Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Димитър Узунов обяснява

Защо ни пленяват трилърите, защо?

Снимка: Summer Scriptwriting Base

Какъв е механизмът, по който трилърите ни завладяват и ангажират? Какво ни казва съвременната наука за начина, по който те ни въздействат? Защо трилър жанрът е толкова популярен?

На тези въпроси обещава да отговори авторът, режисьор и актьор в редица сценични продукции Димитър Узунов.

"В две части е лекцията. В първата всъщност изследвам начина, по който най-общо историите ни въздействат. Начина, по който ние, имам предвид нашите мозъци, нашата нервна система, възприема историите. Тъй като това ние го взимаме за даденост, а се оказва, че реално съвременната наука - най-вече неврологията, когнитивната психология, въобще всичко свързано с биологията на човека - казват, че за нас историите са нещо като гравитацията, т. е. - ние сме постоянно в него и ние даже не си даваме сметка. Начинът, по който възприемаме информация, начинът, по който запомняме, начинът, по който трупаме някакви знания всъщност е под формата на истории", разказва Димитър Узунов. Той добавя, че във втората част ще разгледа механизмите, чрез които тъкмо трилърите влияят на нервната система на човек.

Димитър Узунов е съосновател на Arte Urbana Collectif и основател и директор на Summer Scriptwriting Base - лятна академия, която събира всяко лято в България създатели на творческо съдържание от цял свят. Именно като уводна лекция за миналото издание на академията на тема трилъри и мистерии той създава "Защо ни пленяват трилърите". В тазгодишното издание темата ще е различна.

"На 15 февруари отваряме поканата за участие в Summer Scriptwriting Base за изданието, което ще бъде 2024 година, което си има друга тема - на английски: Storytellers of the Future - разказвачите на историите от бъдещето. Именно фокусът ще бъде върху съвременни подходи, съвременни форми на драматургично писане: писане за видео игри, дизайн на преживяването, начина, по който ние преживяваме нещо - ние конструираме в мозъка си история. Това е начинът, по който усещаме, че нещо се случва като създаваме някаква история за него. И естествено, като дизайнери на преживяването може така да нагласим компонентите, че в мозъка на потребителя да се създаде определен тип история, която ние искаме", казва за темата на предстоящия летен драматургичен лагер Димитър Узунов.

Лекцията "Защо ни пленяват трилърите" е подходяща за любители и професионалисти, които се занимават с различни форми на сторителинг - творческо и сценарийно писане, почитатели на жанровете трилър и мистерия, както и за любопитните да научат повече за това как функционираме ние хората и какво ни влияе.

Повече за събитието чуйте в звуковия файл.

По публикацията работи: Мария Бояджиева


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Елисавета Станчева

Да намерим времето на нашата свобода

Елисавета Станчева, изкуствовед, за дискусията „На ръба“, в която композиторът Петър Керкелов разказва за създаването на новата си пиеса. Какво се случва, когато музиката премине отвъд познатото и експериментира с нови форми, звуци и идеи? Как се изгражда музикална драматургия, която преплита класическо звучене с електронни елементи? Среща-дискусия..

публикувано на 18.05.25 в 11:49
Три тенора…и още нещо с Михаил Михайлов и Юрий Николов

Три тенора…и още нещо: "непрекъснато си помагаме и предизвикваме!"

Музикалният спектакъл „Три тенора…и още нещо“ на Камерна опера Благоевград с диригент Георги Еленков ще гостува в София на 23 май на сцената на театър „Сълза и смях“. По този повод ни гостуват двама от участващите трима тенори – Михаил Михайлов и Юрий Николов: "Винаги е удоволствието като трима тенора, които са и приятели, са заедно на сцена...

публикувано на 18.05.25 в 11:07

Като засвири оркестър в града, значи идва празник

Мария Карагьозова ни представя Фестивала на училищните и младежките оркестри, организиран от Асоциацията на фестивалите в България и финансирани от Национален фонд Култура: "Оркестрите загубиха част от структурата си по време на пандемията. Фестивалът насърчава отново децата в тези оркестри. Той е трибуна на музиканти-любители. Не съревнование..

публикувано на 18.05.25 в 10:21

Софийски разкази - арх. Пенчо Койчев и Съдебната палата

Как е описвана Съдебната палата в софийската преса в началото на 40-те години на миналия век, къде и кога е имало проекти да бъде изградена тя още в края на 19 век и началото на 20 век?  Още в спомените на Георги Каназирски-Верин, "Шишковия трамвай" за Бали Ефенди, който е тръгвал от мястото на днешната Съдебна палата. Проектът Екс Професо на..

публикувано на 17.05.25 в 16:00
Йерусалим днес

Историята оживява - Хаджиите от Банско, част първа

Разговорът е с изследователите и генеалози Светлана Дяконова - Арсен - потомка на голям род от Банско и секретар на Българската генеалогична федерация “Родознание” и Ивелин Любенов - индивидуален член на Българската генеалогична федерация ‘Родознание”: Във втората част продължаваме с другите хаджии и техните фамилии: "Срещаме графити от 1771 за..

публикувано на 17.05.25 в 15:00
С Васил Попов

Като чуя прочита, сънувам кошмари със собствената си история

Писателят Васил Попов за сериала по романа му Мамник и издаването на следващия, Лехуса: "Докато пишех "Мамник" мислех, че жанровата литература не е разпространена в България, но се изненадах от интереса на различните възрасти. Снимките приключиха април. Предполагам, че ще е готов зимата. Натрупа се материал - скоро почвам третия. Съвсем различно..

публикувано на 17.05.25 в 14:28
Със Захари Нанков

Не сме високото изкуство, но може да се задълбае

Покана за танцов спектакъл TRAPтайм? от Захари Нанков, танцьор и хореограф: "Концепцията я реализирах преди 3 години, сега я повтарям с ученици от моята школа. Комбинирал съм стила в музиката трап с рагтайм - като музика и роман. Правя съпоставки между тези две епохи - тогава и сега, всичко минава през една игра. Проследяваме нишката как се променя..

публикувано на 17.05.25 в 14:15