Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Диригент Николета Конти: "Диригентът е и психолог"

5
Диригент Николета Конти
Снимка: www.operavarna.com
Постановката на „Пепеляшка“ през 2018 година с международен екип е първа в историята на Варненската опера. За диригент-постановчик е поканена добре познатата ни от Опера в Летния театър и други спектакли на Варненската опера, именитата Маестра Николета Конти, единствената италианка, удостоена от президента на Италия с почетното звание „Кавалер на Република Италия” за успехите си на международната оперна сцена. Режисурата е дело на турската режисьорка Екта Кара, сценографията и костюмите, с подчертано съвременна визия, са предоставени от Истанбулската опера, с която Държавна опера Варна поддържа партньорски взаимоотношения. Премиерните дати са две - на 29 и на 30 март.

Николета Конти пред Мартин Николов за първата постановка в историята на Варненската опера на "Пепеляшка" от Росини.

-  Как се чувствате във Варна?

-  За трети път съм тук. Чувствам се много щастлива, че отново ще работя с Варненската опера и оркестъра, както и с директора Даниела Димова.

Снимка-  Лесно ли приехте поканата за дирижиране на „Пепеляшка” на Росини?

-  Стилът на Росини позволява много възможности за импровизация, както при певците, така и при хора. Той има уникален дух и стил. Изпълняването на оперите на Росини е в стакато - много кратко, отсечено, без плавен преход към съседните тонове на мелодията. Звукът е брилянтен, думите са много важни. Понякога заради бързото темпо, певците не успяват да произнесат цялата дължина на онова, което трябвада изрпеят. При Верди и Пучини е точно обратното. При тях изпълнението е много по-лесно и лежерно.

-  Когато застанете пред оркестъра, какво се опитвате да откриете в него?

-  Ролята на диригента е да отчита фразите при изпълнението. Диригентът е архитектът на музиката. Особено при Росини, който има много драматичен стил на композиране. При него е необходимо да бъдат изградени много дълги пасажи по брилянтен и лек начин на изпълнение. Смятам, че оркестърът се справя много добре. Още повече, че музикантите вече са изпълнявали произведения от Чайковски, Вагнер и Верди, които са много по-различни. Така че те трябва да изоставят техния стил и да се съсредоточат в белкантото на Росини.

-  Имате ли любими произведения и композитори?

-  Много е трудно да избера. Бих посочила композиторите, които разучавам в момента. Така че любимият ми е Росини. Ако обаче трябва да определя по общо, бих избрала Моцарт и Верди. Обикновено оперите, които дирижирам, са основно на Пучини и Джузепе Верди. Моцарт и Брамс са ми любимците от симфоничните композитори.

Снимка-  Лесно ли Ви е да се впишете в оркестъра, да откриете химията между музиканти и диригент?

-  Винаги. Понякога се получава по магичен начин. Винаги правя онова, което знам и мога от работата ми с моите оркестри. С чуждите обаче е различно, защото трябва да познавам характерите на музикантите, тяхната душевност. Трябва да съм наясно с мястото, където пребивавам и в един момент се превръщам в психолог. Опитвам се да скъся дистанцията между мен и оркестъра. Да провокирам музикантите да ме приемат като член на семейството. Това е много важно. Защото за едно представление трябва да мислим в една посока. Всеки един детайл е важен. Всеки човек е важен. Да, диригентът е в центъра на тази голяма машина, но тя може да работи единствено, когато всичко си е на мястото.

-  Самата премиера на опера „Пепеляшка” ще бъде доста модерна продукция. Това не накърнява ли духа на Росини?

-  Няма нищо лошо и негативно либретото да бъде пренесено в друга епоха. Съгласна съм за това модернизиране на класическите произведения, особено когато начинът на представянето им се приема добре и е направен добре. Понякога трябва да подхождаме внимателно, защото либретото внушава различни мисли и ни навежда на определени думи. Също така от време на време ни се налага да правим компромиси, защото езикът на либретото е от 19-и век, който не е езикът на съвременния човек. Днес комуникираме със знаци, използваме социални медии. Така че е възможно едно класическо произведение да бъде направено модерно и свежо, като по този начин самото изкуство опера да отговаря на интересите на новото поколения. Защото е важно то да влезе в оперните зали. За това не трябва да претупваме работата си.



БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

Юлиян Петров: Трябва да се намали обемът на учебното съдържание и да се наблегне на компетентностите

Средният успех от зрелостните изпити е съизмерим с този от миналата година, стана ясно след представяне на резултатите през вчерашния ден. При формирането на знания образователната система се справя добре, при формирането на умения – зле, коментира министърът на образованието Красимир Вълчев. Анализът показва, че варненските зрелостници са в..

публикувано на 12.06.25 в 13:46
Вазовият род

Документи за рода - все по-търсени в Държавния архив

„Корени. Достъпни архиви – архиви за всички“ е озаглавена тематична изложба в Държавен архив-Варна, по светена на родовите проучвания. Тя е част от събитията на Архива по повод Международна седмица на архивите от 9 до 13 юни. Мотото на Седмицата т.г. е „Достъпни архиви – архиви за всички“. Днес от 11.00 ч. служители на Архива ще направят..

публикувано на 12.06.25 в 08:05

Хелин Алев: От работа на масичка пред вендинг машина до създател на академия във Варна

Хелин Алев е представител на младото поколение във Варна. Тя преподава в школа за деца по математика, информатика и други точни науки. Занимава се с куп интересни неща, на 22 години е, завършва специалността Киберсигурност и успешно развива своята академия, участвала е в проекти на НАСА, организира и едно от най-големите състезания по предприемачество..

публикувано на 11.06.25 в 08:00

Силният лидер вместо силни институции: предупредителен сигнал от младите

Младите хора са „бъдещето“, но какво бъдеще ги чака в градове като Варна? И как обществото и институциите участват в неговото изграждане? На този въпрос отговаря Атанас Радев, председател на Националния младежки форум, родом от Варна, но днес живеещ в София. За него Варна не е просто роден град, а място с традиции и потенциал, които трябва да бъдат..

публикувано на 10.06.25 в 11:05

Експерт: 1/3 от инцидентите на пътя са заради нарушено зрение на шофьорите

Една трета от инцидентите на пътя са причинени от нарушения в зрението на водачите. Това обобщи за предаването "Новият ден" на Радио Варна Димитър Христов от Националната асоциация на оптиките.  В ход е националната кампания  „Дай път на зрението“ за безплатни очни прегледи за шофьори , а организатори на акцията са  Националната..

публикувано на 10.06.25 в 10:05
Алия Гюлай

Алия и песничката "Зайо се изцапа"

„Зайо се изцапа“. Звучи като нещо детско и наивно, нали? Правилно. Това е най-новата песен на Алия Гюлай. Тя е на седем годинки и е от Велико Търново. А песента е създадена от нашия колега и ръководител на детско шлагерно студио „Да“ Доно Цветков.  Преди две години Доно Цветков е жури на конкурс в Турция. Там е и малката и едва на четири години Алия..

публикувано на 10.06.25 в 08:35

Yasen представя новия си сингъл "Тик-так"

Точно година след излизането на предходния му сингъл - "Сияя", Yasen (Ясен Неделчев) е готов с новата си песен. Заглавието ѝ е "Тик-так" и носи по-различно послание. На практика в двете песни пея за двете страни на една и съща монета - споделя артистът. - "Сияя" говори за това, колко е хубаво да се влюбиш и си готов на всичко за другия, докато..

публикувано на 09.06.25 в 07:25