Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

От 1 декември 2023 г. малкият ринг на София става недостъпен за старите автомобили

Снимка: БГНЕС

От 1 декември 2023 г. влиза в сила нискоемисионна зона в центъра на София, която ще продължи до 28 февруари 2024 г. Тя ще важи за автомобили от най-замърсяваща категория 1. Това ще се случи на няколко етапа. Първият етап на въвеждането ще е т. нар. малък ринг между между булевардите "Васил Левски", "Патриарх Евтимий", "Ген. Скобелев", ул. "Опълченска" и бул. "Сливница" до Сточна гара. На кръстовищата, където се влиза в малкия ринг, трябва да има указателни знаци, табели и електронни табла на български и английски език. Големият ринг обхваща широкия център на София – територията, заключена между булевардите "Сливница", "Данаил Николаев", "Ситняково", "П. К. Яворов", ул. "Атанас Дуков", бул. "Х. Ибсен", бул. "П. Ю. Тодоров", бул. "И. Е. Гешов" и бул. "Константин Величков", но и бул. "Михай Еминеску", бул. "Никола Й. Вапцаров", ул. "Люба Величкова" и ул. "Сребърна".

Там ограниченията влизат в сила от 1 декември 2025 г., когато ще се забрани влизането на коли с категория 1. Две години след това, от декември 2027 г., на територията на големия ринг няма да могат да влизат и автомобили, категория 2. В месеците, в които ще е в сила забраната има най-силно замърсяване с фини прахови частици. Подробности по темата разказа арх. Елица Панайотова, координатор на проекта "Зелена София" на Столичната община.

По думите й е важно всички да осъзнаем, че чистотата на въздуха не е нещо абстрактно, а е свързано с нашето здраве и София за съжаление е един от най-мръсните градове в ЕС. Това е свързано с неудобства, които всички ние трябва да поемем, защото те са свързани с нашето здраве. Автомобилите са вторият по големина замърсител след битовото отопление. Мярката цели да започне да ограничава влизането в центъра на София на най-старите автомобили, които са над 25 години.

"Бензинови с първа регистрация преди 1996 г. и дизелови с първа регистрация преди 2002 година. Центърът на града е най-натоварената пешеходна зона в София, а пешеходците и децата са най-потърпевши и най-директно изложени на това замърсяване от ауспусите на колите. Ако погледнем от тази перспектива, наистина тази зона не е ограничаваща, защото извън тези три месеца замърсяването продължава. Тези три месеца са една много съобразена първа стъпка за налагане на това ограничение", посочи арх. Панайотова.

Тя допълни, че живущите, както и хората с увреждания са изключени от ограничението. Относно контрола при годишните технически прегледи заяви, че първа екокатегория може да получи и по-нов автомобил, ако той е с демонтиран катализатор, или не е в добро техническо състояние.

"Преди няколко години ние направихме измерване в реални условия по улиците и булевардите на София на емисиите на автомобилите в движение. Това, което установихме е, че около 5-6% от измерените 20 хиляди автомобила допринасят за 70% от замърсяването", отбеляза арх. Панайотова. И допълни:

"Камерите, които са поставени на малкия ринг заснемат регистрационните номера на колите и след това сравняват в базата данни за съответната еко категория".

Една от препоръките е нискоемисионната зона да стане целогодишна, а друга препоръка е тя да се разширява. Лондон е първият европейски град, в който е въведена такава зона още през 2006 година. София е тринадесетият по големина в Европа град, като мерките са свързани с това, да се намали използването на индивидуалния автомобил. Ограничителната мярка е част от мисията на ЕС за 100 неутрални по отношение на климата градове до 2030 година.

Арх. Панайотова заяви, че това би могло да се случи в този срок, но всичко е въпрос на добро планиране не само на мерките, но и на ресурсите.

Подробности можете да чуете в звуковия файл.

По публикацията работи: Никола Стоянов


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Петя Иванова, сдружение

Ще се създаде специална структура за по-бързи автотехнически експертизи

От сдружение "Ангели на пътя" проведоха протест тази седмица по повод решението на съдия Мирослав Петров, който отказа да конфискува автомобила на публициста Ивайло Нойзи Цветков, заловен да шофира след употреба на алкохол. "По принцип това не е честа практика на съда, но специално за този съдия и неговия състав това се оказва тенденция...

публикувано на 06.02.25 в 09:38

Температурите в София – от -4° до +5°

Вятърът днес ще се ориентира от север-североизток, ще е умерен, в Източна България и временно силен. Минималните температури ще бъдат между минус 6° и минус 1°, а максималните – между 2° и 7°. В София минималната температура ще бъде около минус 4°, а максималната – около 5°. Над Черноморието облачността ще е по-често значителна...

публикувано на 06.02.25 в 07:15

"Форум", 05.02.25: Рискът от даването на власт в чужди ръце няма да съществува след края на президентския мандат

Коментаторите на тази седмица във "Форум" обсъждаха следните теми: Какви трябва да бъдат приоритетите пред редовното правителство ? Абстрактна ли е темата за съдебната реформа? Когато няма стабилно правителство, държавната администрация прави... нищо. "Хората имат нужда от присъствието на държавата в техния живот, но до определени..

публикувано на 05.02.25 в 18:40
Ангел Стойков

За последните 20 г. са ремонтирани само половината студентски общежития

Какви ремонти на общежития се извършват с днешна дата в столицата и в цялата страна? Води ли това до проблеми с местата за настаняване? Променят ли се и как условията за настаняване в студентските общежития на различните университети? По тези ключови въпроси разговаряхме с председателя на Националното представителство на студентските..

публикувано на 05.02.25 в 18:25

УНСС с нови учебни програми и инициативи през 105-ата си година

Университетът за национално и световно стопанство (УНСС) през 2025-а ще отбележи своята 105-годишнина. Във връзка с честванията са предвидени различни събития. Повече за инициативите, както и за висшето образование у нас, разговаряме с проф. д-р Димитър Димитров – ректор на висшето учебно заведение . Той изтъкна, че за поредна година..

публикувано на 05.02.25 в 17:45

Дали и как биха се вдигнали лихвите по кредитите у нас?

Банките осезателно вдигат лихвите по потребителските заеми . През декември 2024 г. средният лихвен процент на новоотпуснатите левови кредити за домакинствата вече е 10.03%, а с допълнителните такси годишният процент на разходите (ГПР) става 10.68%, сочат данните на БНБ. Ръстът на лихвите по потребителските заеми спрямо предходния месец (ноември)..

публикувано на 05.02.25 в 16:24