Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Богдан Милчев: АПИ трябва да бъде закрита. Има нужда от напълно нова пътна агенция

2
Богдан Милчев
Снимка: БГНЕС

"Агенция „Пътна инфраструктура“ трябва да бъде закрита и да бъде съзнадена напълно нова структура, която да отговаря за пътищата в страната". Това каза за Радио Варна Богдан Милчев от Института за пътна безопасност. От неправителствената организация обявиха доклад за състоянието на магистралите у нас, озаглавен „Магистрали на смъртта“. В документа се посочва, че аутобаните са опасни, не само заради плачевното състояние на асфалтовата настилка, но и заради липсата на адекватна вертикална и хоризонтална маркировка и сигнализация.

„АПИ е проявило тотална безстопанственост, като през 2022 г. е извършила основен ремонт на едва 7 км. път в Смолянска област и е ремонтирала един селскостопански надлез в Бургаска област“, каза още Богдан Милчев.

От Института за пътна безопасност започват национална инициатива за подобряване на състоянието на пътищата в страната. В различни градове ще се събират подписи в подкрепа на инициативата, а гражданите ще могат да споделят какви са проблемите с инфраструктурата в съответния регион. Очаква се представителите на института да бъдат във Варна през месец февруари.



Ето какво още пише в доклада на  Института за пътна безопасност:

"Общата дължина на пътищата от републиканската пътна мрежа на България към 18 октомври 2022 г. е 19 907 км, от които 846 км автомагистрали. През 2022 година е извършен текущ ремонт на 230 км при планирани 3000 км съгласно мащабната програма за текущ ремонт на РПМ от Агенция пътна инфраструктура.

Съгласно чл. 8, ал. 2 от  Закона за пътищата републиканските пътища са изключителна държавна собственост. Съгласно чл. 19 от същия закон Агенция „Пътна инфраструктура“ има задължението да управлява републиканските пътища, което освен събиране на винетни и тол такси включва и оперативно планиране на изграждането - проектиране и строителство, и поддържането на пътищата. От получен отговор по ЗДОИ на 14.12. 2022 г. става ясно, че АПИ е проявило тотална безстопанственост, като е отговорила, че 2022 г. е извършила основен ремонт на едва 7 км. път в Смолянска област и е ремонтирала един селскостопански надлез в Бургаска област.

Тук е редно да поясним, че заложената мащабна програма за ремонт и поддръжка на републиканската пътна мрежа в началото на годината АПИ заяви проектна готовност за основен ремонт на над 230 км пътища. От публикуваната на сайта на АПИ става ясно, че се предвижда текущ ремонт на около 1300 км пътища, а за над 1200 км се предвижда завършване на  ремонтните дейности, започнали през миналата 2021 година. При обявяване на програмата в началото на 2022 година АПИ заяви още, че разработва технически проекти за ремонт на около 660 км, както и, че ще бъдат обявени процедурите за възлагане проектирането при ремонта на над 2600 км пътища. Бюджетът на АПИ за 2022 година е 2,5 млрд. лв. и е с три пъти по-висока стойност спрямо предходната 2021 година. За извършените ремонти през 2022 г. са разплатени 59,6 милиона лева, което е видно от предоставения отговор по ЗДОИ.

АМОт предоставените данни става ясно, че АПИ е проявила престъпна безстопанственост, която вероятно е и една от основните причини за загубени човешки животи по републиканските ни пътища! От публикуваните задания на сайта на АПИ става ясно, че Агенцията е заплатила огромни средства за косене на тревни площи, които ако бяха третирани с Рандъп, щяха да спестят милиони левове на данъкоплатците, а ефектът щеше да е видим, но явно чрез безконтролно косене добре се печели?

Бърза справка и проверка на отговорите предоставяни от АПИ за парламентарен контрол, показа, че пред депутатите се отчитат за ремонтирани пътища, които липсват в отговора по ЗДОИ.

Експерти на ИПБ извършиха инспекция относно състоянието на автомагистралите в България към 15 декември 2022 г.. Констатирано е, че незабавно трябва да се обезопасят над 350 км автомагистрали поради висок риск от настъпване на тежки ПТП. Ограничителните системи за пътищата са увредени на 415 места вследствие ПТП. Около 80% от положената маркировка не отговаря на минималните изисквания за светлоотразителност през тъмната част на денонощието. Приблизително 250 км от отводнителните съоръжения се нуждаят от възстановяване, рехабилитация и почистване. Констатирано е на 31 места неправилно поставени знаци, на 18 места не е премахната временната организация за движение. Необходимо е било извършването на текущ ремонт на пътната настилка на  480 км.

