Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Кап.Тома Томов: Мъчно ми е за "Калиакра". Той е емблема на ветроходството ни

Автор:

Интересен юбилей се задава във Варна. Навършват се точно 40 години от пускането на ветрохода „Калиакра“ на вода и издигането на българския флаг. Баркентината е построена в Полша и в продължение на доста години носи много успехи от най-престижни ветроходни състезания по света за Варна и България. Ветроходът в момента е изоставен на док №13 и е в изключително лошо състояние. Днес ви срещаме с най-дългогодишния капитан на „Калиакра“ капитан Тома Томов.

Някои го наричат кораб. Други му казват баркентина, трети - учебен ветроходен кораб. Някъде съм чувал тримачтов кораб и лодка. Но най-много ми харесва определението "Варненската морска принцеса". Не знам какво е твоето мнение?
Както искате, така го наричайте. Но за нас това е учебен ветроходен кораб и той се е доказал като такъв много години и с много практиканти - стотици, да не кажа хиляди. За мен всичко започна през 1982 година след завръщането ми от един дълъг едногодишен рейс в Далечния изток. Явявам се в Параходството и  шефът на "Кадри"  ми съобщи, че ръководството обсъжда моето име за капитан на учебен ветроходен кораб, който предстои да бъде закупен. 

Аз ахнах и категорично приех, без да знам точно с какви ангажименти ще бъда натоварен. По време на моето отсъствие е бил подписан договор за закупуване и строеж на нов учебен кораб и аз го заварих на този етап. Съгласно договора трябваше екипажът да мине през едно обучение на по-голямата сестра на "Калиакра" - "Искра", под полски военен флаг и един месец през 1983-та бяхме практиканти, за да усвоим как се провежда една учебна практика. 

Това беше изключително полезно за нас, защото впоследствие ни се наложи да изготвим програмите, по които да работи един учебен ветроходен кораб. Тази практика беше загубена в нашия флот след изчезването на учебния кораб "Асен". През септември 1983 беше заложен кила на кораба в Гдиня, Полша, бяхме изпратени като наблюдаващи на строежа, заедно с главния механик, от името на корабособственика. В Полша бяхме близо 10 месеца и наблюдавахме целия строеж на кораба. Живеехме в корабостроителницата.  Корпусът беше завършен през януари и на 28 януари 1984 година и той беше пуснат на вода. Дострояването на кораба се извърши в Гданск. Ние се преместихме в Гданск. На 29 юни 1984 година вдигнахме българския флаг.
Цялото интервю чуйте в звуковия файл.




По публикацията работи: Румен Генов


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ
д-р Добрин Николов и д-р Валерия Христова, СБАГАЛ

Д-р Добрин Николов и д-р Валерия Христова от АГ болница Варна: Всяко дежурство е изпитание и голяма отговорност

Всяка есен на 19 октомври, когато почитаме Св. Йоан Рилски Чудотворец и отбелязваме деня на българския лекар, по традиция Българският лекарски съюз връчва награди за принос в развитието на медицината.  Трима лекари от специализираната АГ болница във Варна бяха отличени тази година от варненската колегия на съсловната организация.  Д-р Добрин Николов,..

публикувано на 07.11.25 в 07:00

Суши майсторът Мариела Чобанова: Тази култура навлезе у нас бързо заради любопитството на младите

Суши културата навлезе бързо у нас, благодарение на младите, които са готови да пробват нови вкусове. Това каза суши майсторът Мариела Чобанова, полуфиналист в предаване за кулинария и носител на приза  "Бизнес жена на годината" в наградите "Злато токче".  Мариела Чобанова обича екстремната кухня и признава, че не ѝ допада да е като всички останали...

публикувано на 06.11.25 в 08:05

Jimmy Waldo (ALCATRAZZ): Добрата песен е добра песен

Интервю с Jimmy Waldo (ALCATRAZZ) Американската банда ALCATRAZZ основно е свързвана с вокалиста Graham Bonnet и   с китаристите Yngwie J. Malmsteen и Steve Vai. Обаче през последните години никой от тях не е част от състава. След поредното си събиране през 2019 година бандата издава един албум с Graham Bonnet, който е заменен от Doogie..

публикувано на 05.11.25 в 07:00

Експерт: Повишаването на осигуровките няма да вдигне пенсиите, само отлага нужната пенсионна реформа

Увеличението на пенсионните осигуровки от следващата година няма да реши структурните проблеми в пенсионната система, а само ще отложи дълбоката реформа, от която тя има нужда. Това каза финансовият анализатор Николай Устамитев в предаването на Радио Варна POST FACTUM. Преди няколко години вноската беше 17,8%, после стана 18,8%, после 19,8%,..

публикувано на 04.11.25 в 08:15

"От любов" - животът на Силви Вартан и невидимата ѝ нишка с България, която преплита съдби

Целият живот и кариера на Силви Вартан са движени от любов. Двигателят ѝ никога не е бил реваншизмът или амбицията, а любовта. Не е желанието да доминира или да бъде център на внимание, както често се случва при талантливи хора. Силви Вартан е дълбоко вярващ, смирен и тих човек. Любовта винаги е била нейният пътеводител. Това казва режисьорът на..

публикувано на 03.11.25 в 08:15
Кънчо Стойчев

Кънчо Стойчев: Рано или късно българското общество ще се събуди. Ситуацията е критична

Години наред страната ни води погрешна икономическа политика. Ние взимаме заеми не за да стимулираме икономиката, инвестициите или инфраструктурата, а за да плащаме пенсии и заплати. Това мнение изрази в предаването на Радио Варна "Позиция" Кънчо Стойчев, социолог и заместник-председател на Управителния съвет на Асоциацията на индустриалния..

публикувано на 02.11.25 в 08:36

Тома Белев: Докато институциите си прехвърлят отговорността, речните корита изчезват от кадастъра и изникват хотели

Незаконното застрояване на изчезващи от кадастралната карта речни корита е резултат от пълната безотговорност на институциите. Докато те си прехвърлят топката, опасността от наводнения и човешки жертви нараства. Това каза екологът Тома Белев от Сдружение "Зелени закони" в предаването на Радио Варна POST FACTUM. Според него областните управители,..

публикувано на 31.10.25 в 18:40