Когато Господ Иисус Христос починал като човек, тялото било положено в гроба. Душата Му слязла в ада, победила мрака и освободила пленените там души. В третия ден душата и тялото отново се обединили и тялото възкръснало от мъртвите.
Душата на Господа съкрушила ада, а тялото победило смъртта, защото душата и тялото не се разделят от Божеството.
Това не са били душа и тяло на смъртен човек, а на въчеловечил се Бог.
Затова адът не бил в състояние да задържи в плен тази Душа, нито смъртта да предаде на тление това Тяло.
На Велика събота сутринта се отслужва вечернята за Пасха със света Василиева литургия.
Богослужението е възкресно и с тържествен характер и ни въвежда във великия празник - Пасха. На Светата литургия сутринта свещениците сменят тъмните одежди със светли пасхални. Сменя се и завесата на Царските двери към Олтара. По време на богослужението свещеникът хвърля цветята от плащаницата към вярващите, като израз на радостно предчувствие за Светлото Възкресение. В края на литургията всички постили и изповядали се са поканени да пристъпят с покаяние, благоговение и смирение към Светите Дарове.
На някои места народът нарича това богослужение "Първо Възкресение". Прекрасен и умилителен е текстът, заместил Херувимската песен: "Да мълчи всяка плът човешка...".
В древността това богослужение се е отслужвало следобед, по залез слънце и затова принадлежи към Пасхалната неделя.
Припомняйки погребението на Господ Иисус Христос на Велика събота, Църквата заедно с Божията Майка, жените мироносици, Йосиф и Никодим Го оплаква с погребални песни, в които се долавя и надеждата, предвкусването на радостта на Възкресението.
След полагането Му в гробницата, юдеите я запечатали с огромен камък и поставили стража да не би учениците да отнесат тялото на Спасителя и после да кажат, че е възкръснал. Те отказвали да приемат, че Господарят на живота е в гроба и скоро ще се прослави с чудото на Възкресението.
За Църквата Велика събота е "най-благословеният седми ден", в който Бог Слово лежи в гроба като мъртъв Човек и в същото време спасява света и отваря гробовете на праведниците за вечен живот.
По Твоето неизказано милосърдие, Господи Иисусе Христе Боже наш, Който след претърпените мъки и кръстна смърт си благоволил да бъдеш положен в гроб, помилуй ни и ни удостой да се поклоним на славното Ти Възкресение!
Късно вечерта в събота започва празничното Пасхално богослужение, което преминава в ранните часове на Христовото Възкресение.
На 19 април Църквата възпоменава св. Йоан Ветхопещерник, който приел кръста на монашеското житие и странствал по разни места в името на Господа.
Рубриката "Църковен календар" се осъществява от екип на Радио България със съдействието на Александра Карамихалева, главен редактор на "Църковен вестник".
На 1 май Православната църква отбелязва паметта на св. пророк Иеремия , преподобномъченик Акакий Серски и св. Тамара Грузинска. Свети пророк Иеремия , един от четиримата велики старозаветни пророци, живял 600 години преди Рождество..
На 30 април православната църква чества паметта на св. ап. Иаков Зеведеев, преподобни Климент песнописец, игумен на Студийския манастир през IX в. и свети Донат, епископ Еврийски. Свети апостол Иаков Зеведеев е един от 12-те апостоли,..
На 29 април честваме паметта на светите девет мъченици в Кизик и преподобни Мемнон Чудотворец. Монахът Мемнон Чудотворец се подвизавал в египетската пустиня от младостта си. Чрез тежки постнически трудове той постигнал победа на духа над..
В днешната неделя след Пасха, 4 май, Църквата чества светите жени мироносици , които присъствали при разпятието и погребението на Спасителя. Рано на..
На 3 май Православната църква чества паметта на светите мъченици Тимотей и Мавра , пострадали за вярата си по време на гоненията на император..