За периода 2020-2022 година на автомагистралите в България са загинали 150 души вследствие ПТП /не са включени 45 души македонски граждани загинали на АМ Струма/. Това прави средно по 50 човека годишно при 846 км обща дължина на АМ или средно на 17 км магистрала имаме по един загинал. За сравнение в Австрия има 1720 км. магистрали, а за периода 2020-2022 година загиналите са 88 души или средно на година загиват по 29,3 души. Съотносимо към километрите магистрали това означава че на 59 км магистрала загива един човек средно годишно. Риска да загинеш на автомагистрала в България е 3,5 пъти по-голям от колкото в ЕС.

Изводът е, че има пряка зависимост от поддръжката на автомагистралите и пътнотранспортния травматизъм по тях. Налице е безотговорно поведение от страна на длъжностните лица в АПИ. Системно не е упражняван контрол от страна на Министерски съвет върху планираните и изразходвани средства за текущ и основен ремонт на републиканската пътна мрежа. Небрежното отношение на длъжностните лица относно стопанисването на поверената им пътна инфраструктура може да се квалифицират като безстопанственост съгласно НК."




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ
Снимката е илюстративна.

Двама души са загинали, а шестима са ранени при сблъсъка на два товарни влака край София

Двама души са загинали и шестима са ранени при влаковата катастрофа в Софийско. Двама от пострадалите са в тежко състояние. Припомняме,  две товарни композиции се сблъскаха на прелеза на с. Локорско, недалеч от Кремиковци, предаде БНР. "Два влака, единият от които дизелов, а  другият - електрически, се удрят челно, в резултат на което, за..

публикувано на 15.01.25 в 19:42

Няма да има преместване на ученици в други сгради през зимата

През зимния период няма да се наложи преместване на ученици от варненските училища заради предстоящи ремонти. Това ще се случи най-рано през пролетната ваканция, каза кметът Благомир Коцев по време на среща в Община Варна с директорите на детски градини и училища, цитиран от общинския пресцентър. Той допълни, че проектите за основни ремонти на сградите..

публикувано на 15.01.25 в 18:48

Два товарни влака се сблъскаха край София, пострадали са петима души

При сблъсък на два товарни влака са пострадали петима души. Това съобщиха за БТА от Центъра за спешна медицинска помощ – София. От БДЖ  съобщиха за БТА, че два товарни влака са се сблъскали  в участъка между гарите Световрачене и Кремиковци край София. Други двама души се издирват. Пет противопожарни екипа, линейки и полиция са изпратени на..

публикувано на 15.01.25 в 17:09

Българските ВМС приеха командването на Противоминната военноморска група в Черно море

Българските Военноморски сили приеха  ротационното командване на Противоминната военноморска група в Черно море от командването от Република Турция в присъствието на командирите на ВМС на България, Румъния и Турция. Церемонията се състоя в Щаба на ВМС във Варна, новият командир на тактическото формирование на Противоминната военноморска група в..

публикувано на 15.01.25 в 16:30

Здравни специалисти алармират за кадрова криза: искат политическа воля за реформи

Кадровата криза в здравния сектор у нас е резултат от дългогодишно бездействие и липса на политическа воля, което застрашава качеството на здравните грижи, алармират от Българската асоциация на професионалистите по здравни грижи (БАПЗГ). Те настояват за конкретни действия от правителството и предупреждават, че ако проблемите не бъдат решени..

публикувано на 15.01.25 в 14:58

ПДИ: Сарафов поиска от ВАС да отмени достъпа до информация за разследвания и проверки, касаещи прокуратурата

В един от предпоследните работни дни от 2024 и.ф. главният прокурор и единствен кандидат за длъжността „главен прокурор“ Борислав Сарафов поиска от Върховния административен съд (ВАС) да извади съществена част от дейността на прокуратурата от обхвата на Закона за достъп до обществена информация (ЗДОИ). Това алармира неправителствената организация..

публикувано на 15.01.25 в 14:16

Забранява се износът на инсулин, антибиотици и лекарство за недоносени деца

Служебният министър на здравеопазването д-р Галя Кондева издаде днес нова заповед, с която се забранява износът на точно определени лекарства. Целта е осигуряване на достатъчно количества за нуждите на българските пациенти, опазване на тяхното здраве и гарантиране на непрекъснатост на лекарствената им терапия. В списъка на лекарствени продукти, които..

публикувано на 15.01.25 в 13:58