Междувременно Милена Моллова печели 5-а награда на станалото легендарно първо издание на Международния конкурс "П.И. Чайковски". Тогавашните лауреати поддържат връзка през годините, срещат се на големи форуми, при журиране на конкурси, по сцените - защото всички те изграждат една сериозна и значима кариера. След този конкурс Милена Моллова печели награди от други престижни пианистични форуми като Конкурса на ARD в Мюнхен, "Бетовен" във Виена, "Маргарита Лонг" в Париж. Тя е "конкурсен тип", защото има вяра в своите възможности. Вяра, базирана на многото свирене ("всеки ден учех по един нов етюд") в детските и младежките си години. Свирене, което й се отплаща до ден-днешен.
Справяла се е с какво ли не - с разучаването на концерт за броени дни, разбирайки че ѝ предстои да свири не този, който е очаквала (объркване на номерата просто), с предизвестени победители на конкурси, в които със сърцатото си музициране и вродената си непримиримост е успявала да "обърне" нагласите на жури и публика.
Да не забравяме преподавателите на Милена Моллова - Димитър Ненов, Панка Пелишек, Емил Гилелс. Те развиват големия й талант, който е безспорен, и то от съвсем ранна възраст. Била е съвсем дете, когато се премества в София от родния Шумен за да учи в интерната за даровити деца. Със специално разрешение заършва "набързо" музикалното училище и става най-младата студентка в Консерваторията.
Историята на Милена Моллова и Първия концерт на Чайковски започва, когато тя е на 17 - научава го за предстоящия конкурс. Именно него си избира сега за този концерт със Софийската филхармония.
Чуйте разговора ни с проф. Милена Моллова в сутрешното "Радиокафе" на Радио София - за избора на концертите, за Красимир Кюркчийски, който посвещава първия си концерт на Панчо Владигеров, който обаче умира преди концертът да е завършен и затова Кюркчйски се съветва именно с Милена Моллова (на нея пък посвещава втория си клавирен концерт); за магията на сцената, която се получава, когато диригент е Найден Тодоров; за вечерите, в които е свирила и по три концерта (Бетовен, при това) и за усещанията преди срещата с публиката в зала "България" в четвъртък.
А междувременно, въпреки че навърши 75 години, Милена Моллова "не мирясва" - пътува непрестанно, свири много камерна музика (но не само), преподава, води майсторски класове, канена е за жури на престижни конкурси, концертира в Европа и САЩ. Нека не забравяме, че многобройните години на своята блестяща солистична кариера Милена Моллова е била солист на най-значими български и европейски симфонични оркестри и е свирила под палката на най-големи български диригенти като Добрин Петков и световни знаменитости като Кирил Кондрашин, Казиоши Акияма, Рудолф Баумгартнер, Жорж Ципин и много други.
Емблематичен акцент в репертоара на Милена Моллова е изпълнението на цикъла от 32 сонати на Бетовен, представен в 9 концерта - значима творческа задача, реализирана досега от малцина. Освен представянето на клавирните сонати на Бетовен, Милена Моллова осъществява и два цикъла с пълно интегрално изпълнение на Бетовеновите сонати за пиано и цигулка - в сътрудничество с Дина Шнайдерман, а след това и с Георги Бадев. През последните години тя концертира активно и с известния цигулар Марио Хосен. Наред с интерпретацията на класическия репертоар, пианистката поема предизвикателствата на изпълнения на произведения на съвременни композитори от Австрия, Италия, САЩ, Швейцария, като представя премиери и свири многократно съвременни български творби от Красимир Кюркчийски, Димитър Христов, Тодор Стойков, Георги Арнаудов.
Дълго години тя е професор в Националната музикална академия , в Северногръцката консерватория в Солун, както и ръководител на Департамент "Музика" в Нов български университет.
Четвъртък, 8 октомври - зала "България"
Чайковски - Kонцерт за пиано и оркестър № 1
Кюркчийски - Концерт за пиано и оркестър № 1
Софийска филхармония
солист: Милена Моллова
диригент: Найден Тодоров
Седмицата започваме с нови коментатори, които вече са споделяли свои разсъждения в предишни издания на "Форум". Днес те се спряха на следните теми: Европа в новия световен ред на Тръмп . Подходът на американския президент и бизнесмен - икономика през политика. Истината в речта на Джей Ди Ванс: "Най-големият враг на Европа е помежду ни"...
Най-престижният форум на местната власт на Балканите – B40 беше открит днес в София от Васил Терзиев и кмета на Истанбул Екрем Имамоглу . Представители на близо 50 града от Балканите се включват в софийското издание на инициативата на тема "Бъдещето на Балканите: иновации, сътрудничество, зелен преход и растеж". 15 нови членове..
Общият брой на икономически неактивните хора (тези, които не си търсят работа) на възраст между 15 и 64 години е малко над 1 милион (462,4 хил. мъже и 584,8 хил. жени). Това са 26,4% от населението в тази възрастова група, сочат данните на Националния статистически институт за четвъртото тримесечие на 2024 година. Общият брой на работещите хора..
30 години навършва една от най-обичаните детски вокални групи "Бон-Бон“. По повод юбилея, те издават първия за България концептуален албум, озаглавен символично "30“. Създаден е в рамките на ексклузивен творчески лагер за писане на музика от деца, в който с таланти от различни възрастови групи работят творци като Venci Venc’, LATIDA, Сара Чакърова и..
Членовете на Камарата на автомобилните превозвачи в България реагираха остро на предвиденото увеличение на цената на тол таксите и винетките в проектобюджета за 2025 г. "Това е пореден удар върху транспортния сектор и българските граждани, който идва в момент, когато пътната инфраструктура е в критично лошо състояние, а тол системата..
Книгата "Защо се разпадат империите“ от Питър Хедър и Джон Рапли представя интересни паралели между Рим, Америка и бъдещето на Запада, като поставя въпроса възможно ли е тоталният колапс, каквато е била съдбата на древната империя, да бъде избегнат. Авторитетът на експертност на двамата автори по тематиката на книгата е неоспорим...
Филмът "Мечти (Секс Любов)" на норвежкия режисьор Даг Йохан Хаугеруд спечели голямата награда на международния филмов фестивал "Берлинале", който се провежда за 75-и път в германската столица. Добре е, че филмът има подзаглавие, защото в конкурсната програма има и друг филм с абсолютно същото заглавие, но на режисьора Мишел Франко от Мексико...