Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Защо е необходимо да изучаваме "Гражданско образование"

Снимка: Виктория Топалска

Предметът "Гражданско образование" е въведен като предмет в училищата от 2020 година. Преди това е работил друг модел- отделни теми, които се преподават през други предметни области като география, история, философия. Поради слабите ефекти от този модел през 2015 година Институтът за публична политика отново повдига въпроса за самостоятелен, задължителен предмет във всички училища. Тогава екип от Института води разговори с парламентарни групи и с Министерството на образованието. И така 2016 година, след гласувана реформа, е въведен самостоятелен предмет "Гражданско образование", който се учи в 11. и 12. клас. 

Предисторията разказа проф. Здравко Попов- президент на Института за публична политика, по време на двудневен семинар във Видин за учители, които преподават "Гражданско образование".

Здравко Попов е от групата философи, защитили още през 1999 година необходимостта от въвеждането на самостоятелен задължителен предмет "Гражданско образование". През 2012 година създава Институт за публична политика, където от 2020 година водеща обучителна програма е "Европейско гражданско образование“", предназначена да подпомогне всички български учители, преподаващи задължителния вече учебен предмет в училищата. Поемат квалифицирането на учителите и досега по график провеждат семинари по области.

"Ние сме автори на учебниците по "Гражданско образование", голяма част от моя екип и затова искахме да видим как самите учители възприемат учебниците, това съдържание. На нас ни е важно да разберем учениците как реагират на това съдържание, защото това също е някакво ново предизвикателство не само за учителите, но и за учениците, а и изобщо за цялото ни общество."

България е била една от първите страни, които в края на 19 век са създали "Гражданско образование" и са написали учебници по "Гражданско образование". Голяма част от темите днес в учебника и теми от първия учебник от 19 век в България са сходни, т.е. гражданското образование има константно съдържание, допълни проф. Попов.

Гражданското образование е свързано с разбирането за демокрация. Това е образование в демокрация:

"Нашето общество все още така в масовия му вид е пасивно общество. И младите хора, допълнително обременени от тези технологии, които ги омагьосват и ги закотвят в някакъв пак пасивен модел, нали, да възприемат образи и информация и ги правят леко пасивни в много дейности. Първата ми лекция беше именно да им покажа как появата на гражданско общество в епохата на модерността и Просвещението, периодът 17-18-19 век, всъщност до голяма степен е свързано първо с осъзнаването, че гражданите са самостоятелна вселена. Те са самостоятелен свят и не трябва да се отъждествяват с държавата."

Гражданско общество и гражданско участие е една от темите от учебната програма по "Гражданско образование" за 11 клас. Темата дискутира на семинара с учители от Видинско проф. Пламен Макариев от Софийския университет. 

"Ще се опитам да им помогна да преподават тази тема на учениците по един, как да го кажа, по един ангажиращ, не просто интересен и занимателен начин, но по един ангажиращ начин, така че учениците да осъзнаят значимостта на тези проблеми и важността на собственото си участие в обществения живот", каза проф. Пламен Макариев.

"Гражданско общество" преподава Емилия Маринова- учител по история в СУ "Христо Ботев" в село Арчар, община Димово. 

"Основно учениците трябва да знаят за насочеността, правата и задълженията като граждани, гражданското участие, гражданската активност."

Мнение за ползата от семинара сподели и Емил Илиев- преподавател в СУ "Св. св. Кирил и Методий" в Ново село. Историк от ВТУ, след това е завършил Богословския факултет на СУ, с 26 години педагогически стаж. Преподава история, география, гражданско образование, философия и религия в училището в Ново село. 

"От гражданско образование има нужда, въпреки че учебният предмет беше въведен реално от 2020 година. И това е доста закъсняло, закъсняла стъпка. Тъй като проблемите не са отсега, а проблемите се натрупаха с годините. Нашият преход, 30 и кусур вече ще станат 40 години почти, е доста мъгляв. И доста хора не разбират какво означава гражданско общество", каза Емил Илиев. 

Цялата тема може да чуете в звуковия файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Успяваме ли да заделим бели пари за черни дни?

75% от българите нямат спестявания, а 25% от пълнолетните българи, или малко над 1,4 млн. души, спестяват, показва проучване на Изследователски център "Тренд", направено по поръчка на ЕКИП (Експертния клуб за икономика и политика ). Въпреки това, през последната една година се наблюдава чувствително увеличение на броя на спестовните българи - 170..

публикувано на 30.10.25 в 12:16

Ще ни осигури ли финансова стабилност бюджет 2026?

До края на тази седмица бюджетът на страната ни за следващата година трябва да бъде внесен за разглеждане в Народното събрание. Това стана ясно от думите на лидера на ГЕРБ Бойко Борисов , който заяви, че в бюджета за догодина не е предвидено увеличение на налози.  Няма да има увеличение на данъци през 2026 година. Планира се увеличение на..

публикувано на 29.10.25 в 10:45

Ще има ли кой да работи в Северозапада?

България продължава да се изправя пред сериозни демографски и трудови предизвикателства - населението на страната е намаляло с близо 2,5 млн. души за последните 40 години , показват данните на НСИ. Негативните процеси са най-видими и тревожни в изоставащите региони, като Северозападния. Проблемът бе дискутиран по време на форума "Европа е с мен" -..

публикувано на 28.10.25 в 09:34

Йорданка Ценова: Ролята на учителя е да покаже на децата, че техният интелект е по-важен от изкуствения

С навлизането на изкуствения интелект на пазара на труда някои професии ще бъдат застрашени. Една от тях е графичен дизайнер. Защото изкуственият интелект вече генерира картини и видеа, които са с много добро качество, смята Йорданка Ценова - заместник-директор по учебната дейност в ПГ "Проф. д-р Асен Златаров"- Видин: "Друга професия,..

публикувано на 27.10.25 в 15:11

Камелия Лозанова: Изкуственият интелект е неизбежен и ще ни бъде полезен

Доста страхове се насаждат във връзка с изкуствения интелект, смята Камелия Лозанова- председател на Управителния съвет на Агенция за регионално развитие и бизнес център /АРРБЦ/- Видин.  "Засега Chat GPT е познат, но това съвсем не е онова, което е истинският изкуствен интелект и за който вече се правят форуми и се коментира неговото бъдещо..

публикувано на 27.10.25 в 14:56

Александра Рачева: Въздействието на изкуствения интелект не е замяна, а по-скоро трансформиране на работни места

Изкуственият интелект се очаква да донесе както значителни рискове, така и огромни възможности за пазара на труда. Влиянието му ще е дълбоко и ще засегне почти всички сектори, като се променят нуждите от умения и работни места.   Основните притеснения са свързани със замяната на човешкия труд и увеличеното неравенство, посочи в "Посоките на..

публикувано на 27.10.25 в 14:06

Светослав Стефанов: Гледам на изкуствения интелект като на поредния мощен инструмент

Какви са рисковете и ползите за пазара на труда от изкуствения интелект? Кои професии са застрашени от изчезване? Появяват ли се нови професии? Темата коментираме със с истемния администратор Светослав Стефанов. Работи в IT сферата от 20 години, ангажиран е със системна администрация и с въвеждане на нови информационни системи и..

публикувано на 27.10.25 в 14:02