5
- Как се чувствате във Варна?
- За трети път съм тук. Чувствам се много щастлива, че отново ще работя с Варненската опера и оркестъра, както и с директора Даниела Димова.
- Лесно ли приехте поканата за дирижиране на „Пепеляшка” на Росини?
- Стилът на Росини позволява много възможности за импровизация, както при певците, така и при хора. Той има уникален дух и стил. Изпълняването на оперите на Росини е в стакато - много кратко, отсечено, без плавен преход към съседните тонове на мелодията. Звукът е брилянтен, думите са много важни. Понякога заради бързото темпо, певците не успяват да произнесат цялата дължина на онова, което трябвада изрпеят. При Верди и Пучини е точно обратното. При тях изпълнението е много по-лесно и лежерно.
- Когато застанете пред оркестъра, какво се опитвате да откриете в него?
- Ролята на диригента е да отчита фразите при изпълнението. Диригентът е архитектът на музиката. Особено при Росини, който има много драматичен стил на композиране. При него е необходимо да бъдат изградени много дълги пасажи по брилянтен и лек начин на изпълнение. Смятам, че оркестърът се справя много добре. Още повече, че музикантите вече са изпълнявали произведения от Чайковски, Вагнер и Верди, които са много по-различни. Така че те трябва да изоставят техния стил и да се съсредоточат в белкантото на Росини.
- Имате ли любими произведения и композитори?
- Много е трудно да избера. Бих посочила композиторите, които разучавам в момента. Така че любимият ми е Росини. Ако обаче трябва да определя по общо, бих избрала Моцарт и Верди. Обикновено оперите, които дирижирам, са основно на Пучини и Джузепе Верди. Моцарт и Брамс са ми любимците от симфоничните композитори.
- Лесно ли Ви е да се впишете в оркестъра, да откриете химията между музиканти и диригент?
- Винаги. Понякога се получава по магичен начин. Винаги правя онова, което знам и мога от работата ми с моите оркестри. С чуждите обаче е различно, защото трябва да познавам характерите на музикантите, тяхната душевност. Трябва да съм наясно с мястото, където пребивавам и в един момент се превръщам в психолог. Опитвам се да скъся дистанцията между мен и оркестъра. Да провокирам музикантите да ме приемат като член на семейството. Това е много важно. Защото за едно представление трябва да мислим в една посока. Всеки един детайл е важен. Всеки човек е важен. Да, диригентът е в центъра на тази голяма машина, но тя може да работи единствено, когато всичко си е на мястото.
- Самата премиера на опера „Пепеляшка” ще бъде доста модерна продукция. Това не накърнява ли духа на Росини?
- Няма нищо лошо и негативно либретото да бъде пренесено в друга епоха. Съгласна съм за това модернизиране на класическите произведения, особено когато начинът на представянето им се приема добре и е направен добре. Понякога трябва да подхождаме внимателно, защото либретото внушава различни мисли и ни навежда на определени думи. Също така от време на време ни се налага да правим компромиси, защото езикът на либретото е от 19-и век, който не е езикът на съвременния човек. Днес комуникираме със знаци, използваме социални медии. Така че е възможно едно класическо произведение да бъде направено модерно и свежо, като по този начин самото изкуство опера да отговаря на интересите на новото поколения. Защото е важно то да влезе в оперните зали. За това не трябва да претупваме работата си.

Пет награди "Ротари-Евксиноград" бяха раз дадени за 18-а поредна година на ученици и учители в Градската художествена галерия във Варна. Отличията са за ученици със значими постижения, отвоювани на национални и международни състезания, както и на учители, постигнали успехи при работа с ученици. Един от тях е Звездемир Пенев, 12-класник от..
След като бъде избран особен управител на "Лукойл Нефтохим Бургас", България ще може да поиска дерогация от американските санкции. Това каза Валентин Кънев, председател на Черноморската и Балканската петролна и газова асоциация. Назначаването на особен управител е ключова стъпка в подготовката на правителството за възможен преходен режим, каза..
В България времето се възприема по различен начин от Чехия - дори граматически. Това каза Рдка Рубилина - експерт по човешки права, поетеса и директор на Чешкия културен център в София, в предаването на Радио Варна POST FACTUM. Според нея не може да се каже точно, че се се създава усещането за по-забавен ритъм, но нагласата е друга. Рубилина сподели..
Хората не вярват в себе си – за мен това са тревожни данни, но не изненадващи, коментира за Радио Варна проф. Христо Кожухаров, началник на Втора психиатрична клиника във Варна, по повод проучването, направено от агенция "Тренд", което показа, че голям процент от българите вярват в свръхестествени сили, врачки и магии. "Тренд": 38% от..
Интервю с Gus G. (FIREWIND, екс-Ozzy Osbourne) Гръцкият китарен герой Gus G. се завръща в България за специално шоу на 14 ноември в софийския клуб „Joy Station“, със съдействието на „BGTSC“. Шоуто е специално, защото с него ще бъде и съвременния глас на рока и метъла Ronnie Romero. Миналата година двамата направиха акустично шоу в..
Новата билетна система във варненския градски транспорт, която все още не функционира, можеше да бъде спестена като разход. Това каза в обзорното предаване „Позиция“ общинският съветник от ГЕРБ/СДС Биляна Раева. По думите й интересът на варненци е средства, които могат да не бъдат изхарчени, да бъдат предназначение за нещо друго. Според Раева..
Всяка есен на 19 октомври, когато почитаме Св. Йоан Рилски Чудотворец и отбелязваме деня на българския лекар, по традиция Българският лекарски съюз връчва награди за принос в развитието на медицината. Трима лекари от специализираната АГ болница във Варна бяха отличени тази година от варненската колегия на съсловната организация. Д-р Добрин Николов,..