Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Неподозираните ползи от бавното каране на автомобил в града

Ограничение до 30 км/ч в градска среда регулира трафика, прави градовете по-чисти, безопасни и не толкова шумни

Снимка: Боян Бочев

Елийн Офтедал е изпълнителен директор на Норвежката велосипедна асоциация, със седалище в Осло. В ефира на Радио София тя разказа, защо въвеждането на ограничение в скоростта до 30 километра в час в населените места е нейна лична кауза.

“Знаем кой е най-лесният и най-евтиният начин да предизвикаме повече хора да карат колело или дори да се придвижват пеша. Това е намаляването на скоростта на превозните средства. 

Има изобилие от начини, по които да накараме хората да живеят по-активно. Но, най-бързият от тях е да осигурим безопасна среда за пешеходци и колоездачи. Именно чрез въвеждането на тази мярка - скорост до 30 километра в час”, казва тя.

По думите ѝ, това, което се забелязва в Норвегия, а и в много различни страни по света, е че все повече хора искат да живеят в градовете. “В същото време, ако всеки от нас притежава кола и я ползва всеки ден, движението в градовете просто ще спре. Нищо няма да работи. Елийн Офтедал е изпълнителен директор на Норвежката велосипедна асоциация

Затова е особено важно да накараме повече хора да използват колело, да се придвижват пеша или с обществен транспорт. Това значи, че трябва да променим мисленето”. Хората казват, че с радост биха се качили на колело в града, но изпитват страх. 

Оказва се, че мярката има много повече от предполаганите ползи. Освен че осигурява повече спокойствие за пешеходците и хората, които се движат с колело в града, въздухът става по-чист, а и намалява осезаемо шума в градовете.

Най-изненадващото обаче е, че се забелязва, че използването на тази мярка на определени места, като Уелс, помага на трафика да се саморегулира.
Придвижването в градовете става по-леко, по-спокойно. Задръстванията са по-малко, когато всички се движат с една и съща скорост. Трафикът се балансира естествено. Намалява това постоянно тръгване и спиране. 

Движението става по-приемливо. Автобусите на обществения транспорт не се превръщат в заложници на колите. Движат се по разписание. 

“Нашият фокус е върху перспективата как децата могат спокойно да отидат на училище. Как биха могли да ходят пеша. Как могат да покарат колело. Да отидат с велосипед на гости на свои приятели. Децата биха имали възможност да играят на воля в близост до улици в кварталите”, казва Елийн Офтеде.

Чуйте целия разговор на Боян Бочев в звуковия файл.
По публикацията работи: Елица Елефтерова-Иванова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Нов струнен квартет с амбицията да дава добър „ТонЪ“

Четирима млади, но всеки със сериозна биография музиканти, се събират за да споделят с публиката любовта си към камерната музика. Двама (или по-скоро двете) от тях гостуват в „Радиокафе“ за да ни разкажат за предисторията и за първите две изяви на новата формация – Илина Илиева и Магдалина Вутова: Започваме с името, което се ражда в много..

публикувано на 24.11.25 в 21:03

"Форум", 24.11.25: Маратон от протести през седмицата заради бюджета

В първия работен ден от новата седмица, темите от деня в предаването "Форум", коментира Тодор Терзиев, завършил Международен бизнес и мениджмънт с профил финанси и маркетинг в Хага, Нидерландия. Заедно с водещия Лъчезар Христов, се спряха на следните теми: -  Маратон от протести през седмицата заради бюджета. -  От "Продължаваме промяната"..

публикувано на 24.11.25 в 19:05

На 1 декември стартира гласуването в кампанията "Решава София"

На 1 декември стартира гласуването в кампанията "Решава София", в която граждани могат да подкрепят проекти , предложени от самите тях или от неправителствени, или професионални организации. В рамките на две седмици ще се определят първоначалните предложения, а след това предстои да се гласува и за окончателните. Столичани отново ще могат да..

публикувано на 24.11.25 в 17:25

Данита Заричинова: Моделът "замърсителят плаща" мотивира хората да намаляват отпадъците

Такса битови отпадъци е основен елемент в управлението на отпадъците - с нея общините покриват разходите за събиране, транспорт и третиране на твърдите битови отпадъци. В България в момента плащаме на база данъчна оценка на имота, но отдавна се говори за реформа на тази такса и за въвеждането на модела "замърсителят плаща" или още: “плащаш, колкото..

публикувано на 24.11.25 в 16:16
Елица Павлович

Първият Интерактивен музей на “Будителките” с фокус върху Екатерина Каравелова

През 2025 г. се навършват 165 години от рождението на Екатерина Каравелова, първата защитничка на женските права в България, учителка, преводачка, писателка. Какво място заема нейната личност в първия Интерактивен музей на “Будителките”, който се намира на площад "Гина Кунчева" в София, разказва Елица Павлович от екипа на Фондация "Будителките",..

публикувано на 24.11.25 в 16:00

Шестчасов маратон по писане на писма за права ще се проведе в София

Всяка година кампанията "Пиши за права" на "Амнести интернешънъл" обединява хора от цял ​​свят, за да се борят с несправедливостта и да подкрепят хора, чиито права са застрашени. През последните няколко години действията на хора, съпричастни на инициативата, допринесоха за освобождаването активисти по света и възтържествуване на..

публикувано на 24.11.25 в 15:35