Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Диригент Николета Конти: "Диригентът е и психолог"

5
Диригент Николета Конти
Снимка: www.operavarna.com
Постановката на „Пепеляшка“ през 2018 година с международен екип е първа в историята на Варненската опера. За диригент-постановчик е поканена добре познатата ни от Опера в Летния театър и други спектакли на Варненската опера, именитата Маестра Николета Конти, единствената италианка, удостоена от президента на Италия с почетното звание „Кавалер на Република Италия” за успехите си на международната оперна сцена. Режисурата е дело на турската режисьорка Екта Кара, сценографията и костюмите, с подчертано съвременна визия, са предоставени от Истанбулската опера, с която Държавна опера Варна поддържа партньорски взаимоотношения. Премиерните дати са две - на 29 и на 30 март.

Николета Конти пред Мартин Николов за първата постановка в историята на Варненската опера на "Пепеляшка" от Росини.

-  Как се чувствате във Варна?

-  За трети път съм тук. Чувствам се много щастлива, че отново ще работя с Варненската опера и оркестъра, както и с директора Даниела Димова.

Снимка-  Лесно ли приехте поканата за дирижиране на „Пепеляшка” на Росини?

-  Стилът на Росини позволява много възможности за импровизация, както при певците, така и при хора. Той има уникален дух и стил. Изпълняването на оперите на Росини е в стакато - много кратко, отсечено, без плавен преход към съседните тонове на мелодията. Звукът е брилянтен, думите са много важни. Понякога заради бързото темпо, певците не успяват да произнесат цялата дължина на онова, което трябвада изрпеят. При Верди и Пучини е точно обратното. При тях изпълнението е много по-лесно и лежерно.

-  Когато застанете пред оркестъра, какво се опитвате да откриете в него?

-  Ролята на диригента е да отчита фразите при изпълнението. Диригентът е архитектът на музиката. Особено при Росини, който има много драматичен стил на композиране. При него е необходимо да бъдат изградени много дълги пасажи по брилянтен и лек начин на изпълнение. Смятам, че оркестърът се справя много добре. Още повече, че музикантите вече са изпълнявали произведения от Чайковски, Вагнер и Верди, които са много по-различни. Така че те трябва да изоставят техния стил и да се съсредоточат в белкантото на Росини.

-  Имате ли любими произведения и композитори?

-  Много е трудно да избера. Бих посочила композиторите, които разучавам в момента. Така че любимият ми е Росини. Ако обаче трябва да определя по общо, бих избрала Моцарт и Верди. Обикновено оперите, които дирижирам, са основно на Пучини и Джузепе Верди. Моцарт и Брамс са ми любимците от симфоничните композитори.

Снимка-  Лесно ли Ви е да се впишете в оркестъра, да откриете химията между музиканти и диригент?

-  Винаги. Понякога се получава по магичен начин. Винаги правя онова, което знам и мога от работата ми с моите оркестри. С чуждите обаче е различно, защото трябва да познавам характерите на музикантите, тяхната душевност. Трябва да съм наясно с мястото, където пребивавам и в един момент се превръщам в психолог. Опитвам се да скъся дистанцията между мен и оркестъра. Да провокирам музикантите да ме приемат като член на семейството. Това е много важно. Защото за едно представление трябва да мислим в една посока. Всеки един детайл е важен. Всеки човек е важен. Да, диригентът е в центъра на тази голяма машина, но тя може да работи единствено, когато всичко си е на мястото.

-  Самата премиера на опера „Пепеляшка” ще бъде доста модерна продукция. Това не накърнява ли духа на Росини?

