Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Директорът на европотребители: "Плащайте с банкова карта по интернет!"

| обновено на 20.05.18 в 18:16

Варна е на второ място в страната по електронна пазаруване. Все повече българи избират къде да почиват и плащат през интернет.  80 процента от сигналите в Европейския потребителски център са на българи, които са пазарували зад граница. 2000 са жалбите през миналата година и една - трета от тях са свързани с онлайн търговията.  Европейският потребителски център България съществува от 10 години и предлага безплатна помощ и съвети при пътуване в Европа или при покупка на стоки и услуги от друга държава членка, Исландия или Норвегия. Експертите на центъра оказват безплатна професионална помощ и разглеждане на жалба срещу търговец, регистриран в друга държава членка, например чуждестранен онлайн магазин или туроператор. "Целта е да не се стига до съд", каза за Радио Варна директорът на центъра Игнат Арсенов.

Какво трябва да знаят потребителите? - интервю на Габриела Гаврилова:

Българите най-често се оплакват от това, че не могат да върнат закупената стока, тъй като нямат адрес, не знаят кой е търговеца или срещат затруднение с комуникацията, както и бавят връщането на парите.
Какъв е срока за връщане на пари?
Няма закон в тази област, но практика на Европейския потребителски център е това да стане до 70 дни. Процедурата е по-бавна, защото когато жалбата е срещу европейски търговец, трябва да бъдат подготвени всички документи на съответния език.
Безплатно ли е това за клиентите?
Всичко е безплатно. Ние се финансираме от ЕК и българското правителство. Нашите услуги са безплатни за български граждани, включително контакта със съответния търговец и познаването на законодателството на съответната страна.

Снимка
Снимка
Какво трябва да знаят потребителите?
Потребителите трябва да знаят, че трябва да са спокойни, защото повечето покупки протичат нормално,тъй като на фона на толкова много транзакции има само 2 000 жалби. Добре е да знаят своите права.
На територията на ЕС има 14 дни за право на отказ. Всичко, което е закупено по интернет, с изключение на бързоразвалящи се продукти или стоки, при които има риск за хигиената, може да се върнат само защото не ги харесваме.
Включително техника?
Разбира се! Купуваме телевизор, включваме го в тока да проверим дали работи, но не може да го ползваме 14 дни. Изпробваме всичко така, както бихме го направили в магазин. Дрехата например не може да се изпере...Много е важно да се пази закупеното, защото особено за дрехи няма да ни върнат цялата сума пари...
Българските потребители грешат, когато не проверяват закупената стока. Идва куриерът, но по някаква причини не се проверява. Често куриерите се оправдават, че много бързат, особено когато знаят, че доставката е повредена по някакъв начин. Трябва да се провери за външни повреди в случаите, когато имаме право на преглед. Защото ако се подпише, че сме я получили в добро състояние, а това не е така, нещата са много сложни.
Връщането става с имейл до търговеца, който поема и парите за доставката, ние плащаме само за връщането на стоката.
Много е важно да се преглежда внимателно сайта на търговеца. Има такива с правописни грешки и много често те са от Китай или държава, която не може да установим. Затова ако платим, губим парите.
Трябва да внимаваме и как плащаме. Нека това става с банкова карта, защото има възможност за оспорване на плащането. Може да плащаме и чрез различните системи, които предлагат големите магазини и дават възможност за защита на купувача.
Не е нормално, ако стока се предлага на много ниска цена. Това предполага, че нещо не е редно. Нека да го проверим. Потребителите трябва да си свършат домашното - да използват онлайн магазини, който познават или е препоръчан от приятели. Ако е нов сайт  - да видят кога е създаден, какви са коментарите за него, да видят има ли посочен адрес на търговеца. Трябва да сме внимателни, както на улицата. Ние не влизаме в случаен магазин, нали? и ако го направим, внимателно оглеждаме всичко.
Когато потребителите имат проблем с български магазини, се обръщат към Комисията за защита на потребителите. Ако това е от онлайн магазин в ЕС, тогава сигналите се подават в Европейския потребителски център.
А ако е в трети страни?
Тогава възможностите за реакция са лимитирани.  Чрез начини на плащане. Оспорването на плащането чрез банковата карта е най-лесно, но понякога и там има проблем. В тези случаи трябва да се влага още повече внимание и съветът ми е да се пазарува от проверени търговци и платформи, където има защити. Там обаче няма да важат 14 дневен срок за връщане и 2 години гаранция.
Цялото интервю с директора на Европейския потребителски център България Игнат Арсенов може да чуете тук:


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ

Sonny Sandoval (P.O.D.): Не се продавайте!

Интервю със Sonny Sandoval (P.O.D.) За по-малко от три месеца билетите за концерта на GODSMACK свършиха. Американската банда избра да започне европейското си турне от България на 22 март, като заедно с тях ще видим сънародници им от P.O.D. и DROWNING POOL. Sonny Sandoval, лидерът на P.O.D., даде специално интервю за българските фенове на..

публикувано на 17.03.25 в 08:30
Цветелина Пенева

Цветелина Пенева: Може да се говори за саботаж на машинното гласуване

След експертизите по конституционното дело за проверка на изборните резултати може да се говори за саботаж на машините за гласуване, с цел те да бъдат изхвърлени от избирателния процес и така да продължат манипулациите с хартиените бюлетини. Това каза в предаването на Радио Варна „Позиция“ Цветелина Пенева от Обществения съвет към ЦИК. Тя..

публикувано на 15.03.25 в 12:43

Tobias Sammet (AVANTASIA, EDGUY): 80-те са ДНК-то на рока

Интервю с Tobias Sammet (AVANTASIA, EDGUY) „Here Be Dragons“ е десетата метъл опера на проекта AVANTASIA. В нея отново са събрани звездни певци като Roy Khan, Tommy Karevik, Ronnie Atkins, Michael Kiske, Geoff Tate, Bob Catley. Още с излизането си „Here Be Dragons“ зае първите места в класациите в Германия и Австрия. Новият албум на..

публикувано на 15.03.25 в 09:30

EMERGENCE ART FEST с трето издание

Наближава третото издание на Emergence Art Fest. Събитието тази година е с обогатена концепция, с повече музикални изпълнения и с представяне на постановката на театър "Калейдоскоп".  Третото издание на фестивала представя над 35 нови изгряващи творци от 14 града - художници, фотографи, режисьори, писатели, музиканти, творци с ръчно изработени..

публикувано на 14.03.25 в 08:30

Пътешественичката Стела Колева: Най-голямото богатство на Мароко са хората

Две седмици прекарва в Мароко пътешественичката Стела Колева. Тя описва всичко, което я впечатлява там, в своя блог, и разказа част от интересните си моменти за предаването "Хоризонти" по Радио Варна.  Маракеш, Казабланка и Рабат са градовете, които посещава Стела Колева. Тя обаче определи като "истинска сензация" един от тях - Рабат. Това е бижуто..

публикувано на 13.03.25 в 08:00
Теодор Славев

Теодор Славев за казуса с вота: Прокуратурата действа в интерес на управляващите

Пораждат се съмнения, че има политическо влияние върху прокуратурата след активирането й с искането от Конституционния съд да предостави всички документи по делото за законността на вота за 51-вото Народно събрание. Действията й може да са в интерес на управляващото мнозинство. Това мнение изказа политологът Теодор Славев от Българския институт за правни..

публикувано на 12.03.25 в 08:25

Lefteris Hatziandreou (BIO-CANCER): Живеем на Балканите. Няма как да сме единни

Интервю с Lefteris Hatziandreou (BIO-CANCER) Само след дни гръцката траш дружина BIO-CANCER ще направи поредните си концерти в България. Разликата този път е, че те няма да са в София, както досега, а в противоположния край на страна. Във Варна на 14 март и в Бургас на 15 март. BIO-CANCER ще бъдат подкрепени от бургаските трашари THE OUTER..

публикувано на 12.03.25 в 08:05