На 19 юли се навършват 100 години от рождението на един велик българин – поручик Димитър Списаревски. (Посмъртно е произведен в чин капитан, а през 2009 г. и в чин полковник от Военновъздушните сили на България.) Той остава в историята с изключителната си смелост и жертвоготовност в първия си и последен боен полет. На 20 декември 1943 г. по време на Втората световна война американски бомбардировачи за пореден път правят нощни бомбардировки над София. След като изразходва всичките си муниции, Списаревски нанася таранен удар в един от американските бомбардировачи, с което спасява много невинни граждани.
Освен славно минало, военновъздушната история на България има и своето бъдеще в лицето на новото поколение първокласни пилоти. Един от тях е капитан Борис Масларов. Любовта към авиацията се заражда още в детството му, когато за първи път в небето над родния Велинград вижда самолети:
Спомням си, че седях и гледах прелитащите самолети, докато приятелите ми говореха нещо. Аз въобще не ги чувах, не откъсвах поглед от самолетите, те ме плениха. Професията военен пилот е много сериозна и отговорна, тя те провокира, кара те във всеки един момент да дадеш всичко от себе си. Именно динамиката, адреналинът и прецизността в работата те карат да се чувстваш жив и пълноценен, даже понякога се чудиш дали ти си я избрал нея или тя тебе е избрала.
Пътят към осъществяване на голямата мечта минава през обучение във Факултет „Авиационен” на Националния военен университет „Васил Левски“ във Велико Търново и летателна подготовка във военновъздушна учебна група „Георги Бенковски” в град Долна Митрополия. Днес кап. Масларов е част от „великолепната шесторка” – един от първите шестима първокласни млади летци, включени в новата програма за летателна подготовка на пилоти на изтребител. Какво е усещането да управляваш военен самолет?
Много ми е трудно да го опиша с думи. Това е един много мощен самолет. Полетът е динамичен, нещата се случват скоротечно. Времето за реакция е малко. По-опитните пилоти винаги ни учат, че мисълта на пилота трябва да е винаги пред самолета, за да може да сме подготвени за всякакви ситуации.
А от пилотската кабина на МиГ-29 България изглежда така:
Като една малка перла в необятна синева. Просто е прекрасна. Излиташ,набираш височина, поглеждаш надолу и благодариш, че я има.
Какво означава каузата да си военен пилот от ВВС?
Всеки в своя живот има някаква кауза, в която вярва и към която се придържа. Аз съм повярвал в каузата да съм пилот в Българската армия. Вярвам в моята страна и съм решил да я защитавам. Това е моята мисия – да служа на страната си.
За капитан Масларов нелеките условия на труд, не само в България, но и в световен мащаб, сплотяват колектива и те карат да разчиташ на другаря до себе си. Според него днес много млади българи проявяват интерес към тази отговорна професия.
Снимки: ВВС
В этом году 9 мая проводит линию разделения в болгарском обществе, которое до сих пор чествовало День Европы и День победы над нацизмом, не смещая акцентов в значимости обоих праздников. С одной стороны, День Европы связан с установлением..
Старая мельница в селе Кырпачево, муниципалитет Летница /Северная Болгария/ стала образовательным и культурно-информационным центром, посвященным Деветакскому плато. Здание располагает всеми условиями для организации семинаров, культурных..