- Как се чувствате във Варна?
- За трети път съм тук. Чувствам се много щастлива, че отново ще работя с Варненската опера и оркестъра, както и с директора Даниела Димова.
- Лесно ли приехте поканата за дирижиране на „Пепеляшка” на Росини?
- Стилът на Росини позволява много възможности за импровизация, както при певците, така и при хора. Той има уникален дух и стил. Изпълняването на оперите на Росини е в стакато - много кратко, отсечено, без плавен преход към съседните тонове на мелодията. Звукът е брилянтен, думите са много важни. Понякога заради бързото темпо, певците не успяват да произнесат цялата дължина на онова, което трябвада изрпеят. При Верди и Пучини е точно обратното. При тях изпълнението е много по-лесно и лежерно.
- Когато застанете пред оркестъра, какво се опитвате да откриете в него?
- Ролята на диригента е да отчита фразите при изпълнението. Диригентът е архитектът на музиката. Особено при Росини, който има много драматичен стил на композиране. При него е необходимо да бъдат изградени много дълги пасажи по брилянтен и лек начин на изпълнение. Смятам, че оркестърът се справя много добре. Още повече, че музикантите вече са изпълнявали произведения от Чайковски, Вагнер и Верди, които са много по-различни. Така че те трябва да изоставят техния стил и да се съсредоточат в белкантото на Росини.
- Имате ли любими произведения и композитори?
- Много е трудно да избера. Бих посочила композиторите, които разучавам в момента. Така че любимият ми е Росини. Ако обаче трябва да определя по общо, бих избрала Моцарт и Верди. Обикновено оперите, които дирижирам, са основно на Пучини и Джузепе Верди. Моцарт и Брамс са ми любимците от симфоничните композитори.
- Лесно ли Ви е да се впишете в оркестъра, да откриете химията между музиканти и диригент?
- Винаги. Понякога се получава по магичен начин. Винаги правя онова, което знам и мога от работата ми с моите оркестри. С чуждите обаче е различно, защото трябва да познавам характерите на музикантите, тяхната душевност. Трябва да съм наясно с мястото, където пребивавам и в един момент се превръщам в психолог. Опитвам се да скъся дистанцията между мен и оркестъра. Да провокирам музикантите да ме приемат като член на семейството. Това е много важно. Защото за едно представление трябва да мислим в една посока. Всеки един детайл е важен. Всеки човек е важен. Да, диригентът е в центъра на тази голяма машина, но тя може да работи единствено, когато всичко си е на мястото.
- Самата премиера на опера „Пепеляшка” ще бъде доста модерна продукция. Това не накърнява ли духа на Росини?
- Няма нищо лошо и негативно либретото да бъде пренесено в друга епоха. Съгласна съм за това модернизиране на класическите произведения, особено когато начинът на представянето им се приема добре и е направен добре. Понякога трябва да подхождаме внимателно, защото либретото внушава различни мисли и ни навежда на определени думи. Също така от време на време ни се налага да правим компромиси, защото езикът на либретото е от 19-и век, който не е езикът на съвременния човек. Днес комуникираме със знаци, използваме социални медии. Така че е възможно едно класическо произведение да бъде направено модерно и свежо, като по този начин самото изкуство опера да отговаря на интересите на новото поколения. Защото е важно то да влезе в оперните зали. За това не трябва да претупваме работата си.
Няма друга структура в държавата, за която да сме направили повече отколкото за тази на МВР. Така варненският депутат от ГЕРБ/СДС адв. Бранимир Балачев коментира темата за недоволството на варненци от трагичния случай с Явор Георгиев. По думите му през следващата седмица в НС ще заседават всички парламентарни комисии, свързани с тези..
Варненският заместник кмет с ресор финанси Христо Рафаилов призна, че има проблем с финансирането на общинското транспортно дружество, но той е от години. В обзорното предаване на Радио Варна "Позиция", той припомни, че държавата дотира дружеството с едва около 50 на сто. Останалата разлика се допълва от продажбата на превозни документи и от..
В България сме по-податливи към конспиративните теории и имаме потребност да ги търсим. У нас битува магическото мислене, по подобие на Латинска Америка, а това се дължи на отсъстващото доверие в институциите и липсата на авторитети - дори ние, лекарите, властимащите, сме компрометирани. В България човек вярва на личности, които персонално..
Интервю с Niels Löffler (ORDEN OGAN) Малко повече от два месеца остават до мащабния „Мидалидаре – Рок в долината на виното“. Датите са 11-13 юли. Големите хедлайнъри - MANOWAR, W.A.S.P. и Alice Cooper. Но в случая ще стане дума за една от съпорт групите в лицето на ORDEN OGAN. Немската метъл банда ще направи първи концерт в България именно в..
Средният успех от зрелостните изпити е съизмерим с този от миналата година, стана ясно след представяне на резултатите през вчерашния ден. При формирането на знания образователната система се справя добре, при формирането на умения – зле, коментира министърът на образованието Красимир Вълчев. Анализът показва, че варненските зрелостници са в..
„Корени. Достъпни архиви – архиви за всички“ е озаглавена тематична изложба в Държавен архив-Варна, по светена на родовите проучвания. Тя е част от събитията на Архива по повод Международна седмица на архивите от 9 до 13 юни. Мотото на Седмицата т.г. е „Достъпни архиви – архиви за всички“. Днес от 11.00 ч. служители на Архива ще направят..
Хелин Алев е представител на младото поколение във Варна. Тя преподава в школа за деца по математика, информатика и други точни науки. Занимава се с куп интересни неща, на 22 години е, завършва специалността Киберсигурност и успешно развива своята академия, участвала е в проекти на НАСА, организира и едно от най-големите състезания по предприемачество..