-  Няма нищо лошо и негативно либретото да бъде пренесено в друга епоха. Съгласна съм за това модернизиране на класическите произведения, особено когато начинът на представянето им се приема добре и е направен добре. Понякога трябва да подхождаме внимателно, защото либретото внушава различни мисли и ни навежда на определени думи. Също така от време на време ни се налага да правим компромиси, защото езикът на либретото е от 19-и век, който не е езикът на съвременния човек. Днес комуникираме със знаци, използваме социални медии. Така че е възможно едно класическо произведение да бъде направено модерно и свежо, като по този начин самото изкуство опера да отговаря на интересите на новото поколения. Защото е важно то да влезе в оперните зали. За това не трябва да претупваме работата си.



БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ
Михаил Екимджиев

Михаил Екимджиев: Борислав Сарафов от 21 юли е господин Никой

От 21 юли 2025 година Борислав Сарафов не може да изпълнява функциите на главен прокурор. Законът е ясен и всички в тази държава трябва да се съобразяват с него. Това подчерта за обзорното предаване "Позиция" на Радио Варна  адвокат Михаил Екимджиев от Асоциацията за европейска интеграция и права на човека.  По думите му законът, приет на 21..

публикувано на 26.07.25 в 11:50

"Царско лято" представят Лилия Кунева и Крис Николов във Варна

Изложбата „Царско лято“ на Лилия Кунева и Крис Николов, посветена на „лятото преди бетона“, ще бъде открита от 19 часа на 1 август в Морското казино.  Картините в нея са повлияни от обиколката на художниците в Полша и Германия и опитите им да се доближат до големите майстори, обясниха за Радио Варна авторите. На откриването ще..

публикувано на 25.07.25 в 07:45

Markus "Infernal" Kuschke (DESASTER): Метълът е нашата религия

Интервю с Markus "Infernal" Kuschke (DESASTER) Малко повече от месец остава до осмия „Running Free Festival“. „Стринава“ очаква на 29 и 30 феновете на олдскуула, събрани там от организаторите HMC „Metal Force“. Основните действащи лица са CORONER, ASPHYX, DESTRÖYER 666 и DESASTER. Останалите – MEZZROW, GALLOWER, LEATHERHEAD, SCHIZOPHRENIA,..

публикувано на 24.07.25 в 22:27

Николай Филипов: Българинът, който поставя огнени рекорди с най-лютите чушки в света

Българският феномен по яденето на люти чушки Николай Филипов доказа, че граници пред човешката издръжливост няма. В поредния си огнен подвиг Филипов се опита да подобри три световни рекорда, свързани с яденето на една от нaй-лютите чушки в света. „Поставих си за цел три рекорда“, сподели рекордьорът пред Радио Варна. Един от тях –..

публикувано на 24.07.25 в 09:25

„Мотодзен. Рокерски истории“ – новата книга с разкази на Красимир Симеонов

Красимир Симеонов споделя, че написването на тази книга е повлияно от последните 40 години, през които кара мотори – традиция, наследена от баща му и дядо му. Авторът признава, че през годините много от приятелите му са го подканвали да събере всичките си разкази на тази тема под едно заглавие, което впоследствие се превръща в книгата..

публикувано на 23.07.25 в 08:00

Изложбата „А сега накъде?“ на Владимир Ванков - въпросът е винаги отворен...

В първата самостоятелна изложба на Владимир Ванков акцентът е поставен върху индивидуалния път на всеки човек и личностната автономия, на която се крепят изборите и отговорите на екзистенциалните въпроси, пред които е изправен. Изложбата набляга именно  на възможностите, които се съдържат във въпроса „А сега накъде?“, подканващ посетителите да..

публикувано на 22.07.25 в 08:00

Pi Stoffers (LORD OF THE LOST): Артистите трябва да създават, каквото искат да създават

Интервю с Pi Stoffers (LORD OF THE LOST) В екстремните жанрове на музиката е рядкост някой артист да се изправи пред предизвикателството на тройния албум. Примери има, но издаването на трилогия е много рисково начинание. И в същото време се изисква доза смелост и дързост да го направиш в времена, в които албумите все повече губят значението си...

публикувано на 21.07.25 в 09:45