Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Значението на храната в юдаизма

В тези пет дни в предаването “Радиоприемница” говорихме за храната като начин на живот и култура, храната в различните религии и общности. Днес се посвещаваме на вечните закони в юдаизма и прекрасните традиции в храненето на евреите.

Храненето, храната и кулинарията, са много важна част от еврейската култура и традиции. Почти няма празник или специален случай, в който да не се включва празнична трапеза и специфични за този ден ястия, разказва Максим Делчев, образователен директор на организацията на евреите в България “Шалом”. Според него правилата в кулинарията не са ѝ навредили, а са я направили по креативна.

Има две разклонения на еврейската традиция - едното течение са т.нар. ашкенази - евреи, които в един период са били съсредоточени в Германия, а след това се пренасят към Полша, Русия, Прибалтика. Вторият клон са т.нар. сефарадски евреи, които напускат Испания 1492 г. след Алхамбрайския декрет (на испански: Decreto de la Alhambra) или Едиктът от Гранада - указ на Фердинанд II Арагонски и Изабела I Кастилска за изгонването на евреите.
Тези два клона имат разлики в ритуалите и в начина на приготвяне на храната. Евреите в България са предимно сефарадски и кухнята ни е свързана с техния начин на хранене. Преобладават тестените и сладки неща. Патладжанът е много използван. При евреите, чрез песните кулинарията влиза и във фолклора.

Винаги оказва влияние и местната кухня. В нашата традиция има малки тестени соленки със сирене или картофи, наречени “борекас”. Ако се погледне името обаче - то много прилича на бюрек, а външният му вид е като на малка баничка. В Израел в момента тези “борекас” са много популярни. Това е българската следа в кулинарията на Израел.

На първа пролет евреите празнуват Пурим. Това е най-веселият ден в календара и включва множество сладки неща, които се подаряват главно на децата. Най-специалният, от кулинарна гледна точка, е празникът Песах, който ще се проведе след около месец. Това е празникът на изхода на евреите от Египет. По традиция тогава се яде специален хляб, наречен “маца”, който представлява много тънък безквасен хляб и в рамките на осем дни се приготвя по различен начин - на супа, пържен сладкиш “буроликос” и др.

Според еврейските религиозни закони има определени храни, които се избягват. Според един такъв закон месни и млечни храни не могат да консумират заедно. Рибата пък не се счита за месо. След създаването на държавата Израел, има развитие и на еврейска близкоизточна кухня. Така на еврейската трапеза се появява и хумусът, както и фалафелите.

В юдаизма много точно е описано какво може и какво не може да се яде. Могат да се консумират всички домашни птици, повечето риби и бозайници, които са чифтокопитни и преживят храната си. Всички знаят, че за евреите свинското месо е забранено, защото не отговаря на условията, но и заекът по този закон, не е кашерно животно. Камилата, която се среща често в Близкия изток и се консумира от другите етноси, също не е кашерна. Другите закони са свързани с това млечни продукти да не бъдат смесвани с месни продукти. Няма причина за тези принципи на хранене независимо, че някои от ограниченията съвпадат с разделното хранене.  

Според законите на юдаизма животните се колят от шухет - специална фигура във всяка еврейска общност. Това е, защото има специален начин за заколване на животното като целта е да не изпитва стрес и страдание. Шухет използва  много остър нож и с два прореза, на специално място, прекъсва сънната артерия и животното продължава да е живо, не усеща болка и заспива спокойно. През последните години има дори етичен кашер, касаещ начина на отглеждане на животните, като целта отново е уважение към живота на животните.

В края на всяко хранене, евреите обикновено пият кафе или чай. Като дори за напитките има правила, например кафето не може да бъде с мляко. При виното също има много правила. То е специално наблюдавано от духовен човек, за да отговаря на кашерните изисквания.
Мастиката е любима алкохолна напитка на евреите от Балканите. Дори се смята, че най-доброто узо в Солун се е правело в мазето на главния равин и е носело специален печат. Това е така, защото за обработката на анасона няма специални правила, както при обработката на гроздето и затова евреите не пият ракия.

Интересен факт е също, че евреите посрещат шабат винаги в компанията на гости. 

Хубавата, чиста храна, може да бъде полезна не само за тялото, но и за душата, казва Делчев. Самото ядене в еврейската традиция много често е и ритуален акт и обикновено започва и завършва с благословия. Това много често ни кара да се замислим за храната, която стои на масата ни и за всички хора, които са свързани с нея.

Последвайте Радио София и в Instagram. Харесайте и страницата ни във Facebook.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

МТ "Стефан Македонски" освен четири вечери "Кабаре" ще има и богата програма за Коледа

Еделина Кънева - директор на Музикалния театър , разказа за всичко ново в театъра , при гостуването си в предаването “Радиокафе“. За култовия спектакъл "Кабаре“, който ще се играе в дните от 28 до 30 ноември, т я съобщи, че първите три дати на представлението са вече продадени, но е предвидена още една резервна дата – 2 декември...

публикувано на 19.11.25 в 13:30

На "Лъвов мост" засия първата в София коледна елха

Коледната елха на район "Сердика" грейна на "Лъвов мост". Дървото е украсено с десетки златисти и червени топки, както и звезди. Вечер елхата става още по-празнична и привлекателна със светлинните си гирлянди.

публикувано на 19.11.25 в 11:59

ЕЦТП ще оспорва в съда решението на СОС за ръста на цените за паркиране в София

Европейския център за транспортни политики ще оспорва в съда решението на Столичния общински съвет за увеличение на цените на паркирането в синя и зелена зона и за разширяването на обхвата им. "Ще оспорим това решение в съда, защото някой най-после трябва да спре безконтролната финансова лакомия, маскирана като градска политика. Нито един нов..

публикувано на 19.11.25 в 11:50
Ричард Алибегов

Ричард Алибегов: Общината не се интересува от бизнеса

Българската асоциация на заведенията и Сдружението на заведенията в България изразиха категорично несъгласие с решението на Столичния общински съвет за реорганизация и повишаване на цените в синя и зелена зона. Двете организации настояват промените да бъдат преразгледани и обявяват, че ще предприемат необходимите съдебни действия. "С промяната на..

публикувано на 19.11.25 в 09:12

Костинброд остава без общински автобуси заради пожар

Голям пожар напълно унищожи четири автобуса, един ученически автобус, два буса и леки автомобила на Общината в Костинброд. Огънят е пламнал през нощта в базата на общинско дружество "Общински превози – Костинброд". Пострадали при пожара служители на дружеството няма. Общината обаче е в затруднение с организацията на обществения превоз на пътници...

публикувано на 19.11.25 в 08:40

Времето ще се задържи облачно и с валежи от дъжд

През следващото денонощие времето в страната ще се задържи облачно с валежи от дъжд, значителни по количество на места в Югозападна, Централна Северна и Североизточна България, както и в южните райони на Източните Родопи. Вятърът ще отслабне и ще се ориентира от север-североизток. Минималните температури ще бъдат между 5° и 10°, а максималните – от..

публикувано на 19.11.25 в 06:10
Д-р Иво Анев

"Форум", 18.11.25: Защо демокрацията ни е истинска

Коментатор във "Форум" на 18 ноември е Иво Анев . Той е доктор по икономика и управление (УНСС). Ръководител и икономически експерт на екип "Историческа баня", създал една от три финансирани от ОП "Софияплан" концепции за възстановяване на северното и източно крило на Централна минерална баня - София. Икономически и финансов консултант  на..

публикувано на 18.11.25 в 18:30