Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Дунав мост 2 готов почти

Българи и румънци се срещнаха по средата на Дунав мост 2, където преди дни бе монтиран последният сегмент от конструкцията.
 
Премиерите на България и Румъния Бойко Борисов и Виктор Понта, заедно с европейския комисар за регионална политика Йоханес Хаан, министри, народни представители и представители на местната власт, заедно преминаха по вече свързания Дунав мост 2.
 
Десетки граждани
от двете държави се възползваха от свободния достъп до съоръжението и също присъстваха на събитието.
 
"Скоро няма да ви трябва преводач, защото ще говорите на един език"- така започна словото си европейският комисар за регионална политика Йоханес Хаан, като в духа на добрия тон се пошегува, че се надява скоро да премине по напълно готовото транспортно съоръжение с байк.
 
"Проектът за изграждането на моста продължи доста дълго време, но сега можем да се похвалим със свършената работа. Сигурен съм, че след няколко години бихме могли да имаме още един мост, свързващ двете държави в тази част на реката", отбеляза Хаан и благодари на двете страни за силната ангажираност за завършването на проекта, чиято обща стойност е около 300 милиона евро, от които 100 милиона евро са европейско финансиране.

"Добрата новина е, че след две години забавяне от страна на румънската администрация, бе одобрен меморандумът за създаване на българо-румънско дружество за експроатация и поддръжка на моста. Надявам се до няколко седмици дружеството да бъде учредено. Разбрах, че сме загубили две години само в обсъждане на това къде да бъде централата на тази компания. И аз съм петият държавен глава на Румъния, който преподписва документи за Дунав мост 2. Моят простичък въпрос бе: "Кой е вложил повече средства- българската или румънската страна?" Отговорът бе, че това е българската страна. Смятам, че поради тази причина е справедливо Централата да бъде от тази страна на моста. Надявам се след време приходи да има и за двете страни. Надявам се също финализирането на Дунав мост 2 да бъде началото на нови важни българо-румънски инфраструктурни проекти. И те да се случват по-бързо", заяви румънският премиер Виктор Понта.

"Разбрахме се с изпълнителите на пролет да пуснем моста",
каза премиерът на България Бойко Борисов. Премиерът разказа, че той и комисар Хаан са имали възможност да разгледат от въздуха прилежащата инфраструктура на двете страни на моста:

"Строи се много усилено и сме пред завършване. Аз съм истински щастлив, защото днес е един хубав слънчев ден. Но когато преди три години дойдох, тук нямаше нищо. Това беше един абсолютно провален проект. А сега мостът е факт", припомни Борисов.

Ще подобри ли бизнесклимата в региона новото транспортно съоръжение- това попитахме видинчани. Най-големи скептици в нашата анкета се оказаха превозвачите- от техните среди бяха категорични, че както по време на строителството, така и при експлоатацията на моста, Видин няма да усети промяна. На друго мнение са производителите на селскостопанска продукция, хотелиерите, търговците, които смятат, че след старта на моста и на Видин ще му потръгне- такива са и мненията на собственика на хотел Иларион Дочев и на председателя на Бизнес център Видин Евтим Стефанов.

Колко ще ни струва ползването на новото съоръжение- помолихме да разясни за слушателите на РАДИО ВИДИН ръководителят на Звеното за изпълнение и управление на проекта "Дунав мост 2" инж. Симеон Евтимов.
 
"Технологично мостовата конструкция е изградена по метода на конзолния монтаж, което се прави за първи път в България в съчетание с ванти. 300 сегмента с ширина 2,15 м и тегло към 120 т изграждат мостовата конструкция в неплавателния участък на реката и 162 по-големи сегменти с ширина 4,18 м и тегло към 250 т – в плавателния канал на Дунав. Всички те са изработени в технологичната база на FCC Construccion, разположена в Безмитна зона Видин.
Мостът има три обособени части- 
конструкция в неплавателния участък на реката с отвори 80 м, конструкция в плавателния й участък с отвори до 180 м и железопътна естакада с отвори 40 м, като общата им дължина е 1791 м. Под връхната конструкция на моста в неплавателния участък на Дунав са изградени осем стълба с височина от 3 до 20 метра – в зависимост от терена и наклона на самия мост. Под всеки от тези стълбове са излети по 7 пилота с диаметър 2 м, на дълбочина до 60 метра. В плавателния участък на реката са издигнати четири стълба с височина от 39 до 45 м. Под всеки от тях са излети по 24 пилота с диаметър 2 м на дълбочина до 80 метра.

