Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Трафик, пътища, работа- надеждите за Дунав мост 2

Дунав мост 2, или както вече се казва "Нова Европа", вече е факт. За много видинчани той се превърна в "Мост на надеждата"- символ на сбъдната мечта. Жителите на региона очакват икономическо съживяване с пускането на моста.
"Мостът е връзката между два региона с население, което се нарежда сред най-бедните в Европейския съюз. След няколко години ще започнем да черпим позитивите от този мост, позитиви в посока на повишаване на благосъстоянието на населението"- заяви на церемонията по откриването на съотъжението европейският комисар за регионална политика Йоханес Хаан. Местните представители на бизнеса също са на мнение, че новата транспортна придобивка ще окаже благоприятно влияние върху икономическото положение на региона. С моста, който свързва двете държави на малките и средни фирми ще им е по-лесно да пласират продукцията си при съседите- това е мнението на Красимир Кирилов, председател на Видинската търговско- промишлена палата.

© Снимка: Светослав Цветанов

"Мостът е изключително полезен за малките и средни предприятия, които работят от двете страни на реката. За тези, които произвеждат по-евтини стоки преминаването на реката беше нерентабилно, но сега достъпът до по-широки пазари не е проблем. Затова можем да го наречем "Мост на надеждата", защото дава надежда на много хора. Нашите приятели от Румъния са ежедневно тук, а това значи че харчат парите си у нас и това няма как да не се отрази на икономическото развитие на региона"-
смята Красимир Кирилов.

Преминаването по мостовото съоръжение до края на месеца е безплатно за автомобили, пешеходци и велосипедисти. От 1 юли гратис ще минават само пешеходците и велосипедистите, а за автомобилите таксата ще бъде 6 евро. Редовна автобусна линия вече свързва Видин и румънските градове Калафат и Крайова. Билетите могат да бъдат платени в лева, леи или евро, уточниха от превозваческата фирма и увериха, че цените няма да бъдат променени, когато за преминаването на моста се въведат такси. Няколко курса на ден има в посока към Румъния и обратно, съобщи Красимира Асенова от транспортната фирма, която обслужва направлението. За деца, които пътуват само с един родител, е необходимо пълномощно и от другия родител, и задграничен паспорт, ако децата са до 14 години.

"Автобусите търгват от Видин в 6:00 ч. за Крайова, 9:00 ч. за Калафат, 12:30 ч. за Клафат и 16:00 ч. Калафат- Крайова. От Калафат има автобус в 10:10 ч.; 12:00 ч.; 15:30 ч. и 20:00 ч. Преминаването става бързо, в отделна лента. Очаквам повече пътници след въвеждането на такси за преминаване по транспортното съоръжение, тъй като на хората ще им е по-изгодно, отколкото с автомобил"- коментира Красимира Асенова. Очаква се общо 415 000 превозни средства да преминават през граничния комбиниран мост на река Дунав между градовете Видин и Калафат през първата година след отварянето му. Прогнозата е трафикът през този период да е от 186 000 коли, 20 000 автобуса и 209 000 камиона, както и 4745 влака в двете посоки, от които 730 пътнически влака и 4015 товарни.

© Снимка: РАДИО ВИДИН

Как се отразява отварянето на новия мост, търсят ли хората работа в Румъния, или все още проучват обстановката проверихме в две видински села, които са най-близо до моста- Антимово и Покрайна. В Антимово нямат интерес да търсят препитание на другия бряг на реката, тъй като според местните и при тях положението не е розово.

"Те са на същото дередже като нас, не вярвам да имат толкова работни места, та да има и за нас. Поне аз не съм чул някой от моето село да търси"- смята кметът на село Антимово Светослав Флоров.

В село Покрайна хората се надяват мостът да отпуши пазара и така да се съживи традиционният сектор за региона- зеленчукопроизводството. Вече седмица по магазините и сергиите на пазара се чува румънска реч. Тук обаче идва и ред на притесненията- няма ли заради засиленото търсене и оборот на видинския пазар да се вдигнат цените? Този въпрос коментира кметът на Покрайна Адриана Асенова:

"Откриването на моста е най-хубавото нещо, което се е случвало на Видин. В момента хората наблюдават какво става там, как вървят цените. Единственото им притеснение е многото румънци, които посещават Видин, това да не доведе до повишаване на цените в града. Хората от Покрайна имат надеждата, че пазарът в Калафат ще се отвори за зеленчукопроизводителите от нашия регион. Няма как да се оскъпи производството, защото те и с колелета могат да отидат дотам."

Премиерът Пламен Орешарски изрази надежда, че отварянето на моста е предпоставка да бъде изградена по-бързо и довеждащата инфраструктура до съоръжението:

"Надявам се този мост да даде импулс и за икономическото развитие на двата региона от двете страни на реката. Много се надявам, че това прекрасно съоръжение ще бъде предизвикателство по-бързо да направим останалата инфраструктура"- каза Пламен Орешарски.

От години се говори за изграждането на обходен път Видин- Димово, през което минава главният път за връзка с моста- Е-79. За сега обаче пари за това няма отпуснати в този програмен период. Така ще чакаме следващия- 2014-2020 г.

"По този път трафик тепърва ще се трупа. От румънската страна ситуацията не е по-различна- няма я магистралата през Карпатите. От нашата страна проблемни са участъците Димово-Ружинци"- това са само част от коментарите в социалната мрежа за незавършената инфраструктура към моста.

