От Монреал до София без презареждане - вълнуващ разказ на капитан Радослав Василев - пилот от авиокомпания "България еър" , който в интервю за БНР-Радио София, разказа за един от своите най-вълнуващи и интересни полети на борда на "Еърбъс А220".
Той разкри подробности за устройството на самолета, както и предаването му от базата на производителя, от които произтича високата отговорност на пилота към машината още от самото начало.
"Еърбъс А220" е пътнически самолет, предвиден за средно далечни разстояния, произвежда се в два варианта – „А220-100“ и „А220-300“ – който е по-големият, в нашата компания. Той е 143-местен, а пък „100 вариант“ е 118-местен, като броят на седалките зависи от конфигурацията на самолета. Идеята на този самолет е да изпълнява полети от среден диапазон със средно дълги (до 5 часа) полети, да покрива спокойно европейските полети до Мадрид, Лисабон, Лондон, посочи капитан Радослав Василев.
"Моята задача беше първо да приема чисто новия самолет и след това да го докарам до София.
Процедурата по приемането продължава около 1 седмица, започва с един полет, с продължителност 2-3 часа, в който се тестват всички системи – прави се аварийно снижение, аварийно пускане на колесници, аварийно спускане на задкрилките, проверяват се всички уреди, как работят през целия диапазон, има ли някакви отклонения, както и всички радиостанции.
Това е всъщност вторият полет на самолета изобщо, след като излезе от завода. Първият е сертификационен, на производителя. След това, следва процедура по регистрация, за да бъдат издадени всички нужни документи – от сертификат за летателна годност, сертификати за шум и т.н., преминава през доста сериозна документална част, докато стане готов да влезе в българския регистър, за да прелети от Канада, където е самият завод, до София“, разкри пилотът.
Василев поясни, че по първоначален план полетът е включвал междинно кацане за презареждане с гориво в Осло:
“До кацането в Осло имаше няколко междини варианта в зависимост от приоритета, понеже оборудването на самолета не позволява летене на по-големи височини над океана, за да се лети на по-големи височини има специални изисквания откъм оборудване и предаване на данни между самолета и земята, което е по-различно от обичайната радиолокация, вторичната локация, с която се лети до Европа. Над океана има други изисквания за водене на радио разговори, няма възможност за УКВ.“
Маршрутът, който е най-краткото разстояние между две точки по земното кълбо се нарича ортодромия, на картата изгледът му е подобен на дъга, полетът който беше първоначално предвиден до Осло беше с продължителност 6 часа и 20 минути, доста близо до ортодромията – най-късото разстояние между Монреал и Осло. По думите на капитан Василев, проблемът обаче не е само в оборудването на самолета, но и в липсата на резервни летища, необходими за всеки полет.
Според регулацията такова летище трябва да има на всеки един час. Ако няма такова, за дву-двигателните самолети важат специални изисквания и специално издаване на разрешение.
"Всъщност, реално над Гренландия има две. Точно този ден, в който прелитах най-южното летище, имаше лошо време, а летището беше с къса писта и доста стръмен заход, най-малката видимост, която трябваше да има е 6 километра, но в деня на прелитането, 18 декември, видимостта беше 1200 метра, със силен снеговалеж. Това наложи да се промени първоначалния план, за да се използва по-северното летище в Гренландия, което е по-добре оборудвано“, разказа Василев.
Във въздуха планът отново се променя.
Какво се случва и как обстоятелствата се стичат така, че полетът преминава без презареждане директно до София – чуйте целия разказ в интервюто на Мария Бояджиева в звуковия файл.
Любомира Вълчева-Нъндлол ни представя Биеналето на стъклото : "Петото издание е продължение на богата история. Стъклото като художествен медиум се утвърждава най-вече в следвоенния период. Биеналето е мост между българските и чуждестранните участници. Обменът е много богат. Имаме около 200 участника от близо 50 държави, показват се творби от..
Иван Пенчев, създател на Кварто квартет и първа цигулка там: "Написах случайно нашето име в търсачката и ИИ ми съобщи, че сме имали концерт в зала „Олимпия“ в Париж, вече всички ни свързват с тази зала, където са свирили Бийтълс и Силви Вартан. Това е възможно най-престижната зала, но персоналът не си спомняше някога струнен квартет да е свирил..
Цигуларката Зефира Вълова за 19-тото издание на фeстивала " Изкуството на барока ": "Барокът си остава екзотика на нашите територии, но публиката го обикна. Творбите, които изпълняване не са минали през естетиката на романтизма, на 20 век. Създаваме уникални програми, тази години са 7, вкл. с участието на деца изпълнители. Но във всяко издание имаме..
Елена Панчовска за инициативата " По следите на знанието и държавността " на БАН: "Много от членовете-основатели на Българското Книжовно Дружество са сред основателите на новата българска държава. Образователният маршрут съм подготвила и като екскурзовод, но и като човек, който работи в БАН. Започваме от сградата на БАН, чийто първи камък е поставен..
Гвардейският оркестър на България е първото музикално формирование в България, осъществил и първите записи в различни жанрове, които ще чуем тук. Историята на оркестъра е описана в книгата на д-р Галя Грозданова-Радева, тук е и Стефани Михайлова, съдействаща за съставянето и представянето на книгата: д-р Галя Грозданова-Радева: "Военните оркестри са..
Всички знаем кой е легендарният актьор Никола Анастасов. Но колцина си спомнят за съпругата му, една от първите естрадни певици у нас - Мария Косева. Когато се залюбват, тя е много по-известна от него и е на прага на международна кариера. Отказва се от сцената в името на семейството. Живеят заедно 56 години и до края Мария нито съжалява за..
Дни на дълголетието в Боровец от 24 до 26 октомври - при нас е един от лекторите, Красимир Паунов, експерт по спортна физиология и професионален състезател по бодибилдинг: "Спортната физиология изучава как тялото реагира на физическо натоварване. Какво можем да направим за подпомагане на даден мускул за изграждането на здраво и хубаво тяло. Но..