Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Eвро и лева в магазина - как да се предпазим от измами?

Снимка: Радио София

В някои търговски обекти все по-често се забелязват цени както в лева, така и в евро. Институциите обаче все още не са обявили ход на такава плавна кампания. "Това, което казва Законът за защита на потребителите, е, че цените трябва да бъдат обявявани в лева. Ако има и друга валута, не е проблем, но потребителят трябва да знае каква е цената в лева. Цените в лева и във всяка останала валута трябва да съответстват". Toва съобщават от платформата "Ние потребителите". От там допълват, че има много дрехи, които идват с етикети върху тях с най-различни валути, а на някои от артикулите липсва цена в лева. В други случаи артикулът може да струва 12 лева и 6 евро едновременно.

От платформата отправят и молба към търговците, да се замислят и да не подвеждат потребителите, да не ги изкушават към сделки, които са неизгодни за клиентите. Ако в един търговски обект са обявени две цени, потребителят може да плати по-ниската от двете. Габриела Руменова, създател на платформата "Ние потребителите" коментира темата.

"От гледна точка на действащото потребителско законодателство в определени хипотези би могло да бъде нарушение. Едно от тях е, когато има цена само в евро, защото в ЗЗП е казано, че цената трябва да се обявява в левове. Също така нарушение би било ако изпаднем в хипотезата на нелоялна търговска практика, а именно когато цената в евро е много по-голяма като размер, за сметка на тази в лева. Тогава потребителят остава с усещането, че стоката е два пъти по-евтина и може да не обърне внимание поне докато стигне на касата, ако плаща с карта и след това дори", посочи тя.


По думите й според ЗЗП цената трябва да се обявява ясно и недвусмислено, да бъде в непосредствена близост до стоките.

"Често също попадаме в хипотезата, в която цената е в евро или друга валута, в зависимост откъде идва стоката е с по-голям шрифт и отново се стига до хипотеза за заблуда на потребителя колко всъщност струва дадената стока. Нека да кажем, че това обикновено са етикети, които са поставени от производителя. В този случай, за да бъде максимално коректен българският търговец на дребно, би следвало да постави етикет с цена в лева, който е ясно разграничим от всички останали цени. Ако говорим за информация, която производителят предоставя относно вида, характеристиките, качествата на един продукт, то тогава търговецът на дребно няма право, забранено е по закон да променя тази информация. Но когато става дума за крайната цена, която потребителят ще плати, той не е длъжен да се съобрази с даденото от производителя, вносителя, или който да било цена, може да постави своя. Но за клиента трябва да е пределно ясно колко ще плати", каза Руменова.

Тя отбеляза, че маркетингът предполага различно варианти на ценообразуване по преценка на търговеца. Това, което е важно за да бъде спазено потребителското законодателство е хората да знаят преди, или най-късно с вземането на решение колко ще платят за покупката.

"Институциите, които ще имат отношение към това, дали се спазват правилата в този преходен период, или след това са Министерство на икономиката и индустрията и подопечната им Комисия за защита на потребителите (КЗП). Основно контролната функция е на КЗП, която за съжаление, както каза министърът, а дори и премиерът, трябва да бъде реформирана, защото в момента не работи така, че да защитава потребителските интереси", сподели Руменова. И добави, че трябва да се организира информационна кампания, която да запознае най-вече търовците с правилата.  

Повече подробности можете да чуете в звуковия файл.

По публикацията работи: Никола Стоянов


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Борис Георгиев

Творчески ателиета за посетителите в цветният оазис "Green Gallery"

"Добър вечер, София" казаха Яна и Роман директно от Green gallery - едно ново пространство за екзотични растения и флорално изкуство, където цветята присъстват във всякакви видове и форми. "Имаме фотография, има графика, живопис, акварел - в общи линии, без ограничения в някакъв конкретен стил, дори авторите влизат в нетипични роли, като..

публикувано на 25.07.25 в 18:03

Разширението на метрото през "Слатина" включва 6 станции и 2 буферни паркинга за 340 автомобила

Около 1/3 от метрото през "Слатина" е готово. Изграждането на трасето от 6 станции трябва да завърши през есента на 2027 г. Разширението напредва с добри темпове, констатираха днес кметът на София Васил Терзиев, проф. инж. Стоян Братоев и изпълнителния директор на „Метрополитен“ Николай Найденов, заедно с кмета на район "Слатина" Георги Илиев...

публикувано на 25.07.25 в 17:26

Частичното бедствено положение в Община Костинброд остава до понеделник

След пожара частичното бедствено положение на територията на засегнатите населени места в Община Костинброд остава до понеделник, съобщи пред БНР-Радио София кметът Трайко Младенов. В момента продължава описването на щетите. "Още очакваме от компетентните органи да ни кажат какъв е източника на възникналия пожар. Първата ни задача беше..

публикувано на 25.07.25 в 16:28

Организират кампания за възстановяване на туристическата маркировка на Витоша

Вече три години от гражданска инициатива “Княжевецъ“ организират доброволчески акции за почистване на отводнителните канавки на туристическите алеи в Княжевската борова гора - биват премахвани наноси и пясък, а материалът се връща в издълбаните от водата алеи. Целта е, те да не се увреждат от стичащата се вода. Сега е ред да се направи..

публикувано на 25.07.25 в 16:13

Димитър Петров: Ако кажа, че СОС изпраща успешен сезон, ще излъжа

Много от нещата, които искахме да решим и приемем в Столичния общински съвет (СОС) през този сезон, не можаха да станат, защото или бяха блокирани в ранен етап, или бяха саботирани в самите сесии. Съветът може да направи много неща, но политическо отношение излизаме във ваканция нито като оптимисти, нито като песимисти. Това е оценката пред..

публикувано на 25.07.25 в 15:29
Природен парк „Витоша“

"Безотговорността е най-опасната искра" - напомня кампания за опазване на горите

В разгара на активния сух и много горещ летен сезон, стартира кампания, наречена “Безотговорността е най-опасната искра“ . Темата ѝ ще бъде “Разходи се сред природата - не оставяй следи“ .  В предаването „Добър вечер, София“ разговаряме с инж. Дарин Ковачев - главен горски инспектор към дирекция Природен парк “Витоша“ , за това по какъв начин..

публикувано на 25.07.25 в 14:45

Със сатирични видеа Мими Шишкова популяризира демократичните ценности

Мими Шишкова е позната в социалните мрежи като "проклета жена".  Тя разказва политически сюжети в TIkTok видеа . Редовно качва в платформата хумористично съдържание, с което обяснява как работят някои институции или пък критикува политически партии. Случвало се е китайското приложение да свали нейно видео, но сега вече изтрива целия ѝ профил...

публикувано на 25.07.25 в 14:10