Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Капаните на интернет търговията

Снимка: архив

Електронната търговия набира скорост, а измамници се възползват от това, че потребителите стават все по-смели в покупките онлайн. Пазаруването в интернет се прави механично, без клиентите да си правят труда да проверят кое е лицето, което стои зад дадената обява. Предоставило ли е то минималната информация за физически адрес, телефонен номер и e-mail адрес за контакти? Не е лошо да се проверява и каква е репутацията на този търговец. Това препоръча за Радио Шумен Габриела Руменова, основател на платформата „Ние, потребителите“.

Тя съветва да не се доверявате на търговски предложения в социалната мрежа, особено идващи от физически лица, които не носят същата отговорност като интернет търговците.

В последните години няколко големи интернет магазина се опитват да утвърдят куриерските услуги чрез така наречените автомати easybox. Те позволяват на потребителите да вземат или оставят свои пратки в удобно за тях време. Проблемът е, че връщайки към търговеца нежелана интернет поръчка, клиентът не получава физическо доказателство, че е предал стоката. А в потребителските форуми е пълно със сигнали за изгубени пратки и невъзстановени средства. „В тези случаи има два пътя на доказателства. Единият е че сме информирали търговеца, че желаем да върнем стоката. Другият е самата кореспонденция с куриерската фирма, в която сме получили кода за връщане на стоката“, добави Руменова. Според нея, това са достатъчно на брой доказателства и ако търговецът е коректен, той би следвало да ги признае.

Дори да се окаже, че върнатата стока е загубена от куриерите или открадната, това не би трябвало да притеснява клиентите. „Електронните търговци имат договори с куриерските фирми, в които са разписани всички казуси като кражба или загуба на стока. Но това не засяга потребителите. Клиентът знае, че като упражни правото си на отказ в 14-дневен срок, той получава нови 14 дни, в които трябва да изпрати стоката. След това търговецът има отново 14 дни, в които трябва да му възстанови парите и то по начина, по който е направено първоначалното плащане. Ако възникне друг проблем, търговецът има един месец, в който да се произнесе по оплакването на потребителя. Ако това не се случи, спорът трябва да бъде отнесен до Комисията за защита на потребителите“, уточни Габриела Руменова.

Руменова напомня, че всеки един интернет търговец е длъжен да предостави информация на клиентите си, която да включва електронна поща и телефонен номер за контакт. „Абсолютно недопустимо е клиентът да бъде принуждаван да общува с търговеца само чрез чат“, смята тя.

„Това не позволява ефективна комуникация, нещо което Законът за защита на потребителите изрично изисква от електронните търговци“, каза създателката на платформата „Ние, потребителите“.

Друг сериозен проблем е, че дори да получите информация за e-mail адреса на електронния магазин, често се случва търговецът да не отговаря на клиентските съобщения. „Това обаче е нарушение на Закона и може да се наложи санкция“, уточни Руменова.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ

Чистка или ново начало в ДПС?

"Чистка е за тези, които са свикнали с начина на работа в партията, а ново начало - за почетния председател Ахмед Доган", каза журналистът Тайфур Хюсеин за процесите в ДПС. След изборите бяха отстранени знакови лица от ДПС – Рамадан Аталай, Фелиз  Хюсменова и др. Организации се възпротивиха и изпратиха писмо до Ахмед Доган с призива да се намеси в..

публикувано на 02.07.24 в 13:39

Съдебната власт в числа

Първото интерактивно табло с данни за работата на съдебната власт създава Институтът по пазарна икономика. Целта е да се разпространи информация за дейността на съда и прокуратурата до възможно най-широк кръг от хора. Таблото е наречено “Съдебната власт в числа”. То обобщава и представя данни за основни аспекти от работата на съдебната власт в..

публикувано на 02.07.24 в 13:23

Лъжата умира, когато я хванеш

Семинар за разпознаване на фалшивите новини организира екип на информационния сайт "Mediapool" в сесийната зала на община Шумен. „Можеш бързо да съчиниш една фалшива новина, да я разпространиш лавинообразно, но проверката на фактите и доказването на лъжата отнемат много повече време“, обясни журналистката Мартина Бозукова.  Хибридните атаки, на които са..

публикувано на 02.07.24 в 13:19
Народно читалище

На кино в Шумен

37 български филми и 19 киноленти от чужбина са включени в конкурсната програма на Международния фестивал на любителските исторически филми, който ще започне днес -  28 юни, в Шумен и ще продължи до  30 юни. В тазгодишното издание на фестивала участват кинолюбители от цяла България и чужбина. Общо над 60 са подадените до началото на тази седмица..

публикувано на 28.06.24 в 08:15

Конференция в джамията

Кръгла маса на тема "Турският периодичен печат в България между двете световни войни и проблемите на мюсюлманската общност" се провежда в Шумен днес.  В този период - между двете войни в България - са издавани най-много вестници на турски език от целия Балкански полуостров. В момента периодичните издания на турски език в България се броят на..

публикувано на 27.06.24 в 16:01

Деца рисуват приятелството

Арт школата към Центъра за подкрепа за личностното развитие – ОДК „Анастас Стоянов“ в Шумен е домакин на Международен летен пленер „Мостове на приятелството“. В него участват талантливи млади художници от школата, както и вдъхновени дарования от гимназията „Николае Лабис“ в Букурещ. Артистичното събитие продължава до неделя. Част от..

публикувано на 27.06.24 в 15:49

Балет "Вега" на 30 години

„30 години балет "Вега" – живот като на кино“ – това е мотото на двата грандиозни спектакъла, които подарява на публиката и ценителите на модерните танци балет "Вега" –Търговище.  Близо 100 танцьори – настоящи и бивши възпитаници на „Вега“, ще представят съвременна танцова продукция върху филмова музика на сцената на Драматичния театър - днес и..

публикувано на 27.06.24 в 09:07