Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

"Няма път за плажа!" Укрепването на свлачището "Трифон Зарезан" остава химера

| обновено на 22.02.21 в 21:04
14
Табелата посреща смелчаците, престрашили се да слязат. Най-големи са каверните по ската към морето. Там повечето от пътеките, по които преди можеше да се стигне до плажа, вече не съществуват. Или са преградени!
Снимка: Румен Сарандев

Няколко десетки негодни за живеене постройки, разломи, а на места и пропаднала пътна настилка, презастрояване, липса на дренажна канализация за подпочвени води, близо 70+ дка, 500 метра дължина, половин дузина обещания...

Така, с няколко думи, може да се опише титулованото за най-опасното свлачище в България – това в местността Трифон Зарезан по панорамния път от Варна за курорта "Златни пясъци". Нареченo e неофициално по името на някогашния едноименен ресторант, от който днес стоят само основите и колоните, покривът и част от украсата по стените.

Е, и спомените за кебапчета и кюфтетата, които се сервираха в него.

Макар земята в района да се движи от 2001, "голямото пробуждане" е през зимата на 2005, точно преди 16 години. Оттогава досега, разликите в активното движение на земните маси, са само в милиметрите. Скорошна промяна в ситуацията не се очаква. Има надежда, че земята някой ден ще спре да се движи или пък над района ще се изсипе "манна небесна" под формата на нов път, а защо не и мечтаното от мнозина укрепване.

Проблемът е, че освен многото пари, които ще са нужни, част от частните собственици не пускат и тежката сондажна техника, която трябва да извърши геоложките проучвания, вкл. и в имотите им, а без изследвания няма как.

Една вила по пътя към морето. Всъщност, всяко свлачище е като везна. Ако натежи от горната страна на пътя, равновесието ще се наруши и земята ще тръгне към морето. Макар да звучи като парадокс, строежите от долната страна на пътя могат да помогнат за укрепване на терена.

През 80-те години на миналия век от свличането на земните маси пострада вилата, която държавата построи в района на Трифон Зарезан като подарък за оперния певец Николай Гяуров. Въпреки, че теренът беше локално укрепен, тя остана необитаема.

На практика, свлачищният терен, чиято най-висока част е на около 35 м. над морското равнище, обхваща частни терени, общинска и изключителна държавна собственост (около 35 дка от свлачището всъщност се намират в морето). Как се действа във Варна в комбинацията на трите вида собственост и при значим обществен интерес варненци наблюдават отдавна и на друго знаково място - т.нар. "Дупка" в центъра на града.

Казусът с укрепването на "Трифон Зарезан" се притопля през година-две или се подхвърля като горещ картоф между държавата и общината във Варна. Големият проблем е откъде ще дойдат парите. Следващият по значимост - колко ще бъдат. Третият - дали ще стигнат...

Междувременно, в омагьосания кръг, с който хората вече отдавна са свикнали, геоложката презумция за съчетанието на натиск и време дава все по-видими резултати.

Свлачището в най-ниската си част - на плажа под

При всеки по-обилен дъжд, милиметрите свличане "изяждат" сушата. Понякога по половин мм, понякога с по 2-3 мм. Понякога за ден, по-често за година.

От малко над 1 600 свлачища в България, над 60 се намират край Варна - активните са около 18, а общо по черноморското ни крайбрежие са над 300, сочат данни на Института по география при БАН. "Трифон Зарезан" е най-опасното от тях. Дълбочината му е около 50 метра.

През зимата на 1997 г. в съседната местност Кабакум свлачище разруши повече от 100 сгради на площ от 200 дка. Укрепването на "Кабакум", който е на няколкостотин метра южно от "Трифон Зарезан", продължи с години, тъй като трябваше да се изгради изцяло ново пътно трасе на мястото на свляклото се в морето. Двата района се разделят от Международния дом на журналистите.

Макар в най-опасната свлачищна зона на "Трифон Зарезан" - тази под пътното платно, и токът, и водата да са спрени още от 2007 г., постоянни обитатели в имотите не липсват. Не би трябвало и да се строи. Очаквано, в някои от отдавна порутените постройки се виждат следи от самонастанали се. За това свиделства и димът от коминчетата в стил „направи си сам“. 
Вдясно от ресторанта, пътеката към тях „се крепи“ буквално на няколко реда тухли, върху които са се стоварили стълбове. Въпрос на време е кога натискът и времето ще закеркенечат излаза към плажа.
Стълбове надвиснали над пътеката.
Вероятно предпочитан от семейства с деца, на метри от него поредно минисметище събира поне дузина детски плажни пояси и принадлежности. Разбира се, и бирените кенове и бутилки от родителите им. По съседната пътека, която заобикаля бившия ресторант от север, каверните са далеч по-големи, достъпът по труден, а мини сметищата - доста по-значими по обем.
Минисметище с плажни детски пояси и играчки.