До окончателното свързване на моста между българския и румънския бряг остава само да се излеят на място замонолитващите връзки след прецизни геодезически замервания. Продължава изграждането на подходните насипи към моста и на преходната конструкция от жп естакадата към моста"- обясни Соня Мачорска, експерт "Връзки с обществеността"- Дунав мост Видин-Калафат.

Официалните очаквания са, че с изграждането на моста при Видин и Калафат ще се постигне съществено отваряне на транспортната мрежа на България и страната ни ще се интегрира с европейските транспортни мрежи, като това ще доведе и до повишаване на качеството на транспортното обслужване като цяло и до повишаване на конкурентноспособността на българската икономика. Дали тези очаквания ще се случат, или ще останат само икономически мираж, съвсем скоро ще разберем.
По публикацията работи: Екип НОВИНИ


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още
Петко Петков

Петко Петков, "Галъп": Скандали, но и нормализация белязаха парламентарния сезон

Политическите процеси у нас постепенно се нормализират и правителството има шанс да управлява пълен мандат. Това каза в "Посоките на делника" изпълнителният директор на социологическата агенция "Галъп интернешънъл болкан" Петко Петков в коментар за края на парламентарния сезон. "Въпреки скандалите и вотовете на недоверие, парламентът работи,..

публикувано на 05.08.25 в 13:19

Затягат контрола при шофьорските курсове

Нови мерки целят да затегнат контрола при шофьорските курсове. От средата на юли всички автошколи задължително използват GPS приложение при провеждането на курсовете и изпитите за шофьорска книжка. Чрез него може да се проследи цялото обучение - от записването в школа по кормуване, през плащането на такси, преминаването през теоретична и..

публикувано на 04.08.25 в 11:05

Опозицията подготвя вот на недоверие през септември

Всички опозиционни партии, с изключение на "Възраждане", ще внесат общ вот на недоверие през септември за провала във вътрешната сигурност.  Основната тема, която обединява партиите, е "завладяната държава", обясни Радостин Василев , лидерът на МЕЧ, основната партия инициатор на единен вот на недоверие срещу Тройната коалиция. "Разговаряме в..

публикувано на 31.07.25 в 10:00

Ще достигне ли Социалният план за климата до най-уязвимите българи?

България ще разпредели 5 млрд. лв. за подкрепа на енергийно и транспортно бедни домакинства и микропредприятия в периода 2026-2032 година. Тези домакинства се очаква да бъдат засегнати от въвеждането на новата схема за търговия с емисии (СТЕ 2) на ниво Европейски съюз. Новата схема за търговия с емисии ще постави цена върху емисиите на..

публикувано на 30.07.25 в 10:45

Горещо политическо лято

Градусът на политическото напрежение се покачи в средата на горещото лято и края на парламентарния сезон. Този път в ябълка на раздора се превърна Антикорупционната комисия . За закриването ѝ първо се обявиха от "Демократична България", след като по-рано този месец започна акция срещу излъчения от ПП-ДБ варненски кмет Благомир Коцев, която доведе до..

публикувано на 29.07.25 в 12:23

Ще станат ли продължителните екстремни температури новата реалност?

Свикнали сме да приемаме лятото като нещо нормално, но през последните години то все по-често идва с предупреждения - да не излизаме навън, да избягваме физическо натоварване, да внимаваме с възрастните хора и децата. Горещините вече не са просто неудобство - могат да бъдат сериозна заплаха. В разгара на лятото температурите неумолимо се покачват, а..

публикувано на 28.07.25 в 11:40

Село Плешивец - трудолюбиви хора и желание за по-добър живот

Екипът на радио Видин е в село Плешивец, община Ружинци, област Видин. К расиво селце, разположено в полупланински терен, с красиви и здрави къщи, големи дворове, чист и подреден площад. В селото работи уютен и много добре снабден магазин, в който местните хора могат да поседнат на приказка и да обсъдят това, което ги вълнува. Собствениците са..

публикувано на 25.07.25 в 12:50