Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Препоръки при пътуване по празниците

Снимка: Радио София

Започнаха проверки на държавата за нелоялни практики при организираните туристически пътувания в началото на активния летен сезон. Сред нарушенията на туроператорите са опити за ограничаване на правата на туристите, дадени им със закон. В други случаи, при разминаване между предоставените на място туристически услуги и обещаните в офертата, е имало опити от страна на представители на организатора да се ограничат начините за подаване на рекламация – само по телефона. По закон обаче потребителят има право да предяви рекламация по всички канали за комуникация с търговеца. Конкретни нелоялни практики и съвети към потребителите при пътуване даде основателят на онлайн платформата "Ние, потребителите" Габриела Руменова.

"Проблемите, които срещат потребителите не получават никакъв отзвук от гледна точка на действията на отговорните институции в различните сектори. В крайна сметка в повечето случаи хората са оставени да се справят сами - дали на принципа "проба-грешка", дали на принципа "да попитам някой препатил". Какво можем да кажем на хората: да събират повече информация преди да предприемат стъпки за сключването на един или друг договор най-вече, когато се касае за договорни отношения и много внимателно да четат каузите. Действително може да се каже, че е досадно, понякога тези текстове дори са неразбираеми и ако е така е добре да се консултират с някого, който има повече информация, повече знания и повече опит", сподели тя.

По думите й институциите са тези, които трябва да следят за нелоялните търговски практики превантивно и ефективно, за това да не се срещат такива нарушения, които ощетяват потребителите и нарушават икономическите им интереси.

"Когато говорим за неравноправни клаузи има цяла една европейска директива и когато има подобен тип несправедливи уговорки в потребителските договори, това означава, че ние нарушаваме национално и европейско законодателство. А какво могат да направят контролните органи в лицето на КЗП? Тя трябва да прегледа тези общи условия и преди те да влязат в сила ако счита, че има уговорки, които ощетяват потребителите и дават повече права на търговеца, то тогава трябва да се намесят и да поискат клаузата да бъде коригирана. Това е едно от малкото нарушения, за които в потребителското законодателство не е предвидена санкция, но е предвидена мярка. За мен това е по-важното, а мярката е да се поиска отстраняването на тази клауза, или редактирането й така, че да се възстанови справедливостта", отбеляза Руменова.


Резултатите от започналите на 26 април 2024 г. проверки за нелоялни практики при туристическите пътувания сочат, че в доста от случаите организаторите нямат лиценз и, че не се издават задължителните ваучери с предплатени услуги. Неглижиран проблем е и сивият сектор, каза Руменова и посъветва хората да избягват нерегламентирано настаняване. При такова хората поемат риск или да не бъдат настанени, или да не бъдат доволни от условията. Освен това застраховката "Отговорност" е гаранция, че ако туроператорът изпадне в несъстоятелност ще можем да получим парите си обратно.

"Удобството когато ползваме туроператор е, че той при всички положения ще трябва да подсигури свой представител, към който да отправяме своите претенции, когато нещо не се изпълнява по програмата, която ни е представена. Освен, че ние ще контактуваме с този представител на агенцията нищо не ни спира да отправим своята претенция паралелно и към представителя на обекта, в който е възникнал проблемът. Това ще даде възможност за оперативна реакция. Ние не сме длъжни да изтърпим целия дискомфорт по време на нашето пътуване. Ако може е добре проблемът да се реши в движение - дали да ни бъде върната част от сумата за услуга, която не може по обективни причини да ни бъде предоставена, или пък да ни бъде предложена алтернативна услуга, която бихме приели за сметка на тази, която не можем да получим", заяви Руменова.

Тя посъветва всичко да бъде в писмен вид, тъй като така ще имаме доказателство и да не се доверяваме на устни уговорки. Срокът за подаване на жалба е 14 дни от установяване на несъответствието. В случаите на стачкуващи служители на авиокомпании туристите могат да изискват обезщетение, докато при природни катаклизми не могат, защото това вече не са форсмажорни обстоятелства.

Повече подробности можете да чуете в звуковия файл.

По публикацията работи: Никола Стоянов

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Кметът на София Васил Терзиев (вляво) и лидерът на

"Форум", 22.04.25: Ще загубят ли избирателите доверие в коалициите след оттеглянето на "Спаси София" от Васил Терзиев?

Коментатори във "Форум" тази седмица са  юристът Мими Шишкова и председателят на Управителния съвет на фондация "Общество.бг“ Жоро Пенчев.  Заедно с водещата Елена Пъневска, част от темите, които дискутираха днес, бяха: -  "Спаси София" свалят доверието си от столичния кмет Васил Терзиев . Това обяви на пресконференция лидерът на партията..

публикувано на 22.04.25 в 19:02

За 12-и път "С тениска на бала“ в помощ на студенти без родители

Започна 12-ият сезон на благотворителната инициатива "С тениска на бала“. С набраните средства ще бъдат осигурени стипендии за студенти без родители. Тази година инициативата дава възможност участниците сами да създадат визия за своята тениска, каза пред Радио София директорът на Столичната организация на БЧК Пепа Недялкова. "Това е..

публикувано на 22.04.25 в 18:03

БХК представи данните от Годишен доклад за правата на човека през 2024 година

Българският хелзинкски комитет представи Годишния доклад за състоянието на правата на човека в България през 2024 година. Той включва задълбочен анализ на ключови събития, законодателни промени и практики, повлияли правата и свободите на хората в страната през изминалата година. В рамките на събитието бяха представени основните изводи и..

публикувано на 22.04.25 в 16:37

София остава регионът в страната с най-динамичен пазар на труда

Работодателите в страната запазват умерен оптимизъм по отношение на пазара на труда през периода април-септември 2025 г.. Това сочат данните от националното изследване на Българската конфедерация по заетостта. Оттам отчитат и положителен коефициент на заетост от +3%. Той бележи лек спад с 1% спрямо предходните шест месеца и значително по-ниско..

публикувано на 22.04.25 в 16:08
Сцена от филма с главните герои

Награждаваният българо-украински филм "Краят на реката" в Дома на киното

След 15-ина награди от фестивали и конкурси, първият пълнометражен филм "Краят на реката" на режисьора Васил Барков ще бъде официално представен пред българска публика на 24 април (четвъртък) в Дома на киното. Васил Барков е роден през 1972 г. в Бесарабия, Измаилски район, Украйна. Две години следва в Морски университет в Одеса. През..

публикувано на 22.04.25 в 14:55

"Спаси София" свалят доверието си от кмета Васил Терзиев

"Спаси София" свалят доверието си от столичния кмет Васил Терзиев, обяви на пресконференция лидерът на партията Борис Бонев. По думите му, администрацията на София няма ясна визия и ясни цели, а това не може да бъде успешно. Лидерът на "Спаси София“ съобщи още, че Илиян Павлов - единственият зам.-кмет от партията, подава оставка. От..

публикувано на 22.04.25 в 14:33
Снимка: Национален музей „Земята и хората“

Започва XXXIII издание на Международния музикален конкурс "Музиката и Земята

Национален музей "Земята и хората" чества Световния ден на Земята-22 април, с 33-тото издание на Международния музикален конкурс "Музиката и Земята" и тематична постерна изложба. “Международен конкурс за композитори и изпълнители "Музиката и Земята" отговаря напълно на мисията и политиката на музея. За първи път се е състоял през 1993 г. и днес..

публикувано на 22.04.25 в 13:57