Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

„Трабант фест“ събира почитатели на източногерманската марка в старопрестолно Търново

Притежатели на ретро возила настояват за облекчаващи законодателни и административни промени спрямо регистрацията и употребата на исторически автомобили

Снимка: БГНЕС-архив

12-ото издание на „Трабант фест“ е повод във Велико Търново да се съберат собственици и почитатели на източногерманската марка автомобили, произвеждани в град Цвикау между 1957 и 1991 година. Регистрираните към момента автомобили „Трабант“ у нас са 29781, сочи статистика на Пътна полиция. Липсва информация обаче, каква част от тях са в движение. Част от притежателите на това симпатично возило, но и много ценители ще се включат в традиционния поход на трабантчетата.

Като част от културния календар на старопрестолната столица, фестивалът се провежда в съботата преди празника на града, отбелязван на 22 март. Така че тази година проявата ще бъде на 18 март.

Очакваме гости от Румъния, които са традиционни участници във фестивала. В северната ни съседка има няколко клуба на почитателите на марката „Трабант“ – обясни в интервю за Радио България един от организаторите на фестивала Милен Михов. – Най-много фенове идват от Букурещ, но ни посещават и гости от Брашов и други градове. Трябва да споделя, че в предходни издания са ни гостували от Великобритания, Германия и Русия, но войната в Украйна попречи на последните да присъстват.“

Очаква се автомобилите да са около 100, които след регистрацията за участие ще се отправят към Общината. Изложението започва в 11 часа, а час по-късно и дефилето на автомобилите през Стария град и цялото Велико Търново. От 13 часа на паркинга при крепостта Царевец е предвидена и демонстрация на майсторско шофиране на обичаните автомобили.

Симпатичните коли привличат одобрителните погледи и аплодисментите на минувачите. Но поддръжката и съхранението на подобни ретро автомобили е предизвикателство, за което се изискват немалко средства и умения. И макар голяма част от трабантчетата у нас да са над 30-годишни, не всяко от тях може да се счита за автомобил с историческа стойност.

„Съгласно регистрите на КАТ в страната има над 30 000 автомобила, които са на възраст над 30 години, но не всички те имат статут на исторически автомобили – обясни Михов. – В 43-ото НС аз и мои колеги успяхме да прокараме за първи път регламентация на понятието историческо превозно средство, която записахме в Закона за движение по пътищата. Според нея, за да бъде определен за такъв, един автомобил трябва да отговаря на две изисквания. Първото е да бъде на над 30 години, броени от датата на производство, а второто - да бъде в техническо състояние, което е близко или адекватно на нивото, когато е бил произведен. Така че исторически автомобил няма как да бъде старият, а този, който е добре поддържан и запазен в състояние.“

Към момента Михов е извън парламента и не е сред участниците в настоящата предизборна кампания, но проблемите на собствениците на такъв тип автомобили, остават една от неговите каузи. Като член на Българска асоциация на клубовете за старинни и класически автомобили и мотоциклети, той се бори за постигането на няколко важни за тях цели:

„Нашата асоциация си поставя за цел да предложи законодателни и административни промени, които да дадат възможност за развитие на опазването, съхраняването и представянето на историческите автомобили, които несъмнено представляват част от българското културно, историческо и техническо наследство – посочи Милен Михов. – Наша задача е да се опитаме да либерализираме режима за получаване на статут „историческо превозно средство“, като се даде възможност на повече институции да съблюдават за това качество. На следващо място трябва да се облекчи данъчният и застрахователен режим за тези автомобили, тъй като историческият автомобил не е за ежедневна употреба. Той обикновено се движи по няколко дни на месец и изминава няколко хиляди километра за година. Не представлява особен риск за застрахователите и не амортизира пътната мрежа. Много важно е да бъде регламентиран статутът на тези автомобили и използването им в градска среда, от гледна точка на постоянно завишаващите се екологични изисквания.“

Михов е убеден, че е необходима и промяна в изискванията за техническите прегледи на тези автомобили. Причината е проста - кола, произведена преди 1960 година, по никакъв начин не може да отговаря на съвременните технически изисквания, тъй като някои дори конструктивно не съответстват на тях.

Вижте още:

Снимки: БГНЕС-архив


По публикацията работи: Михаил Димитров


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Деня на Европа или Деня на победата чества българинът

Ден на Европа или Ден на победата? 8-ми или 9-ти май? Не че постоянно не се сблъскваме с обществено разделящи ни теми, а настоящата дата 9 май – победата над нацистка Германия през 1945 година във Втората световна война, също предизвиква дебати..

публикувано на 09.05.25 в 08:10

Ден на отворените врати в Столична библиотека на празника на библиотекаря

Столичната библиотека ще отбележи празника на библиотекаря, 9 май, с Ден на отворените врати, съобщават организаторите. Специално за празника на площад "Славейков" ще се състои литературно четене с музикална програма. Библиотеката ще покаже на..

публикувано на 09.05.25 в 07:15

Плевенският медицински университет връчва дипломите на 122 млади лекари от 19 държави

Младите чуждестранни лекари от Випуск 2025 на Плевенския медицински университет на 9 май ще получат своите дипломи. Празничното шествие на випускниците ще започне от централния градски площад "Възраждане" и ще завърши до Летния театър на Ректората, където..

публикувано на 09.05.25 в 06:10