Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Автономните автомобили през погледа на Валери Скорчев

Валери Скорчев
Снимка: Личен архив

Автономните автомобили и въпросите, които се създават около тях в правната рамка и бъдещето на шофирането са все по-разпространени. Миналата година в Германия бе приет законопроект, отнасящ се за превозни средства с автономност от ниво 4. Според Обществото на автомобилните инженери при ниво 4 компютърът осъществява цялото шофиране при определени условия или среда. Това означава, че тази година в някои географски райони движението на автономни автомобили ще бъде напълно разрешено. 

Доста често обаче, още в тестовия период на автономните автомобили на различни компании има катастрофи и дори смъртни случаи.

Темата за автономните автомобили, по какво се различават те от електрическите и какви са най-новите технологиите сред стандартните автомобили, попитахме Валери Скорчев - специалист продажби в немска компания за едни от най-скъпите и високи класови автомобили:

„Електроавтомобилите и автономните автомобили могат да имат сходства, но е задължително да вървят ръка за ръка. Под електроавтомобил разбираме автомобил, който вместо от бензин, дизел или конвенционално гориво се задвижва от батерии, електрическа енергия и електромобили. Автономен автомобил може да е всякакъв автомобил - електро, бензинов, дизелов, който има съответните технологии и те му позволяват да се управлява електронно. Под автономен автомобил разбираме автомобил, който може сам да сменя посоката си, да тръгва, да спира, без намесата на шофьор. Един автономен автомобил работи с много на брой радари и датчици, те са ултразвукови радари, подобни на познатите ни парктроници, адаптивни темпомати – радиочестоти, различни камери, в последно време и лазерни радари. Всеки един от тези датчици бива свързан с главния компютър на автомобила и изкуствен интелект, който всъщност събира цялата информация от пътната обстановка и всичко, което се случва около колата, дори и метеорологичните условия и калкулирано предприема съответните действия. При конвенционалните автомобили най-големите оптимизации на вече съществуващи технологии са при радарните технологии. В последните години се оптимизират камерите, които следят за всичко по пътя, знаци, коли, пешеходци.“

В периода 2020 -2025 г. се тестват редица нови технологии, като част от програмите Vision Zero, които целят броят на загиналите по пътищата да бъде сведен до минимум. Все по-обстойно се тестват автоматичното аварийно управление, системите за наблюдение на водача и автоматичните системи за аварийно спиране, които работят на кръстовища и когато автомобилът дава на заден ход при излизане от парко място:

„Това е прекрасна инициатива, тъй като жертвите по пътищата са десетки хиляди, и всяка инициатива, която намалява техния брой е добре дошла. Тази програма се фокусира доста върху самите автомобили и техните системи за сигурност, но е насочена и към градоустройствени планове, външни IT инфраструктури и като програма атакува проблема от доста различни страни, надявам се да се развива. Отговорността с инцидент, предизвикан от автономен автомобил доста се дебатира, но засега отговорността е на водача на автомобила. Тъй като все още няма 100-процентови автономни автомобили, винаги водачът носи отговорност и трябва да следи пътната обстановка. Няма автомобил, който ти позволява да спиш, докато стигнеш до дестинацията си към момента. За минимализирането на инцидентите с автономни автомобили ще трябва много строг мониторинг, би трябвало да се осигури нов регулаторен орган, подобно на авиационната правна администрация. Трябва да има закони, определени позиции, които следят за всяко нещо, защото не може да се разчита на няколко различни компании да работят под един и същи стандарт за безопасност и сигурност.“

Бъдещето очаква дори в скоро време да имаме своя аватар в автомобила и да шофираме заедно с него, но според Валери Скорчев такава новост би била възможна при пълно развитие на изцяло автономен автомобил.

Валери споделя, че той самият обича шофирането като дейност и не би предпочел автономен автомобил и смята, че въпреки развитието на технологиите и автомобилите ние, хората винаги трябва да бъдем отговорни към шофирането и да сме запознати с новостите, за да можем бързо да свикваме с тях.

Валери е участвал в обучение за електрическите автомобили в Майорка и в тестови и обучителни периоди на пистите на F1 в „Истанбул Парк“ и „Hockenheimring“, носител е на сертификат от обучение в Прага за Connecting Driving System.

Повече чуйте в звуковия файл. 

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Софийски разкази - ул. Граф Игнатиев. Архикултурни разкази

С урбаниста Здравко Петров говорим за някои от сградите по ул.Граф Игнатиев: "Улицата е наследник на стар сокак по направление Самоков. Затова и името ѝ е било Самоковска. Около т.н.Черна джамия (Св.Седмочисленици) е била една от най-богатите турски махали, с мегдан кафене-башъ (пл.Славейков). Улицата започва от отклонението на ул.Алабинска. Там е и..

публикувано на 09.11.24 в 15:00
С Десислава Димитрова (вдясно) и Ширин Ходжева

Графити с прежда

"Рози срещу насилието“ е активистки проект, създаден с цел повишаване на информираността относно домашното и джендърното насилие. Концепцията е хората заедно да изплетат лилави рози и да ги поставят на видно обществено място в града. Това е форма на активизъм, известна като „yarnbombing“, която използва плетенето като начин да се привлече внимание към..

публикувано на 09.11.24 в 11:43

Да окуражим хората да творят на правилните места

На 9 и 10 ноември се провежда последният за годината Фестивал на легалните графити Мостъ 3, който ще преобрази железопътния прелез на бул. "Ботевградско шосе". Това събитие събира на едно място някои от най-талантливите графити и стрийт арт артисти, които вдъхват нов живот на градската среда. Портрети на известни български спортисти като Георги..

публикувано на 09.11.24 в 10:54

Бъдещето е в основата на всичко, което правим

Силата на промяната: 19 благотворителен бал на фондация „Сийдър“ обединява дарители за по-добро бъдеще на най-уязвимите. Александрина Димитрова, изп. директор на фондацията с подробностите и каузите: :"През годините съдействаме по замяната на държавните институции с центровете от семеен тип. Голяма част от децата са с физически и ментални..

публикувано на 09.11.24 в 10:17

Всеки може да намери своя чай

Фестивал на чая FesTEAval събира на едно място любителите на ароматната гореща напитка и обединява култура, образование и изкуство.  В рамките на фестивала ще бъдат представени разнообразни чаени предложения от цял свят, комбинирайки както традиционни, така и модерни вкусове.  Чаят ще бъде съчетан с културни демонстрации и лекции, за здравословния..

публикувано на 09.11.24 в 09:55
Снимки: ratio.bg

Четирима учени гостуват на Есенния Ratio форум в София Тех Парк

Пътешествие в света на научните загадки и бъдещите технологии, което ще промени начина, по който виждате света около вас, обещават на любопитни зрители и участници организаторите от Ratio на форум в София Тех Парк, която ще се проведе на 9 ноември, събота, след 10:00 часа. Предвидени са завладяващи теми, представени от международни..

публикувано на 08.11.24 в 19:14

"Форум", 08.11.24: Да бъдеш Джон Малкович или да не бъдеш...

Стигнахме ли дъното? - това попитаха седмичните коментатори на "Форум" след случилото се снощи пред Народния театър "Иван Вазов" по повод постановката на Джон Малкович по пиеса на Бърнард Шоу. Протестът, прераснал във физически сблъсък, сякаш е активно мероприятие от гледна точка на политическия интерес, подхвърлиха Тодор Терзиев и Манол..

публикувано на 08.11.24 в 18:05