“Помня, че това бе един изоставен вагон в района на гарата в с. Арковна”, съобщи директорката на историческия музей в Дългопол Румяна Казакова. Спомените й са от далечната 1975 г. Като студентка идва в с. Арковна с колегите си от Великотърновския университет на фолклорна експедиция, за да изследва красотата на говора и обичаите в района. “Водеше ни Анчо Калоянов, бивш уредник – фолклорист в музея на гр. Дългопол. Често отсядахме в почивките си на гарата в страничен коловоз в стар вагон, където оставахме дори и да спим нощно време. Привличаше ни с романтиката и красотата си. Не мога да твърдя, че е бил царски, но всички в селото го наричаха така. Със сигурност беше много по-различен от останалите, които съм виждала. Вътре интериорът бе с красива тъмночервена дамаска”. Прави й впечатление изработката на останалите там сравнително малко чинии и чаши. “Те също бяха много красиви”.
Паметливи жители на Арковна, пожелали анонимност, разказаха, че в района на гарата, която е възлова за жп линията Комунари-Шумен, е имало 2 царски вагона. Единият е бил от композицията на цар Фердинанд, а другият - на сина му Борис ІІІ. От десетилетия те стоят изоставени и напълно разграбени. Вероятно са пристигнали през 50-те или 60-те години на миналия век. Може би в прашасалите архиви на техния собственик, днешната компания “БДЖ”, има някакви документи за историята и съдбата им. За съжаление, обаче днес само паметта на възрастните хора проговаря за тези неща.
Някои от тях си спомнят, че много малко вещи са останали, които могат да разкажат за някогашното царско великолепие, защото почти всичко е разграбено и унищожено. Така малкото откъслечни спомените водят до историята на първия вагон. Той е произведен през 1908 г. за композицията на цар Фердинанд от германската компания “Дойтц”. Виждат се все още буквите от табелата на производителя. Вторият е принадлежал на цар Борис ІІІ и е създаден през 1942 г. Силно корозиралата табела тук, все още прикрепена към корпуса му, показва сериен номер № U3121. Орнамент от една останала дръжка на външната врата на вагона също е специфична и загатва за някогашното й великолепие.
Поради липсата на достатъчно информация в селото се лансира дори версията, че вагоните да са били от композицията на Министерския съвет и в тях да са се возили министър-председателите и министрите на България до 1944 г. От други жители на селото обаче става ясно, че двата вагона са престояли в района на гарата няколко десетилетия, а след това, в средата на 80-те години на миналия век са поставени в живописна местност, близко до р. Камчия, за да се превърнат в почивна зона за отдих на вагон-ревизиорите от секторите в Каспичан и Шумен. За тази цел на сегашното им място е излят фундамент, върху който е насипан чакъл и положени железопътни релси. Върху тях са поставени двата стари вагона. След преоборудването им те се превръщат в малка почивна база. Функционира до 1989 г. След промените мястото около тях запустява и днес високите шубраци и гъстата растителност ги превръща почти в зловеща гледка – като къщичка на Баба Яга. Наоколо всичко тъне в разруха.
“Зная ги като царските вагони”, обобщава кметският наместник на с. Арковна Марияна Христова. Тя също помни, че са собственост на родните железници, но от десетилетия никой не се е интересувал от тяхната съдба.
Първото дело с искане за частично касиране на изборите вече е факт, съобщава БНР. Малко след като "Има такъв народ" - от името на 67 депутати от настоящия парламент, внесе искане за оспорване на законността на избора за народни представители в 52 секции на предсрочния парламентарен вот, от Конституционния съд съобщиха, че делото вече е образувано и..
Академичното ръководство на Варненския свободен университет „Черноризец Храбър“ връчи дипломите за висше образование на абсолвентите от пролетната и лятната сесия на Випуск`2024 на тържествена церемония, коятo се проведе на 8 ноември 2024 г., от 13:30 ч. в Аула „Максима“ на университета във Варна. Репортаж с атмосфера от събитието..
Възложено е ново проектиране и на третия етап от ремонта на ул. „Прилеп“, който обхваща участъка от разклона за Пчелина (Табелата „ПЧЕЛИНА“) до разклона след ул. „Лале“), съобщават от общинския пресцентър. От общинската администрация уточняват, че промените се налагат заради недостатъци на наследения предходен проект, при който определен участък от..
580-ата годишнина от битката при Варна беше отбелязана с военен ритуал и поднасяне на венци и цветя пред мавзолея на крал Владислав ІІІ Ягело (Варненчик) в присъствието на официални лица и дипломати. По-късно беше открита изложбата "Варна. Последната битка", в която най-важният експонат е сертифицираното копие на първият исторически трактат,..
Варна загуби историка Борислав Дряновски, който днес напусна този свят. Дългогодишен директор на Държавен архив-Варна и изследовател на историята на морския град - Дряновски, е автор, съавтор или съставител на над 40 книги и сборници. Тази година беше удостоен със званието "Почетен гражданин на Варна" за цялостния му принос към историята на града и..
Квотата на България за улов на калкан в Черно море се увеличава с 10%, съобщават от Министерството на земеделието. Така през следващите четири години българските рибари ще може да извършват годишен улов на калкан в размер на 82,5 тона. Същата квота е определена и за Румъния, като до момента двете държави имаха разрешен улов по 75 тона годишно, предаде..
Софийската районна прокуратура се самосезира за безредиците пред Народния театър снощи . Поводът са множество публикации и репортажи в медиите, на които се виждат сблъсъци между граждани и хулигански действия, съобщи БНР. Прокурор при Софийска районна прокуратура образува досъдебно производство за престъпление, за което се предвижда наказание..