Българската асоциация на музикалните продуценти (БАМП) се присъдени към петицията Human Artistry , за да отговори на предизвикателствата породени от изкуствения интелект.
Всъщност, как глобалната петиция Human Artistry защитава правата на творците?
По тази тема се включи в разговор в предаването „Ритъмът на столицата“, Петя Точарова – изпълнителен директор на БАМП.
Тя посочи, че включването на БАМП към петицията е в резултат на предизвикателствата, свързани с много бързия възход на изкуствения интелект през последните няколко месеца, както и опасностите които той крие за творците, за човешката креативност и артистичност.
„Това е причината творческия сектор и по-специално този на музикалната индустрия да се фокусира върху основните проблеми и да предложи принципи на базата на които да се мисли за по-нататъшната регулация, така че правата на творците да не бъдат ощетявани, а напротив – изкуствения интелект да подпомага изкуството и творците“, заяви тя.
Самата петиция се състои от няколко основни принципа, прости, разбираеми и важни, каза тя и направи уточнението,че творческия сектор по никакъв начин не се обявява против изкуствения интелект.
Очаква се като нова технология, изкуствения интелект да подпомага развитието на изкуството, да подпомага творците.
Принцип номер две е, че съществената роля в живота ни е било и ще бъде човешкото творчество – творческите произведения създадени от хората, оформят идентичност, ценности, мироглед, те са базират на нашия опит, създаденото от машината няма опит, нито ценностна система.
Тя поясни, че така наречените генеративни продукти, създадени от ботове – модели на изкуствен интелект, не могат по никакъв начин да бъдат сравнени с човешкото творчество.
Трети основен принцип е, че не може да се използва и да бъде допуснато да се използват създадени от хора произведения, без съгласие, без лиценз и без заплащане, а това е, което наблюдаваме сега и което в огромна степен ощетява различните носители на права.
„Това е апел към правителствата да работят така основно регулацията, че тя да не разрешава безплатното използване и свободно ползване на труда на хиляди творци за да се обучат или захранят едни машини, като в последствие от тях ще излязат продукти, които ще се конкурират с оригиналното творческо съдържание“, заяви Петя Точарова.
За тези, които взимат решения, правят политиките, приемат законите, тя се спря на още един важен принцип:
По никакъв начин не бива да се допуска да се въвеждат специални изключения на Авторското право и сродните му права, за обучение на изкуствен интелект.
Кампанията Human Artistry се движи настъпателно, за да се присъедини към дебата за Изкуствения интелект още в самото му начало. Този път творците няма да чакат да бъдат поканени на масата. Трябва да се говори сега, докато още има време да се работи заедно с технологичните индустрии, за да се гарантират правата на творците, посочи още Петя Точарова.
Според нея, революцията на изкуствения интелект ще има трансформиращо въздействие върху музикалната индустрия.
. „Нашата задача е да посрещнем огромните предизвикателства, които тя поставя в областта на защитата на правата, като същевременно се възползваме максимално от потенциалните възможности, които тя може да ни предложи в други сфери“, поясни тя и допълни:
Надяваме се и другите организации от творческия сектор в България да се присъединят към БАМП и да подкрепят кампанията Human Artistry и залегналите в нея принципи. Независимо, че темата все още не е на дневен ред у нас, по-добре за всички ни ще бъде да сме готови за дебата, свързан с изкуствен интелект и авторски и сродни на авторското права, който със сигурност няма да ни подмине.“
Чуйте още от интервюто на Елисавета Белеганска в звуковия файл.
Природните бедствия и екстремните метеорологични явления зачестяват и в резултат се увеличават икономическите загуби от тях. На този фон, едва около 10% от жилищата в България са застраховани, пише БГНЕС. По данни на Munich Re, загубите за 2024 г. в световен мащаб възлизат на 320 млрд. долара, с 19,4% повече от 2023 г., като от тях застраховани са..
В контекста на Световния ден на пчелите 20 май и предстоящия Ден на детето 1 юни, Националният етнографски музей организира на 31 май на сцена "Централни хали" образователен уъркшоп "Благата пчелица" . О т него ще научим повече за ролята и значението на пчелите за живота на нашата планета и за тяхната защита - една много актуална тема на фона на..
Читалня на открито, срещи с любими автори, aудиокниги, ретро трамвай с детски приказки и интерактивно 3D мапинг шоу на фасадата на Столичната библиотека сасамо част от предвидените акценти в програмата на петото издание на фестивала "Да поЧетем" на 24 май на площад "Славейков". "Ще преобразим най-литературния площад на София в голямо място..
Дългът на Столичната община към двете почистващи фирми, които предупредиха, че ще спрат да почистват София, е 14 милиона лева. Това стана ясно по време на изслушването на представители на фирмата в комисията по екология на Столичния общински съвет. Няма нищо политическо в намерението на фирмите, категорични бяха техните представители. Те..
"Всички сме сексисти, а?" е нова онлайн платформа, която тества нашите предразсъдъци и стереотипи, провокирайки размисъл и насърчавайки равноправна онлайн среда. Инициативата е създадена от Бюрото за интеграция и социални иновации в резултат на граждански хакатон, проведен заедно с техни партньори в Перуджа, Италия през септември миналата година, по..
Фестивалът "Възможното образование" поде инициативата за месечен конкурс за разкази на тема: "Човеколюбива история от класната стая" . За участие са поканени учители, психолози, ученици и родители от цялата страна. "В първия месец от конкурса получихме 34 истории, включително и разкази от ученици, станали свидетели на човеколюбието в..
Експериментът на Бойко Борисов със столичния градски транспорт завърши фатално за него, коментира пред Радио София общинският съветник от "Спаси София“ Стефан Спасов. "Всички софиянци разбраха, че добре забравени в София лица, които не са имали досег с местната власт от години, какъвто е Бойко Борисов, например, си пробва късмета да види доколко..