за първи път регламентация на понятието историческо превозно средство, която записахме в Закона за движение по пътищата. Според нея, за да бъде определен за такъв, един автомобил трябва да отговаря на две изисквания. Първото е да бъде на над 30 години, броени от датата на производство, а второто - да бъде в техническо състояние, което е близко или адекватно на нивото, когато е бил произведен. Така че исторически автомобил няма как да бъде старият, а този, който е добре поддържан и запазен в състояние.“
Към момента Михов е извън парламента и не е сред участниците в настоящата предизборна кампания, но проблемите на собствениците на такъв тип автомобили, остават една от неговите каузи. Като член на Българска асоциация на клубовете за старинни и класически автомобили и мотоциклети, той се бори за постигането на няколко важни за тях цели:
„Нашата асоциация си поставя за цел да предложи законодателни и административни промени, които да дадат възможност за развитие на опазването, съхраняването и представянето на историческите автомобили, които несъмнено представляват част от българското културно, историческо и техническо наследство – посочи Милен Михов. – Наша задача е да се опитаме да либерализираме режима за получаване на статут „историческо превозно средство“, като се даде възможност на повече институции да съблюдават за това качество. На следващо място трябва да се облекчи данъчният и застрахователен режим за тези автомобили, тъй като историческият автомобил не е за ежедневна употреба. Той обикновено се движи по няколко дни на месец и изминава няколко хиляди километра за година. Не представлява особен риск за застрахователите и не амортизира пътната мрежа. Много важно е да бъде регламентиран статутът на тези автомобили и използването им в градска среда, от гледна точка на постоянно завишаващите се екологични изисквания.“
Михов е убеден, че е необходима и промяна в изискванията за техническите прегледи на тези автомобили. Причината е проста - кола, произведена преди 1960 година, по никакъв начин не може да отговаря на съвременните технически изисквания, тъй като някои дори конструктивно не съответстват на тях.
Вижте още:
Снимки: БГНЕС-архив
Институтът за исторически изследвания към Българската академия на науките организира днес, 8 ноември, научната конференция на тема "Западните български покрайнини - история и перспективи" по повод 100-годишнината от Учредителния конгрес на..
В петък , в котловините и равнините ще има мъгли. Минималните температури ще са между минус 5° и 0°, в София - около минус 3°. По Черноморието сутринта ще е около 3°. През деня ще е слънчево. Очакват се максимални температури от 14° до 19°, в София –..
Необходимо е да се отделят 2,5 % от БВП за отбрана . По думите на служебния министър на отбраната Атанас Запрянов нашата страна трябва да направи усилие за увеличаването на средствата за тези разходи, предвид рисковете и заплахите пред военната..
На 8 ноември в „България днес“ слушайте п роф. Христо Пимпирев за 33-ата българска полярна експедиция, актуална информация от..
Сценаристите, писателите и драматурзите от Българската асоциация на филмовите, телевизионни и радио сценаристи осъдиха агресията към зрители,..
Няма задържани за снощните безредици пред Народния театър "Иван Вазов" в София при протест срещу постановката "Оръжията и човекът", режисирана от..