Автоинструкторите припомниха, че от МОН и МТИТС се предлага увеличаване на задължителните часове по практическо обучение от 31 на 42 часа и намаляване на теоретичното обучение с 14 часа. Същевременно обаче се въвежда GPS система за контрол на практическото обучение, като разходите за този контрол ще се заплащат от автоинструкторите и обучаваните водачи на частната фирма.
До какви недостатъци в обучението ще доведе въвеждането на новите изисквания?
"Увеличаването на практическата сума ще доведе до по-некачествено обучение - един инструктор, който успява да обучи качествено 80 човека годишно, когато се увеличат часовете, той ще може да обучи около 50. Това съответно ще намали броя на качествено обучените курсисти, вследствие на което всички тези, които не са успели да се обучат - останалите 20 процента, ще отидат при други структури, които не си вършат добре работата - обясни Стоян Евтимов, зам.-председател на "Българския автоинструкторски съюз".
Във връзка с контрола: Ако даден инструктор не иска да си свърши добре работата, той просто ще присъства тези 42 часа, вместо да направи по-качествено обучение и да даде нещо от себе си на този курсист.
Относно теорията: за да има добро обучение при практиката, трябва да има теоретична основа. Когато някой седне в колата, той много добре трябва да знае как функционира тя, трябва да знае какво го очаква на пътя, трябва да познава правилата за движение, за да знае кога бърка или не и съответно да надгражда себе си, когато излезе сам на пътя.
Въвеждането на GPS проследяване също не би повлияло добре на обучението точно заради това, което казах - самите 42 часа могат да бъдат дадени както качествено, така и некачествено."
Според представителите на автоинструкторските съюзи необходимостта от контрол върху тяхната дейност ще отпадне в момента, в който изпитът стане обективен и се премахне всяка възможност за корупция при него.
Как могат да се променят нещата и какъв е начинът, който ще доведе до това - на пътя да излизат качествени шофьори?
Отговор ни дава Малинка Бондаренко, зам.-председателят на Съюза на българските автомобилисти:
"До нищо няма да доведе чисто механичното вдигане на часовете, защото невинаги количественото натрупване води до качествено изменение. Ако наистина искаме на пътя да излизат подготвени водачи на моторни превозни средства, министърът на транспорта да бъде така добър да прецизира изпита. Това е критерият, който казва кога един водач е готов да излезе на пътя и да владее автомобила в сложна пътна обстановка, да реагира адекватно на ситуации.
Не е коректно винаги да се твърди, че не са обучавани добре и само механично да вдигаме часовете, а изпита да остава същият. Няма никаква логика в това.
Единствено един строг изпит ще промени нещата,
само той наистина показва готовността на водачите, а не да караме на принципа проба - грешка. Този модел води до ситуацията, в която се намираме, защото даден курсист винаги може да попадне в положение, в което да се окаже достатъчно добър във владеенето на автомобила и да мине през цедката. Изпитът е критерият. Само строг и адекватен на съвременните условия от гледна точка на владеене на автомобила, поведение на водача, неговата дори агресия в определена ситуация, имайки в предвид начина, по който шофира. Само това може да доведе до по-добри резултати."
Председателят на Сдружение "Национален автоинструкторски съюз" Стоян Малковски заяви, че при липса на диалог с отговорните държавни институции се готви национален протест.
“Не започна отборът както трябваше тази година, но пък смятам, че ще завърши там, където трябва. Без значение какво прави Арсенал, хубавото е, че успяваме да направим добри каузи”, казва Георги Стоянов - председател на фенклуба на Арсенал в България. Фенклубът на английския отбор в България стана на 20 години и членовете му са отбелязали събитието по..
За специални събития до Нова година анонсира кметът на София Васил Терзиев на страницата си във Фейсбук. На 30 ноември ще има работилница за коледни играчки и много изненади на площад "Св. Александър Невски". От 10:00 часа посетителите ще могат да създават свои коледни играчки, които по-късно ще украсят столицата. Ще пристигне и..
Тази година в центъра на Кюстендил ще грейне елха, която не е нито отрязано дърво, нито изкуствена елха. В събота вечерта ще грейнат лампичките върху една коледна иновация - дърво, покрито с елхови клонки. “Знаем, че елхите винаги са много интересни по коледно време. Всички градове се опитват да ги направят по-големи, по-блестящи, по-екологични. На мен..
От 1 януари 2025 г. в 9 столични района се забранява употребата на твърди горива за битово отопление в сгради с изградена и работеща топло- и газопреносна мрежа. Това е първият етап от така наречената нискоемисионна зона. Целта е след 2029 г. забраната да обхване цяла София. От миналата година в София функционира нискоемисионна зона за..
Устойчивият туризъм става все по-задължителен и разпознаваем и то на най-високо международно и национално ниво. Всъщност устойчивото развитие, това е симбиозата между отговорността да използваме и съхраняваме ресурсите, с които разполагаме днес, за бъдните поколения. Това коментира в "Радиокафе" проф. Соня Милева - директор на магистърската програма..
Mузикантите от "Lilly of the West" записаха осмия си студиен албум, който е коледна колекция. Заглавието е "Christmas with Lilly of the West" и включва стандарти като "Joy to the World", "White Christmas", "Winter Wonderland", "Silver Bells", "Jingle Bells", "Rockin’ around the Christmas Tree" и др. Албумът е тринадесети поред за групата, каза..