От Монреал до София без презареждане - вълнуващ разказ на капитан Радослав Василев - пилот от авиокомпания "България еър" , който в интервю за БНР-Радио София, разказа за един от своите най-вълнуващи и интересни полети на борда на "Еърбъс А220".
Той разкри подробности за устройството на самолета, както и предаването му от базата на производителя, от които произтича високата отговорност на пилота към машината още от самото начало.
"Еърбъс А220" е пътнически самолет, предвиден за средно далечни разстояния, произвежда се в два варианта – „А220-100“ и „А220-300“ – който е по-големият, в нашата компания. Той е 143-местен, а пък „100 вариант“ е 118-местен, като броят на седалките зависи от конфигурацията на самолета. Идеята на този самолет е да изпълнява полети от среден диапазон със средно дълги (до 5 часа) полети, да покрива спокойно европейските полети до Мадрид, Лисабон, Лондон, посочи капитан Радослав Василев.
"Моята задача беше първо да приема чисто новия самолет и след това да го докарам до София.
Процедурата по приемането продължава около 1 седмица, започва с един полет, с продължителност 2-3 часа, в който се тестват всички системи – прави се аварийно снижение, аварийно пускане на колесници, аварийно спускане на задкрилките, проверяват се всички уреди, как работят през целия диапазон, има ли някакви отклонения, както и всички радиостанции.
Това е всъщност вторият полет на самолета изобщо, след като излезе от завода. Първият е сертификационен, на производителя. След това, следва процедура по регистрация, за да бъдат издадени всички нужни документи – от сертификат за летателна годност, сертификати за шум и т.н., преминава през доста сериозна документална част, докато стане готов да влезе в българския регистър, за да прелети от Канада, където е самият завод, до София“, разкри пилотът.
Василев поясни, че по първоначален план полетът е включвал междинно кацане за презареждане с гориво в Осло:
“До кацането в Осло имаше няколко междини варианта в зависимост от приоритета, понеже оборудването на самолета не позволява летене на по-големи височини над океана, за да се лети на по-големи височини има специални изисквания откъм оборудване и предаване на данни между самолета и земята, което е по-различно от обичайната радиолокация, вторичната локация, с която се лети до Европа. Над океана има други изисквания за водене на радио разговори, няма възможност за УКВ.“
Маршрутът, който е най-краткото разстояние между две точки по земното кълбо се нарича ортодромия, на картата изгледът му е подобен на дъга, полетът който беше първоначално предвиден до Осло беше с продължителност 6 часа и 20 минути, доста близо до ортодромията – най-късото разстояние между Монреал и Осло. По думите на капитан Василев, проблемът обаче не е само в оборудването на самолета, но и в липсата на резервни летища, необходими за всеки полет.
Според регулацията такова летище трябва да има на всеки един час. Ако няма такова, за дву-двигателните самолети важат специални изисквания и специално издаване на разрешение.
"Всъщност, реално над Гренландия има две. Точно този ден, в който прелитах най-южното летище, имаше лошо време, а летището беше с къса писта и доста стръмен заход, най-малката видимост, която трябваше да има е 6 километра, но в деня на прелитането, 18 декември, видимостта беше 1200 метра, със силен снеговалеж. Това наложи да се промени първоначалния план, за да се използва по-северното летище в Гренландия, което е по-добре оборудвано“, разказа Василев.
Във въздуха планът отново се променя.
Какво се случва и как обстоятелствата се стичат така, че полетът преминава без презареждане директно до София – чуйте целия разказ в интервюто на Мария Бояджиева в звуковия файл.
Столичното 51-во средно училище "Елисавета Багряна" в район "Красно село" има нов директор. Това е Веселин Стефанов и е избран след спечелен конкурс . В последните години той е заемал поста на зам.-директор по административно-стопанската дейност. Бил е и инициатор и двигател на едни от най-интересните събития в училището. През..
В разгара на лятото, освен мащабните пожари, на които ставаме свидетели в различни локации на България, друга важна тема е безводието, което продължава да бъде огромен проблем за голяма част от населените места в страната – в Перник, Брезник, Радомир и още около 60 общини. За все по-разрастващия се проблем и за възможните решения разговаряме със..
Жените, лекувани от рак на гърдата, имат реални възможности за пълноценна почивка през лятото, независимо дали ще изберат море или планина, спа курорт или плаж, поход или разходка. Важно е само да спазват препоръките на специалистите. Според д-р Ваня Митова – хирург-онколог и началник на Отделението по хирургия на гърда и реконструктивна..
“Устойчивата мобилност е сред приоритетите на екипа, работещ в Общината на Любляна. Защото цялостното развитие на града е ориентирано към постигане на цели за по-зелено и стабилно бъдеще. Дори, ако щете, се стремим да бъдем климатично неутрални. Разбира се, тук включвам предвидените помощи и компенсации към уязвимата част на обществото. Така че,..
Детските площадки в Копривщица - продължение на темата от 5и август и подаденият сигнал от гражданска инициатива към Община Копривщица. Около 5 август и преди това имаше подадено запитване към БНР-Радио София за един сигнал от месец май за безопасността и състоянието на детските площадки в Копривщица . Тогава включихме Фиона Зайкова, която е от..
"Мерудия" се оказва най-добрата подправка за "Таралеща". Затова и двете банди се събират отново на 22 август за общ концерт. Събитието "Таралеща с Мерудия" обещава много лятно настроение с музиката на двете групи, които съчетават автентичен български фолклор с ямайски . Заглавието обаче няма да е единственият кулинарен акцент за вечерта...
В последната неделя на август (на 31-ви) ще се проведе традиционното голямо бягане на Витоша. Стартът на "Витоша рън 2025" ще бъде даден в 9:00 ч., а финалисти ще се отчитат до 14 часа. "Това не е маратон, а планинско бягане, и то в дисциплина изкачване. Това е състезание, в което участват спортисти от най-висока класа заедно с..