На стотина метри от там - в горната част на свлачището, мантинели ограничават затвореният вече повече от 15 години панорамен път за Златни пясъци, бележейки мини паркинга за колите на някои от живущите в района. Някога там се намираше паркинга до пропадналия ресторант и автобусната спирка "Спорт палас". 

Природата настъпва.

За Лидия Атанасова, която от шест години живее и работи точно там, видима промяна няма. Липсват хората, зимата са само местните. За сметка на това, през летните месеци е като на парад. Туристите са толкова много, че не можеш да се разминеш. А селфитата пред разрушения ресторант са задължителна атракция.


За младежките групи на лагери или тренировки в близката база на "Спорт Палас"  - някога база на Национална спортна академия, свлачището е неизменен елемент от престоя. Търсенето им на силни усещания се съчетава с пиене на бира и енергийни напитки или пушене на цигари. Потвърждение за думите ѝ са стотиците захвърлени кенове и бутилки в района под пътя, понякога дори струпани на купчини и, разбира се, скрити в полуразрушените постройки. На места винкелът, който опасва част от терена и изтръгнат със сила.

Натиск и време.

Надолу (към морето) промяната в свлачището е видима, обяснява живеещият в района от десетина години Тодор Рачев. Иначе и той е чувал в различните години, че "нещо ще се прави". Кога - никой няма идея, но за последно е било "наскоро".


Толкова наскоро, че никой вече не вярва, че ще доживее деня, в който ще стане свидетел на укрепването на терена. За мнозина това дори вече не звучи като научна фантастика. Въпреки това обаче хората продължават да живеят в района, да паркират колите си, да пазаруват. Към местните, които пребивават в района от десетилетия, в последните години са се присъединили и семейства родом от Руската федерация, допълва Лидия Атанасова.

Често се виждат и екипи на една от почистващите фирми във Варна - "ЗМБГ".

Следим постовете в различните групи за Варна в социалните медии и реагираме на снимките. Рядко получаваме и сигнали, обикновено се самосезираме, пояснява техническият ръководител Емил Йорданов.

Само за час на 17 февруари екипът от двама души събира около 15 чувала с боклуци и прочиства тротоарите и част от пътната настилка. Само малка част от боклуците се дължат на натрупвания или са довлечени от вятъра. Преобладават битовите отпадъци и опаковки, изхвърляни обичайно от хора, за които всичко отвъд вратата на дома им или прозореца на колата е контейнер за боклук.
И докато на пътя и тротоарите, които са в пределите на варненския район "Приморски", чистенето не е проблем, не така стои въпросът с плажната ивица и порутените частни имоти, където са и най-големите струпвания на боклуци.
Сред отпадъците могат да се намерят и отдавна излезли от употреба медицински консумативи.
Чинно завързаните, а нерядко и развързани чували и торби, изхвърлени хартиени, пластмасови и стъклени опаковки, кенове от бира, малки електрически уреди, че дори и остарели и отдавна излезли от употреба у нас медицински консумативи като спринцовки подсказват, че не малка част от свлачището отдавна е превърната и в сметища - скрити от масовия поглед на десетки метри от табелата "Стоп! Няма път към плажа".

Сметище в основите на порутените сгради на свлачището.

Че плаж има - има!
Малък, кокетен и красив, той привличаше погледи преди години. Сега стъпалата към него са разрушени, а преодоляването на част от тях се равнява на кратка високоинтензивна кросфит тренировка.

Надолу, все надолу...Или може би нагоре?

Първите идеи за цялостно укрепване на пътя и свлачището в местността Трифон Зарезан датират от зимата на 2009 г. Тогава в Официалния вестник на ЕС се появи обява от Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ), с която се търсеше компания, която да укрепи терена срещу сумата от 29 млн. лв. Срокът, визиран за проектирането и укрепването беше Коледата на 2012 г.

С течение на годините обещанията за „оправяне“ на свлачището, които обикновено включваха, че "работата започва до края на годината“, еволюираха от просто укрепване до изграждане на пътна естакада, която да „прехвърли“ свлачищните между 200 и 500 метра пътна настилка, стъпвайки на дълбокозалягащи пилоти на дълбочина между 40 и 50 метра, с паркинг, пешеходна и велоалея. Последното потвърждение за това е от началото на 2021 г. при посещение във Варна на зам.-регионалният министър Николай Нанков.