Същевременно областният управител на Видин Кръстьо Спасов поиска от кмета на Общината и директора на Областно пътно управление да бъде направен преглед на пътната сигнализация, насочваща пътуващите в посока Дунав мост Видин-Калафат. Към настоящия момент на места в град Видин, пътните табели насочват към Ферибот Видин-Калафат, което създава объркване и затруднява пътуващите в посока Румъния.

Как се отразява тежкият трафик на хората в град Димово, откъдето минава потокът автомобили и тирове попитахме кмета Лозан Лозанов:

© Снимка: РАДИО ВИДИН Архив

"Имаме доста притеснения от трафика, който се увеличи след пускането на Дунав мост. Проблемът за Димово е, че има един участък от канализацията, дълъг 300 м, който не сме го изпълнили. След 20 дни ще започнем работата по него и пак ще бъде затворен пътят. Тежките автомобили няма да могат да минават през Димово, защото ограничението е до 5 тона. Така че пътят ще бъде Видин-Дунавци-Арчар-Дреновец-Ружинци. Ако няма жалби и получим разрешение от Агенция "Пътна ифраструктура" започваме работа до дни."


Потокът от Дунав мост при Видин и Калафат би могъл да окаже положително въздействие върху региона и на Монтана, но е абсолютно задължително час по-скоро пътищата към новото съоръжение да се оправят. Така ще се засили и стокообменът между двете държави. Как Монтана ще се възползва от новата придобивка- мнение на кмета Златко Живков:

"Дунав мост е нещо изключително важно, което се случи в живота на България не само на Северозапада. За съжаление прилежащата инфраструктура към моста още не е готова. Отсечката между Димово и Ружинци е в отчайващо състояние за републикански международен път. Транспортните тапи- обходът на Монтана, обходът на Враца, Мездра-Новачене, това е нещо което трябваше да бъде направено, за да може транспортът, който ние от Северозапада чакаме за добро, да изпълни своята роля. От другата страна на границата- Сърбия, без да е член на Европейския съюз, там всичката прилежаща инфраструктура е изградена- това е поток, който също е добре да го хванем."
По публикацията работи: Ани Цекова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още
Михаил Кръстев

Михаил Кръстев: Еврото не е панацея за проблемите с финансите

Държавните финанси на България са завършили 2024 г. с дефицит от точно 3% от БВП, вмествайки се в правилото за устойчиви публични финанси на Европейския съюз.  Това показват предварителни данни на НСИ и Евростат за бюджетния баланс, измерен по европейската методология.  Така страната се доближава крачка по-близо до еврозоната, като шансовете..

публикувано на 24.04.25 в 10:00

Защитени ли са правата на жените у нас?

Програмата бе представена преди дни, а бюджетът и е над 4,3 млн. лв. Тя дава шанс на организациите да получат между 39 116 лв. (20 000 евро) и 117 349 лв. (60 000 евро) за период до 34 месеца. Тя е част от проект, чрез който Български фонд за жените ще инвестира над 8,3 млн. лв. под формата на директно финансиране в рамките на три програми и..

публикувано на 23.04.25 в 10:45

Стигат ли ни доходите?

Успява ли ръстът на доходите да компенсира инфлацията? Най-коректният измерител дали постепенно забогатяваме, според експертите, е покупателната способност. Това е накарало специалисти от асоциация "Активни потребители" да направят проучване, в което да сравнят цени и доходи в България през последните 20 години. Те са прегледали данните за периода..

публикувано на 22.04.25 в 11:39

Отец Рафаил: "Възкресение Христово е централното събитие в човешката история"

Възкресение Христово е, може да се каже, централното събитие в човешката история, защото от времето на античността са казвали едва ли не, че самото християнство е остаряло като религия и скоро ще изчезне. Ние виждаме, че минават различни цивилизации, развитието на различни езици, философии, теории, обаче остава само едно нещо неизменно и това..

публикувано на 21.04.25 в 11:22

Дълги дел- селото с народен гастроном и съхранени традиции

Екипът на радио Видин се отправя към село Дълги дел. Намира се в  община Георги Дамяново,  област Монтана. Планинско село, разположено по горното течение на река Огоста, почти на границата със Сърбия.  Селото има древна история.  Смята се, че е възникнало по време на римското владичество. Римската империя е водила тежки битки за завладяване на..

публикувано на 18.04.25 в 11:10
Яница Петкова

Яница Петкова: Действията на опозицията са в пряка полза на управлението

С трус във властта ще се запомни настоящата седмица. ДПС на Ахмед Доган оттегли подкрепата си от управляващото мнозинство, защото не желае да подкрепя модела "Пеевски" на корупция и конституционален произвол.  От ГЕРБ, БСП и ИТН декларираха, че остават непоколебими в решимостта си да изпълнят приоритетите и ангажиментите, поети пред българското..

публикувано на 17.04.25 в 10:00

Може ли да бъде намален делът на сивата икономика у нас?

Делът на сивата икономика в България расте и вече е 34.6%. До 2017 г. у нас е налице умерен, но стабилен спад на сивата икономика от близо 32% до 30%. С идването на пандемията има рязко увеличение до 32.9%, а през 2023 г. неформалната икономика в страната вече има дял от 34.6% от БВП. Това е най-високото ниво за ЕС, равняващо се на 60..

публикувано на 16.04.25 в 10:45