Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Шануване в родопското село Жребичко: По следите на един изчезнал ритуал

10
Снимка: личен архив

"Ако някой се озовеше за пръв път в Жре́бичко, когато се провежда шануване, той в никакъв случай нямаше да разбере, че това са младежи, които отиват в казармата, а щеше да помисли, че е попаднал на някаква необичайна сватба" – казва капитан I ранг о. р., професор, доктор на психологическите науки, инж. Илия Пеев. И макар че наборната военна служба в България е отменена през 2007 г., малкото родопско село в Южна България още пази спомена за пищните тържества по изпращането на младите мъже в казармата.


Не се знае точно кой и кога е употребил думата "шануване" и защо е кръстен така този изключително важен ритуал, посветен на защитниците на Родината. В съвременния български език думата не се използва, но изследванията на проф. Пеев показват, че в миналото е била позната не само в България, но и във всички славянски езици. Прекланяне, почит, уважение, достойнство – всичко това влага мъдрият народен гений в тази магическа дума.

"Жре́бичко е основано от търновчани, които при падане на столицата Търново под османско владичество през 1393 г. са бягали и търсили спасение. Голяма част от тях се озовават в Родопите. Тук, в красивата и величествена планина, те основават Жре́бичко, което досущ прилича на Търново, и пренасят и културата на старата търновска столица, особено онова уважение и преклонение, което са имали към българската държавност, българското войнство, род и родина. Склонен съм да мисля, че именно оттогава са и корените на приложението на думата в Жре́бичко и затова съвсем закономерно са нарекли "шануване" почитанието си към мъжете, които отиват в казармата" – обяснява проф. Пеев.

Шануването в Жре́бичко се организира десетилетия наред и представлява десетдневни чествания на наборниците, получили повиквателната си заповед.


Първият компонент на обичая са песните на бъдещите войници – тъжни, пречистващи, заредени с вяра и любов, които огласят селото от зори до късна вечер.

"За войниците, които са отивали в пехотата и авиацията, предстояли две години на раздяла, но за матросите били цели три години. Това обяснява тъжния характер на песните, защото раздялата причинява болка както на самите войници, така и на техните роднини, любими момичета и приятели. Тази войнишка тъга в песните се съпреживява от всички жители на селото и особено силна е у онези младежи, които са от следващите набори и на тях им предстои същото събитие. Едно от емблематичните изпълнения по време на шануването е народната песен "Девойко, мари хубава" – разказва събеседникът на Радио България.

Вторият елемент на обичая са даровете инародните хора́ и веселия. Първата китка и първия дар младежите получават от майката, а по време на обиколката на селото подаръци им даряват всички жители: ризи, тениски, потници, специално тъкани празнични кърпи, хавлии, чорапи, партенки, пижами и др. Бъдещите войници буквално са отрупани като младоженци на сватба.


"Шануването е най-силно в последната вечер, когато всички близки се събират в къщата на наборника, веселието продължава цяла нощ, а на сутринта се играе последното наборно хоро, след което младежът заминава за казармата. В Жре́бичко имаше една колоритна жена – баба Стоилка, която водеше това хоро на някои от младежите и пееше песен: "В казармата да идеш, на войниците Баша (началник) да станеш". На когото го пожелаеше, той ставаше офицер" – спомня си проф. Пеев, който получава същото пожелание, наистина става офицер и служи до звание капитан I ранг.


И третият елемент от шануването е всенародното уважение и почитание към войниците, които отиват в казармата.

"Аз бих го нарекъл върхов, най-важен, най-съществен, защото той съдържа другите два елемента – уточнява проф. Пеев. – Именно третият компонент е първопричината жребичани да нарекат "шануване" изпращането на наборниците в казармата. Народът интуитивно е долавял значението на свещения дълг да се брани Отечеството и затова с такова огромно почитание се е отнасял към момчетата, които отиват да служат. Наборната служба вече отдавна е в историята, но защитата на Отечеството не може да бъде история и минало, защото тя гарантира настоящето и бъдещето на държавата, от нея зависи дали нашата страна ще я има на картата на света. Ето това са показвали жребичани пред цялата страна, а и пред целия свят."

Снимки: личен архив

По публикацията работи: Анна Фуцкова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Още от категорията

Деца изписват яйца в работилница на Националния етнографски музей

Работилница за писани яйца отваря днес в градинката зад бившия Княжески дворец, съобщиха от Националния етнографски музей към БАН, които са организатори заедно със Столичната община. По време на събитието специалисти от музея ще покажат традиционна..

публикувано на 28.04.24 в 06:30

Празнуваме Лазаровден

На осмия ден преди Великден празнуваме Лазаровден. Това е първият от трите големи християнски празника свързан с чудото на Възкресението, следван от Цветница и от Великден. Празникът се отбелязва всяка година на различна дата, но винаги в събота преди..

публикувано на 27.04.24 в 06:05

Великденска работилница за писани яйца в Пазарджик

Традиционната "Великденска работилница" – демонстрация за писане на яйца, ще се проведе от 23 до 26 април в Етнографската експозиция на Регионалния исторически музей – Пазарджик (ул."Отец Паисий" № 8). Специалистите от етнографския отдел на музея..

публикувано на 23.04.24 в 08:10