Преди 5 години на преден план излезе и екзотичното допълнение, според което използвайки морфологията на терена ще се изгради амфитеатър с минипарк, както и изкуствен риф в морето, в който по естествен път да се наслагне пясък и да се образува плаж.

Предвидената стойност е 16 млн. лв.

Според последните обещания, работата ще започне през април. Засега видимо-осезаема част е да се изгради канализация. Тя се очаква да е готова до края на 2022 г.

Докато проектите продължават "да набъбват" идейно и финансово, животът в най-опасното свлачище в България, не спира.

Появяват се и нови постройки, земята продължава да се "сближава с морето“ – средногодишно с поне няколко милиметра, боклуците се трупат на скришни места, младежи търсят екстремни преживявания, местните прескачат разломи и каверни, за да стигнат до домовете си...

„Няма къде другаде да отидем!“, отсича Тодор Рачев.

И заключава с думи, които звучат като опит за самоуспокоение. „Няма повече накъде. Земята ще падне още малко и ще се спре..."

Дали?



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ

Удостоиха с почетни знаци бивши областни управители на Варна

Бившите областни управители получиха почетен знак от проф. Андрияна Андреева по повод 25 години Областна администрация. Екипът на БНТ-Варна с директор Мариета Бобева също беше отличен за филма "Линията на успеха", посветен на общините в региона и дейността на областните администрации.  Домакин на премиерата на филма, финансиран от фонд Култура на..

публикувано на 29.11.24 в 18:47

Експертите към КС проверяват резултатите от 93 секции във Варна

Конституционният съд (КС) допусна за разглеждане по същество и обедини в общо дело петте искания за частично или пълно касиране на изборите за 51-во Народно събрание.  Между 2 седмици и месец и половина варират сроковете, които конституционните съдии са дали на експертите, за да преброят повторно бюлетините в 1777 секции и да проверят протоколите в..

публикувано на 29.11.24 в 18:30

Навръх Никулден палят светлините на елхата във Варна

Навръх Никулден - 6 декември (петък), Община Варна организира концерт за традиционното празнично запалване на светлините на коледната градска елха. Началото ще бъде в 18,00 часа на площад „Независимост“ в деня на един от най-светлите и обичани български празници.   Събитието ще започне с концерт, в който ще вземат участие школите на Общинския..

публикувано на 29.11.24 в 16:56

Шумоизолиращи пана ще "улавят" децибелите от заведения и булеварди във Варна

Община Варна организира обществено обсъждане на проект на „План за действие за управление, предотвратяване и намаляване на шума в околната среда на територията на агломерация Варна“ към Стратегическата карта за шум. То ще се проведе на 02.12.2024 г. (понеделник) от 10:00 часа в зала „Пленарна“ на Община Варна. Това съобщи пресцентърът на..

публикувано на 29.11.24 в 16:33

От понеделник автобусна линия № 60 е с ново разписание

От понеделник, 2 декември, се въвежда ново разписание на автобусна линия  № 60 за времето на ремонтните дейности, съобщават от общинското дружество "Градски транспорт" във Варна.  Автобусна линия № 60 в делничен ден ще обслужва курсове от спирка „Обръщач Черноморец“ в следните часове : 06:20, 07:10, 07:55, 09:05, 10:50, 11:50, 13:35, 14:50,..

публикувано на 29.11.24 в 15:27

Общините очакват продължаване на процедурата "Грижа в дома"

Проектът „Грижа в дома“, изпълняван от Община Балчик в подкрепа на хора с трайни увреждания и възрастни с ограничения или невъзможност за самообслужване, стартирал през май миналата година, е към своя край. По него са обхванати 74 потребители от общината, основно Балчик и селата Ляхово, Гурково, Соколово, Сенокос. Те получават почасови..

публикувано на 29.11.24 в 14:44

Пореден безрезултатен балотаж за избор на председател на НС

Отново се провали процедурата по избор на председател на 51-вото Народно събрание. Депутатите не избраха и на този балотаж, който беше между Силви Кирилов и Наталия Киселова.  Кандидатурата на доц. Наталия Киселова от БСП за председател на 51-вото Народно събрание получи подкрепата на 87 депутати от общо 236 гласували народни представители. Против се..

публикувано на 29.11.24 в 13:51