Пенчо бре, чети!
Пенчо не чете.
Пенчо, работи!
Пенчо пак не ще
Здравейте, драги мои, петък е и на всички вече ни се лежи активно. Независимо, дали сме ученици или си работим, когато мързелът е наш Бог, ние му се подчиняваме напълно и спазваме всичките му повели и заповеди. Като една от най-важните е: Не мърдай… от дивана!
Давам тон на Дневника със стихотворението на Петко Славейков, което той посвещава на своя син Пенчо. Уточнявам, понеже наскоро прочетох някъде из мрежата как един потребител се чуди защо Славейков го наричат ту Петко, ту Пенчо… И кое аджеба е вярното?
Всъщност споменавам това мило стихотворение от баща за син, защото в крайна сметка и през 1888-а учениците, видиш ли, ги е мързяло и то много. Така че да не ми минават с оправданието за днешните млади хора, на които не им се четат сложнотии и поради тази причина се налага да им осъвременим мъчителното „Под игото“.
Уви, драги мои, с опростяване рядко се провокира желание, а по-скоро това води до още по-голямо: Все ми е тая.
Знаете вече фактите: 6000 думи в романа са заменени с други по-разбираеми за по-малките читатели. За да си го представите по-ясно, ето така са го направили:
Прословутата вече фраза на чорбаджи Марко: "Пийте бре, маскари!" е преведена така:
"Пийте бре, ПАЛАВНИЦИ!"
Скандалът доста дълго време се вие в социалните (и не само) медии, така че няма с какво толкова да ви изненадам.
Просто искам да ви споделя, че винаги ще има много и различни адаптации на текстове. Особено, когато езикът е вече формално изменен. Да речем произведението е написано на средновисок немски или пък съвършената мерена реч на Шекспир.
Което дори не е случаят на „Под игото“, а една камара турцизми и архаични български думи. Всъщност Вазовото произведение е един сложен роман, изпълнен с история, любов, ужаси, комични и трагични елементи, понякога трудно понятни за децата. Но този текст носи духа на времето, а то се разкрива през героите и думите. Това че редакторите на въпросното ново издание замениха тези думи - отнема със сигурност от автентичната атмосфера, но всъщност тази подмяна изобщо не помага да задълбочим собствения си анализ върху произведението.
Какви ги нищят въпросните маскари…
Затова е необходимо усилие да се влезе в диалог с учениците, да се разсъждава върху съдържанието, дори всеки да си направи собствена карта върху произведението. Няма литературен текст, който в диалог да не бъде разплетен!
Казвам го от времето когато бях в 9-ти клас и изучавахме Гьоте на немски език. Страх, ужас и тотално неразбиране на материята, докато не го разчепкахме дружно този въпросен „Горски цар“.
Ако някое дете е попаднало на Дневника сега, на което му се налага да чете разни неща по задължение, бих искала да кажа следното:
Знай, приятелю, че с четеното на сложни и неразбираеми неща трупаш нещо като суперсила, но не бива да спираш да питаш, учителя, приятелите, родителите, съучениците, затова, което не разбираш. Литературата е машина на времето, би могла да те отведе навсякъде, стига да си готов на това пътешествие.
А ти си готов, нали?
Лятната ваканция е за учениците, но не и за техните телефони. Взирането в екрана и скролването са още по-интензивни при младите хора. За съжаление, телефонът за много подрастващи се е превърнал в своеобразен лидер и ние, възрастните трябва да контролираме в някаква степен информацията, която детето приема с такова устройство - първо,..
В рамките на десет дни - от 10 до 20 юли, фестивалът за изкуство в града "Девет слона" ще предложи програма от събития от различни сфери на изкуството, всяко от които ще се вписва в сложния и противоречив пейзаж на съвременния град. Във второто издание фестивала е и продължението на един фантастичен разговор между жители и артисти, поети,..
Институтът по компютърни науки, изкуствен интелект и технологии (INSAIT) към Софийския университет стартира съвместна програма с Лабораторията по компютърни науки и изкуствен интелект (CSAIL) към Масачузетския технологичен институт (MIT CSAIL). Началото беше поставено на официална церемония в София Тех Парк. MIT е №1 в света по..
АГ-отделението в пернишката МБАЛ "Рахила Ангелова" е пред затваряне заради липса на достатъчно кадри. Командированите от София акушерки този месец са в отпуск и не се знае дали ще се върнат. Директорът на болницата е подал оставка, но проблемът не може да реши който и да застане на този пост, коментира пред БНР-Радио София д-р Ивайло..
Cairos AI – българският инструмент, който превръща текстови команди в готови за използване 3D анимации чрез интегриращ разговорен AI, богат motion library и AI-синтез представи в ефирана Радио София Христо Велев , основател на компанията за визуални ефекти Bоttleship. Cairos.ai е уеб базирана платформа за автоматично анимиране на 3D аватари, като..
Поети, хора на словото - Ясен Атанасов, Димитър Кенаров, Иван Димитров, гостуваха в предаването “Радиокафе“ в разговор за поезията между кориците на антологията “София Поетики“, събирана в последните 20 години, откакто съществува и едноименния фестивал и ролята на изкуството като платформа за споделяне на социални и политически..
Какви са различните форми на страха? - проф. Амелия Личева изследва темата чрез поезия в новата си книгата "Крепости срещу страха". Книгата "Крепости срещу страха" е тематична, концептуална, опитва се да изследва различните форми на страх: личния, екзистенциалния, а също и страховете, породени от времето, в което живеем. Страхове, свързани с..