Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Автомобилите с десен волан - да бъдат ли забранени у нас

2
Снимка: Уикипедия

През последните години в страната ни се повишава вносът на автомобили, втора ръка с десен волан внос от Великобритания. Цените на употребявани коли в Англия са два-три пъти по ниски отколкото в другите страни членки на Европейския съюз. Създава ли проблеми, обаче това по нашите пътища ? Стефан Николов от Видин шофира автомобил с десен волан от шест години. С него разговаря Гергана Панова. "Получих оферта от дъщеря ми, която живееше в Лондон. Беше ми проблем около два три дни докато свикна. Аз съм дългогодишен шофьор, но внимавам при изпреварване. Според мен всичко си зависи от човека, който сяда зад волана, а не от колата." - сподели Стефан Николов.

Мнозина смятат, че могат да си купят автомобил с десен волан и тук да го прехвърлят отляво. В Англия има специализирани фирми, които само за един ден могат да трансформират возилото. Сменят се дори фаровете и страничните огледала. В България обикновено смяната на волана и педалите отнема повече време. Попитахме Ани Ванков, собственик на автосервиз и амтомобилен състезател от Видин какво представлява тази процедура и има ли клиенти за нея в крайдунавския град. "Смяната на волана не е много лесна процедура. Трябва да имате и друг автомобил, от който да се свалят частите. При това положение става бързо - за ден два. Шофирането с десен волан крие немалко рискове при движение по нашите пътища." - смята Ани Ванков. Колите с десен волан в страната имат своите противници. Най- върлият от тях е бившия депутат от "Атака" Ваньо Хърков. През 2007 г. той преживя инцидент за който бе виновен камион с десен волан. Хърков настоява да се забранят колите с десен волан по българските пътища и предизвика публичен дебат в Интернет. Атанас Тодоров, който е шеф на Асоциацията на вносителите на автомобили също е против возилата с десен волан. Той смята, че водачите на тези автомобили трябва да преминават допълнителни курсове при автоинструктори. За колите нов внос пък задължително трябва да се мести кормилото. Депутатът Георги Кадиев също настоява да се забрани регистрацията на автомобили с десен волан у нас.

Според някои при кола с десен волан трябва да караш с навигатор, за да можеш да изпревариш. Някой трябва от ляво да ти каже дали е чисто и дали няма насреща движещи се автомобили. Да изпревариш голям камион с ремарке без навигатор е невъзможно. Потърсихме за коментар и шофьор на такси във Видин. Илиян Ангелов е дългогодишен професионалист и сподели, че едно от задължителните условия един автомобил да бъде превърнат в таксиметров такъв е да е с нормален волан. Автоинструкторът от Видин Георги Борисов предложи интересен вариант за разрешаване на проблема. "Моето предложение е компромисно. Предлагам при внос на автомобил с десен волан веднага да се прехвърли волана от лявата страна и колото до се регистрира като нормална такава. Така ще може и бизнеса да върви и няма да има проблеми на пътното платно."

Има ли разлика в цената при задължителната автомобилна застраховка "Гражданска отговорност" при автомобилите с ляв и с десен волан. Сътрудникът ни Жоро Александров се срещна и разговаря с Владислава Лакова, застраховател от Враца. "При тези автомобили се отчита като допълнителен риск проблема с изпреварването и всички застрахователи следва да се съобразят с това." - така коментира особеностите на застраховането на автомобилите с десен волан Владислава Лакова. Разговаряхме и с международен шофьор който често пътува и в Обединеното кралство за това какво е усещането да караш МПС с ляв волан в лявата пътна лента. "Правилникът трябва де се спазва във всяка една държава. Шофьорите на острова са толерантни, когато видят, че не си англичанин и дават предимство. Шофьорът обаче е длъжен да спазва правилника и да бъде внимателен, в която и страна да шофира." - сподели Генади Георгиев. Това което се случва в България не е непознато за Европа. В Страните от Европейския съюз шофирането на автомобил с десен волан не е забранено. Повече по темата можете да чуете в звуковия файл към материала.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Вижте още

Превръщат ли се в лукс "белите пари за черни дни"?

Според изследване на "Тренд" 73% от българите не спестяват, 90% не инвестират, а 84% разчитат единствено на доходите си от заплата и пенсия. Сънародниците ни не са големи оптимисти за тази година, като повечето от тях очакват стандартът им на живот да остане същия като миналата година. Това означава, че българите до голяма степен не..

публикувано на 05.02.25 в 10:45

Подходящ модел за България ли е президентската република?

Промяна на управленския модел в България - трайно решение на политическата криза или популизъм с користни цели ? На фона на поредицата от предсрочни избори и крехко управленско мнозинство, отново официално е лансирана идеята за смяна на парламентарната република с президентска.  На страната е нужен нов модел на управление и обществото ни трябва..

публикувано на 04.02.25 в 13:32

Кои са основните причини за катастрофите у нас

Алкохолът и наркотиците са главната причина за възникване на катастрофите в страната, показва анкета на Съюза на българските автомобилисти, проведена с шофьори през 2024 г. Анализът на данните от проучването е направен от доц. д-р Зорница Тоткова от Института за изследване на населението и човека към Българска академия на науките.  След..

публикувано на 03.02.25 в 11:05

Кметът на Флорентин: Искам да променя облика на селото към по-добро

  Село Флорентин е едно от петте населени места в община Ново село. Разположено е на брега на река Дунав. Хората тук се занимават с риболов, селско стопанство, лозарство и винопроизводство. Местните говорят на влашки език. Съхраняват влашки обичаи и традиции в песенния и танцов фолклор. Материалното културно наследство е най-вече в красивите и..

публикувано на 31.01.25 в 11:20

Ще се присъединим ли (и кога) към Еврозоната?

Присъединяването на България към Еврозоната е ключов приоритет на новото редовно правителство, по който се работи усилено и в тясна координация с партньорите от Европейската комисия. Това е потвърдил министър-председателят Росен Желязков на среща с българския еврокомисар Екатерина Захариева.  От думите на премиера, става ясно, че България ще..

публикувано на 30.01.25 в 10:00

Крие ли рискове икономическото райониране на страната?

Промяна в икономическото райониране на страната поиска бизнесът преди дни и очерта приоритетите си, за които очаква съдействие от редовното правителство. Работодателите настояват и за реформа в образованието, и въвеждане на матура по математика, като част от политиките за решаването на проблема с недостига на работна сила. Според тях е..

публикувано на 29.01.25 в 10:45

Пътят Видин-Ботевград: Обещания и (без)действия

Седем години изминаха от протестите, които принудиха властта да започне да строи съвременна и сигурна инфраструктура до Северозапада. Завършването на скоростния път Видин-Ботевград обаче все още е някъде в неопределеното бъдеще, а според първоначалните ангажименти трябваше да е готов до края на 2021 година. Общо три редовни и шест служебни..

публикувано на 28.01.25 в 12:56