Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Препоръки при пътуване по празниците

Снимка: Радио София

Започнаха проверки на държавата за нелоялни практики при организираните туристически пътувания в началото на активния летен сезон. Сред нарушенията на туроператорите са опити за ограничаване на правата на туристите, дадени им със закон. В други случаи, при разминаване между предоставените на място туристически услуги и обещаните в офертата, е имало опити от страна на представители на организатора да се ограничат начините за подаване на рекламация – само по телефона. По закон обаче потребителят има право да предяви рекламация по всички канали за комуникация с търговеца. Конкретни нелоялни практики и съвети към потребителите при пътуване даде основателят на онлайн платформата "Ние, потребителите" Габриела Руменова.

"Проблемите, които срещат потребителите не получават никакъв отзвук от гледна точка на действията на отговорните институции в различните сектори. В крайна сметка в повечето случаи хората са оставени да се справят сами - дали на принципа "проба-грешка", дали на принципа "да попитам някой препатил". Какво можем да кажем на хората: да събират повече информация преди да предприемат стъпки за сключването на един или друг договор най-вече, когато се касае за договорни отношения и много внимателно да четат каузите. Действително може да се каже, че е досадно, понякога тези текстове дори са неразбираеми и ако е така е добре да се консултират с някого, който има повече информация, повече знания и повече опит", сподели тя.

По думите й институциите са тези, които трябва да следят за нелоялните търговски практики превантивно и ефективно, за това да не се срещат такива нарушения, които ощетяват потребителите и нарушават икономическите им интереси.

"Когато говорим за неравноправни клаузи има цяла една европейска директива и когато има подобен тип несправедливи уговорки в потребителските договори, това означава, че ние нарушаваме национално и европейско законодателство. А какво могат да направят контролните органи в лицето на КЗП? Тя трябва да прегледа тези общи условия и преди те да влязат в сила ако счита, че има уговорки, които ощетяват потребителите и дават повече права на търговеца, то тогава трябва да се намесят и да поискат клаузата да бъде коригирана. Това е едно от малкото нарушения, за които в потребителското законодателство не е предвидена санкция, но е предвидена мярка. За мен това е по-важното, а мярката е да се поиска отстраняването на тази клауза, или редактирането й така, че да се възстанови справедливостта", отбеляза Руменова.


Резултатите от започналите на 26 април 2024 г. проверки за нелоялни практики при туристическите пътувания сочат, че в доста от случаите организаторите нямат лиценз и, че не се издават задължителните ваучери с предплатени услуги. Неглижиран проблем е и сивият сектор, каза Руменова и посъветва хората да избягват нерегламентирано настаняване. При такова хората поемат риск или да не бъдат настанени, или да не бъдат доволни от условията. Освен това застраховката "Отговорност" е гаранция, че ако туроператорът изпадне в несъстоятелност ще можем да получим парите си обратно.

"Удобството когато ползваме туроператор е, че той при всички положения ще трябва да подсигури свой представител, към който да отправяме своите претенции, когато нещо не се изпълнява по програмата, която ни е представена. Освен, че ние ще контактуваме с този представител на агенцията нищо не ни спира да отправим своята претенция паралелно и към представителя на обекта, в който е възникнал проблемът. Това ще даде възможност за оперативна реакция. Ние не сме длъжни да изтърпим целия дискомфорт по време на нашето пътуване. Ако може е добре проблемът да се реши в движение - дали да ни бъде върната част от сумата за услуга, която не може по обективни причини да ни бъде предоставена, или пък да ни бъде предложена алтернативна услуга, която бихме приели за сметка на тази, която не можем да получим", заяви Руменова.

Тя посъветва всичко да бъде в писмен вид, тъй като така ще имаме доказателство и да не се доверяваме на устни уговорки. Срокът за подаване на жалба е 14 дни от установяване на несъответствието. В случаите на стачкуващи служители на авиокомпании туристите могат да изискват обезщетение, докато при природни катаклизми не могат, защото това вече не са форсмажорни обстоятелства.

Повече подробности можете да чуете в звуковия файл.

По публикацията работи: Никола Стоянов

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Температурите леко се понижават, възможни са превалявания

Днес преди обяд над Южна България ще преобладава слънчево време. По-значителна облачност ще има над Дунавската равнина, съобщиха от НИМХ. В следобедните часове ще се развива купеста, а над югозападната част от страната и купесто-дъждовна облачност. На места ще превали краткотраен дъжд с гръмотевици. Ще духа до умерен, в източните райони и временно силен..

публикувано на 10.06.25 в 06:35
чл.-кор. проф. д-р Николай Габровски

Всеки трети европеец страда от някакво заболяване или състояние, свързано с мозъка

Резултати от проведени анкети сред членовете на Българското дружество по неврология, Българското дружество по неврохирургия и Българската психиатрична асоциация бяха представени по време на медийното събитие „Мозъчното здраве – глобален приоритет“, организирано от Фондация „Съвет за мозъчно здраве“. На база на мненията на специалистите ще бъдат..

публикувано на 09.06.25 в 18:58

Форум, 09.06.25: Право на достоен труд и право на протест

В началото на новата седмица, седмичните коментатори са арх. Веселин Алексиев и Деян Драгиев, които заедно с водещата на коментарното предаване "Форум" Елена Пъневска обсъдиха следните теми: Социалните служби ще изготвят комплексна оценка за състоянието на възрастните хора от Дома в Ягода и Говедарци  - състоянието на този вид домове, доверието в..

публикувано на 09.06.25 в 18:25

Сточна гара става място за обмен на идеи, опит и вдъхновение за обновяването на културното наследство

Сточна гара става място за обмен на идеи, опит и вдъхновение за обновяването на културното наследство от шест европейски държави, съобщават организаторите. Събитието ще се проведе от 11 до 13 юни, а в рамките на тридневно безплатно обучение "Design Factory: културни пространства", където културни мениджъри, активисти и професионалисти ще се съберат,..

публикувано на 09.06.25 в 17:56

Студентите, специалност “Медицинска сестра“ и “Акушерка“, ще бъдат освободени от такси за обучение

От следващата академична година студентите в специалностите “медицинска сестра“ и “акушерка“ ще бъдат освободени от такси за обучение. Това става факт, след като правителството ги включи в списъка със защитени специалности. Целта на решението е да се увеличи броят на студентите в тези ключови здравни специалности, за които има значителен недостиг..

публикувано на 09.06.25 в 16:24
Калоян Стоянов - проектов координатор от посолството на Индонезия

Пето издание на Фестивал на азиатската култура ще се проведе в София

Пето издание на Фестивал на азиатската култура ще се проведе в София на 14 юни 2025 г. в  Южен парк II  (зад музея "Земята и хората")  и ще представи богатствата на азиатската култура пред българската и международната публика в София.  Събитието ще предложи пъстър микс от култури, вкусове и традиции от цяла Азия и ще бъде под надслов..

публикувано на 09.06.25 в 15:57

8-годишната Матилда Финци откри първата си изложба

8-годишната Матилда Финци - дъщеря на режисьорката Лиза Боева и актьорът Ицко Финци, откри първата си изложба, озаглавена "4567". Творбите бяха представени на 5 юни в столичната "Галерия 88 Камен Попов". Майката на Матилда - Лиза Боева, сподели пред Радио София емоциите от откриването на изложбата. "Беше много емоционално, много хубаво ни посрещнаха..

публикувано на 09.06.25 в 14:23