Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Ива Александрова: Имам най-хубавата работа на света

Ива Александрова
Имам най-хубавата работа на света - давам на децата възможност да се развият до пълните си способности, давам им глас, давам им думите. В това е убедена логопедът Ива Александрова, която гостува в предаването "Прощъпулник". Логопедията помага едно дете да се изразява, да покаже на какво е способно. А ученето може да се превърне в удоволствие, благодарение на съвременните образователни системи, които поставят детето в центъра на образователната система


Една от популярните формулировки за емоционалните аспекти на моделите за учене е създадена от професор Стенли Грийнспан, който посвещава цялата си кариера на по-доброто разбиране на децата. Той въвежда интересно разграничаване на пет емоционално обвързани стила на учене.

Чувствителното дете е това, което лесно се претоварва на шумни и многолюдни места или в конфликтни ситуации и спорове, дори когато не е пряко въвлечено. Реагира силно на думите на хората от обкръжението си. Срамежливо и предпазливо в откриването и възприемането на нови неща. Обикновено е чувствително към различни докосвания, гъделичкане, прегръдки и се дразни от различни материи, етикети на дрехи или миризми и текстури.

Предизвикателното дете има свой път и често е склонно да спори. Описват го като инатливо. Има чувствителен характер и обича да контролира повечето аспекти на живота си като какво да облече, какво да яде, кога и какво да се случи в ежедневието му. Честа тенденция е първичното отрицание. Обича да печели и силно се разстройва, ако не успее.

Самовглъбеното дете предпочита да си измисля неща. Определят ги като фантазьори. Наслаждават се на създаването на сложни, фантастични решения на обикновени или трудни въпроси. Харесват самостоятелните игри и често влизат в роля. В по-късна възраст изглеждат погълнати от книгата, която четат или от устройството, което използват. Като цяло не реагират бързо на външни стимули от средата. Изпитват трудности с физически дейности, които изискват планиране, издръжливост и постоянство.

Активното изследващо дете е приключенец. Често търси активни физически дейности като бягане, скачане, катерене, танци. Изглеждат смели и безстрашни. Изпитват затруднения с преминаването от бързи, активни дейности към по-бавни. Не са внимателни и предпазливи. Могат да бъдат нечувствителни към болка или други неразположения, особено ако са увлечени в някаква дейност.

Невнимателното, разсеяно дете има проблеми с планирането и изпитва трудности при изпълнението на многоетапни и сложни задачи. Изглеждат разсеяни и трудно се концентрират, освен в случаите когато мотивацията им да приключат с поставената задача е висока.

Шестият вид деца са тези, при които има смесване на различни видове стил. Доброто познаване на различните емоционални стилове на учене позволява на родителите да стигнат по лесно до децата си и да им помагат не само в усвояването на учебния материал, но и в реализирането на пълния им потенциал.

Чувствителното дете учи най-добре в успокояваща и организирана атмосфера, като използва малки стъпки, когато се чувства оценено и уверено. Необходима е малка победа в началото, така че първата част от задачите му трябва да е много лесна.

Предизвикателното дете учи най-добре когато има право на избор, когато участва в поставянето на задачата и когато не е под прекален контрол. Това дете има нужда да усеща споделена власт, да има контрол върху ситуацията и да усеща, че успява. Борбата за власт, доминирането характеризират предизвикателното дете. Те лесно казват НЕ и НЯМА, когато са уморени. Имат нужда от 80-90%  успеваемост за да се чувстват мотивирани да продължат да учат. Малки стъпки -споделена власт е ключът към успеха при тях.

Самовглъбеното дете постига най-добри резултати, когато е активен участник в ученето. Към него е важно да се отнасяме топло. Има нужда от енергично, ангажиращо и емоционално подкрепящо присъствие на възрастния. Изпитват необходимост да „правят неща“. Успехът не е от толкова голямо значение за тях. По-скоро, ако това което е направено е било интересно за тях. Рисуване, моделиране, глина, изработване на модели и проекти - води до ангажираност и активно учене.

