Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Лиляна Павлова: "Река Дунав трябва да сближава, а не да разделя България и Румъния"

Дебати на тема Дунавската стратегия- възможност за изграждане на регионите в Европа, се проведе във Видин с участието на евродепутати, народни представители и представители на местната власт, официални гости и бизнесмени.
 
Това се случи в рамките на конференция от инициативата "Дунавски тур". Какво си казаха официалните лица и гости и как тази стратегия може да помогне на бедните региони по поречието на Дунав- това бе основната тема в "Посоките на делника" по Радио ВИДИН.

"Една от първите официални европейски институции, създадена преди повече от 150 години, е Европейската дунавска комисия. Река Дунав, обединяваща толкова много държави, един ден ще стане изцяло вътрешна плавателна река на Европейския съюз. Това ще помогне да излязат от мизерното си положение най-бедните региони по поречието на реката като България, Молдова и Румъния"- каза народният представител от Видин Владимир Тошев.

"Имаме шанс Видин и Калафат да бъдат пресечна точка на два трансевропейски коридора- №4 и №7. България и Румъния трябва да настояват тези коридори да имат и прилежаща инфраструктура, която дава възможност на регионите да се развиват. С тези два коридора двете държави имат възможност да станат свързващо звено между богатите на петрол близкоизточни държави и с мощните икономики на Централна и Западна Европа. Затова съвместните ни усилия трябва да са насочени към такива проекти- единият е за пътя Е-79, който и от двете страни- в България и Румъния, е едно двулентово шосе. В предишния планов период проведохме отчуждителните процедури на земята от Видин до Ботевград и така пътят да се разшири и стане четирилентов скоростен път. Политиците и бизнесмените- трябва да помогнем на обикновените хора около реката да излязат от мизерното положение, в което се намират. Не може в 21 век по река Дунав да живеят най-богатите хора в Европа- в Бавария, и най-бедните- в Молдова, Румъния и България"- подчерта Владимир Тошев.

Основните приоритети в духа на Дунавската стратегия, които Община Видин разработва, са свързани с борба с безработицата, задържане на младите хора в града, и подобряване на градската среда. Подробности за следващия програмен период пред видинската администрация обяви секретарят на общината Орлин Василев:

"Един от основните приоритети за Община Видин е развитието на туризма. Стратегията на ЕС за реката Дунав ще обедини туристически организации с цел оптимизиране на възможностите за пътувания. Във връзка с транспортната, техническа и социална инфраструктура се предвижда създаване на свободна търговско-индустриална зона във Видин за експорт, освободен от мита и данъци. С цел развитие на зеленчукопроизводството се предвижда възстановяване на напоителните канали и съоръжения. Предвиждаме още изграждане на център и алея на занаятите, на индустриален парк за малки и средни предприятия и създаване на гаранционен фонд в подкрепа на бизнеса."

Какво е постигнато до момента в Дунавската стратегия и кои са пропуските- това обясни народният представител и бивш министър на регионалното развитие Лиляна Павлова:

"За две години- от стартирането си до днес- Дунавската стратегия се превърна от една идея в реалност и затова наименoванието на "Дунавския тур" е "Възможност за изграждане на региони". Често обаче се забравя, че стратегията е тази, която трябва да ни сближава със съседите ни, а река Дунав трябва да е тази, която сближава, а не да разделя."

"Има няколко важни проекта за региона, които трябва да се довършат. В проекта за Трансевропейски коридор №7- река Дунав, е включено подобряване на корабоплаването, анализ на местата за изграждане на интермодални терминали, разширение на ж.п. мрежата Крайова-Калафат-Видин-Медковец, като част от коридор №4. На следваща фаза трябва да се създаде европейско обединение за териториално сътрудничество, защото това е инструмент, по който тези проекти ще могат да бъдат реализирани"- обясни още Лиляна Павлова. По думите й, местните власти и Асоциацията на дунавските общини трябва да се концентрират върху добрата комуникация по между си за определяне обединител на местно ниво. Това ще позволи по-добро усвояване на финасовия ресурс по новата транснационална програма "Дунав" от 2014 година. В нея ще има поне 1 млн. евро за подготовка на проекти и техническа помощ, срещи и комуникация с бенефициентите. И друга възможност предоставя Програмата за трансгранично сътрудничество България-Румъния, с около 250 млн. евро, като проектите трябва да бъдат степенувани по важност. Възможности има и по инструмента за свързаност с Европа, с 360 млн. евро за България.
По публикацията работи: Ани Цекова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Ще понесе ли бизнесът тежестта на новия бюджет?

Асоциацията на организациите на българските работодатели (АОБР), обединяваща национално представените работодателски организации: Асоциация на индустриалния капитал в България (АИКБ), Българска стопанска камара - съюз на българския бизнес (БСК), Българска търговско-промишлена палата (БТПП) и Конфедерация на работодателите и индустриалците в България..

публикувано на 26.11.25 в 10:45

Вижда ли се светлина за тунел под Петрохан?

Близо 8 години след протестите в Северозападна България за тунел под Петрохан проектът не е напреднал съществено. В началото на 2018 година, отчаяни от неглижирането на Българския Северозапад, стотици жители на региона излязоха няколко седмици поред на протести с настояване държавата да изгради магистрален път до Видин и тунел под Петрохан. Тогава..

публикувано на 25.11.25 в 13:30

Как ще повлияе еврото на пазара на автомобили втора ръка

Въвеждането на еврото у нас наближава и това поставя под лупа прехода към европейската валута в редица ключови сектори. Сред тях е и автомобилният сегмент, в който по традиция доминира вносът на употребявани коли. Купуването на кола втора ръка винаги е бил свързан със сравнения, анализи, разбира се, преговори за цената, така нареченото "пазарене" и..

публикувано на 24.11.25 в 11:00

Село Станево - където проблемите не липсват

Днес нашият екип гостува на едно спокойно дунавско село - Станево , част от община Лом. Село с богата история, но като много други малки населени места, и тук ежедневието не минава без трудности.  Инфраструктура е амортизирана, електрозахранването често създава грижи, а най-сериозният проблем за хората в Станево остава водоснабдяването - старият..

публикувано на 21.11.25 в 11:10
Георги Киряков

Георги Киряков: Да разчиташ на бъдещите поколения означава неспособност и бягане от отговорност

Приключи ли преходът в България? Изградихме ли истинска демокрация? Има ли влияния още Държавна сигурност (ДС) в политическия живот на страната? Има ли реална пазарна икономика?  Отминаха 36 години от началото на промените в България, но темата продължава да създава огромен интерес, показва последното социологическо изследване на агенция "Мяра"...

публикувано на 20.11.25 в 10:00
Светлин Тачев, политолог

Светлин Тачев: Може би ще оценим демокрацията, когато я изгубим

Приключи ли Преходът в България? Изградихме ли истинска демокрация? Има ли влияния още Държавна сигурност (ДС) в политическия живот на страната? Има ли реална пазарна икономика?  Отминаха 36 години от началото на промените в България, но темата продължава да създава огромен интерес, показва последното социологическо изследване на агенция "Мяра".  Каква..

публикувано на 20.11.25 в 10:00

Расте ли покупателната ни способност?

Според Евростат, България е лидер на Балканите по стандарт на покупателната способност. Страната ни изпреварва Румъния и Гърция и въпреки това, продължава да е сред най-бедните в ЕС. Стандартът на покупателната способност е условна единица, която изравнява това, което парите могат да купят в различните страни. Когато доходите се коригират по..

публикувано на 19.11.25 в 10:45