В Световния ден на радиото всяка година се вглеждаме задълбочено в нещо, с което сме свикнали и което значителна част от населението на света използва, т.е. слуша всеки ден. За тези хора радиото е начин хората да се чувстват свързани с местната общност, да са информирани какво се случва - не само там, където живеят, но и в региона, в цялата страна и по света. За нас винаги радиото е имало функцията да информира, да образова, да забавлява. Но днес радиото има и друга изключително важна роля - да свързва хората. И днес, в Световния ден на радиото, ние отбелязваме именно тази социална роля на радиото, как то събира своите слушатели и променя живота им, казва Греъм Диксън, който отговаря за радиото в Европейския съюз за радио и телевизия (EBU). В EBU Греъм Диксън идва от Би Би Си, където е ръководил културния канал на радиото (BBC Radio 3).
Една от важните характеристики на тази медия е многообразието и именно това е водещата тема за тазгодишното издание на Световния ден на радиото. От друга страна многообразието прави споделянето на материали по-трудно, защото всяка станция, всяка програма си има специфика.
“Ето, вие ще дублирате моето интервю на български, така че езикът е друг елемент, който прави споделянето на едни и същи материали трудно. Това, което направихме тази година от страна на Европейския съюз за радио и телевизия, освен обмена на малко музика, е да насочим вниманието на радиостанциите-членки към темата за многообразието, с която повечето от тях така и така са свързани постоянно и да им предложим пътища, по които да я разгледат и включат в своите програми. Иначе музикалният ни проект е доста интересен, защото поискахме от радиата в EBU да споделят песни или пиеси, изпълнени от представители на малцинствата в тяхната страна. И тук е другата важна роля на радиото - да ни помага да разбираме по-добре тези, с които си съжителстваме, както и тяхната култура”, казва Греъм Диксън.
По думите му едно от основните предимства на радиото е нещо, което преди 20 години се е считало за недостатък - фактът, че радиото е ненатрапчива медия, която не ангажира изцяло вниманието. Повечето хора все още слушат радиото предимно и най-вече на живо (около 90% се слуша така), но радиото “on demand”, различните подкасти доказват, че аудиото винаги ще присъства в обществения живот.
Диксън разказа, че колегите му от телевизията често са подчертавали, че телевизионният формат изисква да се концентрираш изцяло върху него, докато радиото си е просто там, като атмосфера. Това, според него не е недостатък, а предимство. “Можеш да не прекъсваш ритъма на това, което изпълва ежедневието ти и същевременно да се обогатяваш, слушайки радио. Всичко това го прави изключително силно именно като съпътстваща живота ни медия”.
В детството за Греъм Диксън радиото е откривателско пътешествие. Той става част от Би Би Си като продуцент на предавания за класическа музика, въпреки че родителите му не познават и не разбират класическата музика, за него радиото се превръща в отворен прозорец към един по-голям свят отвъд границите на мястото, където живее. Затова е убеден, че специално общественото радио предлага достъп на абсолютно всеки до висококачествени програми с различните гледни точки, добре продуцирани, с високи критерии за професионализъм. Програми, които разширяват хоризонтите далеч отвъд нашия живот и местообитания и това е от изключителна важност.
“Има стотици причини да се слуша повече радио, но мисля да се върна към ранните години на първите обществени радиостанции и тяхната мисия - слушайте, за да сте по-добре информирани, за да се образовате, за да се забавлявате и за да се почувствате част от общността на вашето село или вашия град, за да сте свързани със света, в който живеем”, казва той и допълва, че слушайки програмите с високи критерии при подбор на теми и реализация, хората ще бъдат предизвикани и ще се развиват. “Слушайки радио, ще опознаете многообразни идеи, с които иначе може би не бихте се срещнали във вашето ежедневие, а това обогатява всеки от нас”.
Какво има зад решетката с розово-червен цвят на днешния пл.Бански? Кои гости на града винаги се озовават там? Кой премахва църквата Св.Никола Мали и кой - мюсюлманските храмове в града? Какво е да политикарствуваш и къде се политикарствува? Колко е бил капацитетът на първия цирк, преди да бъде разрушен и на мястото му да се построи покрит търговски..
Слушаме Любомир Пипков от Златния фонд на БНР - гласа му и музикални откъси от негови произведения. Говорим за композитора с проф.Юлиян Куюмджиев, преподавател в НМА и автор на книга за него, както и с внучката му, актрисата Ани Вълчанова:
Райна Попгеоргиева Футекова, влязла в историята като Райна Княгиня, има трагична и злочеста съдба. Според признанията в собствената ѝ автобиография, тя ушива знамето на Априлското въстание от любов към Георги Бенковски, който дори и да е разбрал за чувствата ѝ, не им е отговорил. Десетте дни на възторг, триумф и свобода за панагюрци и самата..
За премиерата на „Сън в лятна нощ“ на 29 и 30 април в Младежкия театър „Николай Бинев“ разговаряме с р ежисьора Диана Добрева. Тя се обръща към този текст след като е поставила много трагедии и сега е дошло време за една комедия. Но не коя да е, а именно този най-обичан текст на Уилям Шекспир. Мястото на действието, по пиеса, е гората. В тази..
Ако психодраматистите бяха рекламисти – събитие от Българско Дружество по Психодрама и Групова Терапия, представено ни от Богдана Златева - дипломиран психодрама асистент към Д.Е.А.: "До голяма степен изграждането на лична марка е резултат на среща с другия. Стратегическата комуникация следва формата и структурата, с която се появяваме. Но се..
Kой всъщност е автор на генерираното от AI съдържание - интервю с адвокат Траян Косев: "Целият свят се вълнува от отговора на този въпрос. Редно е първо да се запитаме какво се закриля от авторското право? У нас творчеството е свързано с физически лица. "Творческата" дейност на машината не е такава. В САЩ патентното ведомство слага разделителен..
На 23 април в галерия "Еритаж" бе открита изложбата "Пътуване във времето" на Мастро Стойчо Зерлиев. Това е негова юбилейна изложба (80г.), която представя картини от почти целия му творчески път. "Това обхваща един дълъг период от моя живот. Още от завършване на художествена академия, а преди това имам и от завършване на художествена гимназия..