Когато Господ Иисус Христос починал като човек, тялото било положено в гроба. Душата Му слязла в ада, победила мрака и освободила пленените там души. В третия ден душата и тялото отново се обединили и тялото възкръснало от мъртвите.
Душата на Господа съкрушила ада, а тялото победило смъртта, защото душата и тялото не се разделят от Божеството.
Това не са били душа и тяло на смъртен човек, а на въчеловечил се Бог.
Затова адът не бил в състояние да задържи в плен тази Душа, нито смъртта да предаде на тление това Тяло.
На Велика събота сутринта се отслужва вечернята за Пасха със света Василиева литургия.
Богослужението е възкресно и с тържествен характер и ни въвежда във великия празник - Пасха. На Светата литургия сутринта свещениците сменят тъмните одежди със светли пасхални. Сменя се и завесата на Царските двери към Олтара. По време на богослужението свещеникът хвърля цветята от плащаницата към вярващите, като израз на радостно предчувствие за Светлото Възкресение. В края на литургията всички постили и изповядали се са поканени да пристъпят с покаяние, благоговение и смирение към Светите Дарове.
На някои места народът нарича това богослужение "Първо Възкресение". Прекрасен и умилителен е текстът, заместил Херувимската песен: "Да мълчи всяка плът човешка...".
В древността това богослужение се е отслужвало следобед, по залез слънце и затова принадлежи към Пасхалната неделя.
Припомняйки погребението на Господ Иисус Христос на Велика събота, Църквата заедно с Божията Майка, жените мироносици, Йосиф и Никодим Го оплаква с погребални песни, в които се долавя и надеждата, предвкусването на радостта на Възкресението.
След полагането Му в гробницата, юдеите я запечатали с огромен камък и поставили стража да не би учениците да отнесат тялото на Спасителя и после да кажат, че е възкръснал. Те отказвали да приемат, че Господарят на живота е в гроба и скоро ще се прослави с чудото на Възкресението.
За Църквата Велика събота е "най-благословеният седми ден", в който Бог Слово лежи в гроба като мъртъв Човек и в същото време спасява света и отваря гробовете на праведниците за вечен живот.
По Твоето неизказано милосърдие, Господи Иисусе Христе Боже наш, Който след претърпените мъки и кръстна смърт си благоволил да бъдеш положен в гроб, помилуй ни и ни удостой да се поклоним на славното Ти Възкресение!
Късно вечерта в събота започва празничното Пасхално богослужение, което преминава в ранните часове на Христовото Възкресение.
На 19 април Църквата възпоменава св. Йоан Ветхопещерник, който приел кръста на монашеското житие и странствал по разни места в името на Господа.
Рубриката "Църковен календар" се осъществява от екип на Радио България със съдействието на Александра Карамихалева, главен редактор на "Църковен вестник".
На 2 септември Православната църква чества свети мъченик Мамант – покровител на сираците, преподобни Йоан постник – патриарх Константинополски и светите 3628 мъченици Никомидийски. Св. мъченик Мамант живял във втората половина..
На 1 септември се отбелязва началото на Новата църковна година или, както се е наричало още в древността, „началото на индикта“. На тази дата отдаваме почит на преподобни Симеон Стълпник, наричан така, тъй като положил в Сирийската..
На 31 август отбелязваме празника Полагане честния пояс на Пресвета Богородица . Освен дрехата на пресвета Богородица, е запазен и нейният пояс, който след Успението ѝ бил поверен по поръка от самата нея на апостол Тома, а после бил..
На 2 септември Православната църква чества свети мъченик Мамант – покровител на сираците, преподобни Йоан постник – патриарх..
На 1 септември се отбелязва началото на Новата църковна година или, както се е наричало още в древността, „началото на индикта“. На тази..