Активното дете учи най-добре при топли, емпатични взаимоотношения. То жадува за всякаква физическа активност, която може да донесе нови и нови впечатления. Имат нужда от помощ за да се научат да преминават от естествената си бърза скорост към средна, бавно и обратно. Ограниченията трябва да бъдат налагани с разбиране и нежност. За да  успеят е необходимо  да овладеят способността на практика да обясняват логиката на своите действия.

Невнимателното дете учи най-добре, ако трябва да преподава. Парадоксално е, но работи. Имат нужда от силна мотивация за да се справят добре с планирането и от ясна последователност на задачите. За тях важи израза „далече от очите, далече от ума“. Невнимателното дете има нужда не просто да чуе инструкции, а да ги види- на рисунка, под формата на графика, диаграма или план и след това стъпка по стъпка да изпълни задачата.

Ива Александрова е логопед с десет години практически опит, специалист в областта ранно детско развитие. Бакалавърска степен по логопедия завършва в СУ “Св. Климент Охридски“, която надгражда с магистърска степен “Комуникативни нарушения на развитието“ в същия университет. Създател и главен редактор на уеб сайт за логопедия: Logopedia.bg, на който родители и специалисти могат да открият актуална и научно потвърдена информация за нарушенията обект на логопедичната терапия. Автор на книгата „Умно бебе“ пътеводител в света на ранното детско развитие. Член на Европейската асоциация за ранна интервенция и един от създателите на Сдружение частно практикуващи логопеди.





Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Снимка: Архив на Федерацията по фелинология в България

Домашни котки също ще участват на Международната изложба в София

През следващия месец Федерацията по фелинология организира първата по рода си в България Международна изложба на котки. За два дни (17 и 18 май) София ще се превърне в столица на красотата, обаянието и любовта към животните. Ще се съберат най-елегантните и впечатляващи котки от целия свят, твърдят организаторите. Пред БНР-Радио София..

публикувано на 08.04.25 в 12:57

13-ото издание на Форум "Стажове" е открито в ТУ-София

Техническият университет в София организира тридневен   форум "Стажове 2025" . Днес той се провежда в София, на 9 април - във Филиал Пловдив, а на 10 април - в Инженерно-педагогическия факултет и Колеж Сливен.  За участие са се регистрирали над 110 работодатели. Форумът беше открит в 10.00 часа във фоайето на учебен блок 12 на Техническия..

публикувано на 08.04.25 в 12:39
Художникът пред свои творби от изложбата

Валентин Ангелов: "Понякога вали през април" не само в Тоскана

Серия от маслени платна, акварелни рисунки и графики от Валентин Ангелов събуждат очите ни за това, което ни е липсвало през зимата – празникът, пъстротата, музиката на цветовете и светлината. Това е неговата 13-а поредна експозиция , по думите му "нещо като годишен отчет". Названието на изложбата е по името на едно от платната,..

публикувано на 08.04.25 в 11:59
Кадър от филма Сам сред вълци

Документалният филм "Гец" – съкровен разказ за живота на актьора Георги Георгиев - Гец

Документалният филм "Гец" е посветен на големия български актьор Георги Георгиев - Гец – един от най-сниманите актьори в киното и сред стожерите на Народния театър. Във филма историята на Гец е разказана от неговия син – Данаил Георгиев, който е известен композитор на филмова музика и живее в САЩ. Данаил се доверява на екипа и предоставя личен..

публикувано на 08.04.25 в 11:43

Овошките в Кюстендилско пострадаха сериозно заради студа

В Кюстендилско са сериозни пораженията по овошките, нанесени тази нощ от студа.  Според специалисти минусовите температури са унищожили цъфналите на места дървета. Най-критични са часовете в ранната сутрин за овощните дървета. Щетите са повсеместни, каза проф. Димитър Домозетов - дългогодишен директор на Института по земеделие край Кюстендил, сега..

публикувано на 08.04.25 в 11:17

За 4 години: 1389 кучета са осиновени от общинския приют в Перник

1389 кучета са осиновени от общинския приют в Перник за периода от 2020 до 2024 година, съобщиха от пресцентъра на община Перник. От началото на тази година нов дом са намерили още 47 кучета, а рекордът е от 2021-ва, когато осиновените кучета са били 422. Осиновяването от общинския приют в Перник е напълно безплатно. Всички животни, които се предлагат..

публикувано на 08.04.25 в 10:09