Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

България вече може да се появи на картата на европейското геометрично изкуство

Традициите в геометричното изкуство са показател за демократичността на едно общество, твърди художникът Георги Димитров

Снимка: nonsofia.org

Абстрактно, безпредметно, геометрично – това е цяла една смислово-градивна концепция, върху която стъпва изкуството на XXвек. Водещата и свързваща идея при него е свободата на автора, но и на неговата публика. Визуално, чрез геометричното изкуство се изразяват идеи, но не чрез природни форми и символи.Така абстрактните фигури се появяват с функцията да образоват обществото, да му подскажат нови морални норми и ценности.Идеите на тези артисти преживяват разцвет във времето между двете световни войни.Те намират изражение в различни визуални формати, например в индустриалния дизайн, типографията, архитектурата, а също така преливат и към музиката, поезията и философията на XXв

Геометричното изкуство е разпознаваемо и има своите популярни и високо ценени художници в страни като Нидерландия, Германия, Франция, Италия, Англия, Унгария и т.н. Защо обаче геометричното изкуство почти няма традиции в България? – отговорът на този въпрос се корени някъде в нашето минало и спънките ни в догонването на демократичните общества в Европа.

"Заради свободната интерпретация, която носи в себе си, геометрично изкуство в художествената традиция на едно общество е измерител за неговата демократичност. И ако ние като публика имаме свободата да интерпретираме изкуството, това означава, че живеем в демократична държава" – така художникът Георги Димитров обяснява ролята на изкуството в социален контекст. Сдружението, което създава през 2012г. е регистрирано като първата организация за институционална подкрепа, за  популяризиране и поставянето на България на световната карта на необективнотоизкуство. Оттам е и името на сдружението "nonsofia"– използвал е генерично име, което означава "безпредметна София" (nonobjective Sofia).

"Защото това изкуство в най-общия смисъл е безпредметно, в него липсва предметът от природата. Това  е термин, който се въвежда преди повече от 100 години. От тогава това изкуство е наречено "безпредметно" както в Русия, така и в Германия, и в Нидерландия"– обяснява Георги Димитров за взаимовръзката между името на града ни и абстрактните картини, инсталации и скулптури, които може да види любопитната публика в галерията на столичния булевард "Ал. Дондуков" 36. Там може да се влезе след предварителна уговорка с организатора чрез сайта на организацията.


Пътувал дълги години навсякъде по света, Георги Димитров поема обратния път към България с единствената своя мисия – да направи място за геометричното изкуство в родината си. И това се случва основно чрез платформата на "нонсофия" в интернет, макар и 15 години след началото. Проведени са няколко издания и на международния симпозиум за геометрично изкуство "Ортогонал" с автори от цял свят.

Българската публика вече е запозната с проявите и традициите на това изкуство – казва Георги Димитров, който освен като познавач и творец, се появява и като свързващо звено за художниците у нас и в чужбина. "Около платформата "нонсофия" вече има малка, но силна и консолидирана общност" – допълва ни той:

„Фокус: Нидерландия“

"Освен това сдружението "нонсофия" организира и национален форум за геометрично изкуство. Друг формат е настоящата изложба "Фокус: Нидерландия", т.е. в момента в галерията имаме изложба на 10 нидерландски художници, а това значи, че имаме обмен. И не на последно място, има и експорт на българска геометрична абстракция. "Експорт: България" вече има 5 издания, а миналата година успяхме да направим два експорта на българско геометрично изкуство. (В Будапеща са организирани поредица изложби, като сред художниците от по-старото поколение са Адриана Чернин, Боян Чакъров, Виктор Влаеску, Георги Георгиев, Георги Димитров, Георги Tодоров, Георги Янакиев и др – бел. авт.). Галерията е от три години и около нея се появяват и млади художници, с които можем сега да пътуваме по света и да покажем, че България е една от най-новите възникващи сцени за геометрично изкуство. Надявам се един ден София да бъде сред европейските столици на геометричното изкуство. Условия за това има и градим българска традиция в безпредметното изкуство."

Изложбата "Фокус: Нидерландия" включва 20 творби на 10 художници от Ниските земи, сред които изпъква името на Боб Бонис, един от световноизвестните съвременни автори в областта на абстрактното. Самите творци са пристигнали в българската столица, за да подредят творбите си, като в изложбата освен абстрактна и геометрична живопис, има акрилна, маслена живопис, има обекти и релефи, а също и една малка инсталация, която предизвиква особен интерес сред посетителите и може да бъде видяна до края на февруари.

"Трудно се създава интерес у хората към нещо, което е непознато, но аз вече съм предприел достатъчно мерки за популяризиране на безпредметното изкуство – създавам дискурс, създавам среда, имаме вече и физическо пространство, като в него се фокусираме изцяло върху геометрично изкуство" – продължава художникът:

"Постепенно се създаде една общност и вече има активни художници, които достатъчно дълго се занимават с този жанр. За мен това е основното, когато представям даден художник, да се е запознал с проблемите на това изкуство и чак тогава мога да представя творбите му. Все пак, след 15 години работа това изкуство започва да се разпознава, и още нещо – то започва да се признава, защото преди това, когато аз организирах своите изложби, хората още не разбираха и не приемаха сериозно тези картини. Тогава се запитах, какво да направя и реших, че най-добре ще е да поканя мои колеги от чужбина, художници, участвали във Венецианското биенале, които са много сериозни творци. Така вече и хората на изкуството в България погледнаха с друго око на тези  картини с изображения на безпредметното."


Снимки: nonsofia.org, Instagram /nonsofiagallery, БНР - Христо Ботев, личен архив

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

НАТФИЗ "Кр. Сарафов" ще бъде домакин на голяма конференция на FilmEU през юни

Каква би била мотивацията във време на политически кризи, войни, мигрантски натиск и неясно бъдеще, да мечтаеш за единен Европейски университет за кино и медии? Една образована и културна нация е много по-трудно манипулируема и по-устойчива на..

публикувано на 02.04.25 в 08:15

Албанският режисьор Роберт Будина: Зрителите трябва да гледат дълбоко

През последните години сътрудничеството между българското и албанското кино се засилва. Албанските продукции все повече намират място на български фестивали и обратното. Това показва нарастващото артистично взаимодействие между двете страни, което носи..

публикувано на 31.03.25 в 12:55

Българският културен институт в Париж "разказва" България на кино

"Ако България ми беше разказана" – под това заглавие в Париж започва новата инициатива на Българския културен институт във френската столица в партньорство със Синематеката за документално кино към Обществената библиотека (Bpi) на Центъра "Жорж..

публикувано на 31.03.25 в 11:15