Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Надеждни ли са автомобилите "втора ръка"

Снимка: Жоро Александров

Българите продължават масово да карат употребявани коли. Това показва статистиката на автотърговците у нас. Делът на автомобилите на възраст до 5 години през 2010 година у нас е бил 8,4%, през 2012 той пада до 3,5%. За сметка на това броят на автомобилите над 20 години се увеличава.

В анкетата по темата разговаряхме със сръбски туристи от близкия град Ниш.

"Тъй като нямаме достатъчно средства и ние в Сърбия, както и вие в България, аз съм "за" автомобилите "втора ръка". Хората купуват стари коли, защото са по- евтини. Нов автомобил струва 30 000 евро - тези пари човек не може да изкара за 10 години работа в Сърбия. Предпочитам немските автомобили, защото са издръжливи и поддръжката им е по- евтина от тази на френските возила"
- казаха за Радио ВИДИН гостите от съседна Сърбия.

Кои автомобили са сред най-надеждните марки, употребявани на старо у нас и кои производители наистина правят надеждни коли? Каква е тръпката да ремонтираш един употребяван автомобил и дори да го подготвиш за участие в рали? Това попитахме Ани Ванков, автомобилен състезател и автомонтьор от Видин.

Снимка: Жоро Александров"Най- надеждни са новите автомобили. Иначе за предпочитане са японските автомобили- двигателите са много здрави. За нашите пътища ходовата част е сериозен проблем. Австрийските коли са зле, като състояние на купето, защото по техните пътища използват препарати, които влияят на състоянието им. Двигател се прави, докато купето е проблем. За да участва в рали, автомобилът се нуждае от сериозна подготовка, но мисля че отново най- удачни са японските автомобили"
- обясни Ани Ванков.

Потърсихме автокъща от Враца по обява, която намерихме в интернет. Оттам не се представиха, но казаха, че е много относителна продажбата на автомобилите "втора ръка" и всичко зависи от година на производство, пробег и състояние на возилото. Свързахме се и със Светлин, работник в автоморга, предлагаща авточасти в Монтана. Според него най- трудни за поддръжка са японските автомобили и частите за тях са дефицит. Иначе за европейските коли резервни части се намират спокойно.

Враца още се слави като столица на колите втора употреба, тъй като но територията й има повече от 30 автокъщи, които предлагат возила "секънд хенд". По този показател градът под Околчица си оспорва лидерството в България с Дупница. Жоро Александров разговаря с Видин Христов, един от многобройните търговци на употребявани коли.

"Хората си купуват коли "втора ръка", не можем да се оплачем. Всеки има различни претенции и търси това, което му трябва. Имаме всякакви автомобили и по- стари и по- нови"
- каза Видин Христов.

Снимка: Жоро АлександровПреди дни от Комисията за защита на потребителите започнаха масови проверки на онлайн оказиони за автомобили.

"Има констатирани нарушения"
- каза за БНР Димитър Маргаритов, председател на Комисията за защита на потребителите.

"Извършваме проверки в интернет, където много често могат да бъдат открити примамливи оферти. Получава се разминаване между предварително обявеното състояние на возилата и реалното такова. Вече има и произнасяне по отношение на няколко търговци за практикувани от тях нелоялни търговски практики." 

Повече по темата можете да чуете в звуковия файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Превръщат ли се в лукс "белите пари за черни дни"?

Според изследване на "Тренд" 73% от българите не спестяват, 90% не инвестират, а 84% разчитат единствено на доходите си от заплата и пенсия. Сънародниците ни не са големи оптимисти за тази година, като повечето от тях очакват стандартът им на живот да остане същия като миналата година. Това означава, че българите до голяма степен не..

публикувано на 05.02.25 в 10:45

Подходящ модел за България ли е президентската република?

Промяна на управленския модел в България - трайно решение на политическата криза или популизъм с користни цели ? На фона на поредицата от предсрочни избори и крехко управленско мнозинство, отново официално е лансирана идеята за смяна на парламентарната република с президентска.  На страната е нужен нов модел на управление и обществото ни трябва..

публикувано на 04.02.25 в 13:32

Кои са основните причини за катастрофите у нас

Алкохолът и наркотиците са главната причина за възникване на катастрофите в страната, показва анкета на Съюза на българските автомобилисти, проведена с шофьори през 2024 г. Анализът на данните от проучването е направен от доц. д-р Зорница Тоткова от Института за изследване на населението и човека към Българска академия на науките.  След..

публикувано на 03.02.25 в 11:05

Кметът на Флорентин: Искам да променя облика на селото към по-добро

  Село Флорентин е едно от петте населени места в община Ново село. Разположено е на брега на река Дунав. Хората тук се занимават с риболов, селско стопанство, лозарство и винопроизводство. Местните говорят на влашки език. Съхраняват влашки обичаи и традиции в песенния и танцов фолклор. Материалното културно наследство е най-вече в красивите и..

публикувано на 31.01.25 в 11:20

Ще се присъединим ли (и кога) към Еврозоната?

Присъединяването на България към Еврозоната е ключов приоритет на новото редовно правителство, по който се работи усилено и в тясна координация с партньорите от Европейската комисия. Това е потвърдил министър-председателят Росен Желязков на среща с българския еврокомисар Екатерина Захариева.  От думите на премиера, става ясно, че България ще..

публикувано на 30.01.25 в 10:00

Крие ли рискове икономическото райониране на страната?

Промяна в икономическото райониране на страната поиска бизнесът преди дни и очерта приоритетите си, за които очаква съдействие от редовното правителство. Работодателите настояват и за реформа в образованието, и въвеждане на матура по математика, като част от политиките за решаването на проблема с недостига на работна сила. Според тях е..

публикувано на 29.01.25 в 10:45

Пътят Видин-Ботевград: Обещания и (без)действия

Седем години изминаха от протестите, които принудиха властта да започне да строи съвременна и сигурна инфраструктура до Северозапада. Завършването на скоростния път Видин-Ботевград обаче все още е някъде в неопределеното бъдеще, а според първоначалните ангажименти трябваше да е готов до края на 2021 година. Общо три редовни и шест служебни..

публикувано на 28.01.25 в 12:56