Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Международно изследване: Българските юноши са сред най-тормозените в училище

Страната ни е сред първите десет държави по индикатора "училищен тормоз", показва международното изследване "Поведение и здраве при деца в училищна възраст - 2013/2014 година". 

"Проучването обхваща 43 държави от Европа, както и САЩ и Канада. В България е било извършено сред 4 796 ученици от 5-и,7-и и 9-и клас в 163 училища"- каза за Радио ВИДИН доц. Лидия Василева от Института за изследване на населението и човека към Българската академия на науките и допълни:

"Изследването обхваща български юноши на възраст 11, 13 и 15 години и те заемат едно от първите места по тормозени в училище жертви, а при сбиванията сме на трето място след Армения и Албания. Момчетата много по- често участват в сбивания, като това се случва поне три пъти в годината." 

Стряскащата статистика показва, че най-тормозени са децата на 11-годишна възраст, каквато е и възрастта на починалото след инцидент момиче в София. Агресията е поведение, което води до посегателство върху личността на другия. Тормоз е всяка форма на агресия, която е системна и повтаряща се във времето. Той цели доминиране над другия и подронване на самочувствието и свободната му воля. Агресията и тормозът може да се изразяват чрез физически или психологически въздействия.

"През последното десетилетие насилието сред тийнейджърите се е увеличило двадесет пъти. Всяко второ дете на възраст между 10 и 16 години е преживяло по един или друг начин акт на насилие. Всяко пето насилствено криминално деяние се извършва от деца или с участие на деца. Все по- често децата извършват престъпления" - каза още Лидия Василева. Според нея рисковите поведения са в основата на тормоза.

Всеки един случай на агресивно поведение е индивидуален, но някои от най-честите причини се коренят в незадоволените потребности от обич, сигурност, страхове с различен характер, тревожност, търсене на внимание или липса на социален опит. 

Ролята на семейството е най-важна. Но в образователната ни система работят специалисти, които могат да въздействат там, където родителите не са успели да се справят. В семействата често агресията е начин на реагиране. Медиите и интернет, а дори и детските предавания все по-често толерират агресията. На детските площадки децата също са свидетели на агресия и тормоз. Какво отключва агресията в децата, това попитахме психолога Катя Райчева

"В основата си агресията е енергия и ако децата не се научат да я канализират, тя избива в агресия. Целта е тази енергия да се използва правилно в спорт, изкуство или нещо друго. Трябва да изпитваме удовлетворение от това, което правим. Децата са като кибрит и бързо се палят" - каза Катя Райчева

В нашата култура често прибягваме до разрешение на проблема тогава, когато той е ескалирал. В кабинета на училищните психолози учениците попадат едва след като са проявили агресията си и последствията от това са налице. Най- добрият вариант на превенция е, когато по проблема за агресията и тормоза в училище започва да се работи още от първи клас, като се обхванат най- малките ученици. Освен агресията в училищната "мода" навлизат и игри на задушаване в междучасието, за да се докарат учениците до състояние на еуфория и халюцинации. "На седмото небе" се казва тази опасна игра. Красимир Каменов направи анкета сред видински ученици за агресията и опасните игри. 

"Според мен няма агресия между нас. За да се появи агресия, трябва да има спор помежду ни. Винаги от игра може да стане голяма пакост" - казаха видинските ученици.


Родител разказа пред Красимир Каменов за инцидент с дете от видинско училище, за щастие завършил без сериозни последствия за детето. 

Преди дни от Министерството на образованието заявиха, че ще инструктират учителите как да постъпят в случай на инцидент с ученик. Това съобщи министър Николай Денков след среща с представители на Националното сдружение на общините. Поводът е ясен- инцидентът в столичното 52-ро училище, при който почина 11-годишно момиче след спречкване със съученик. Според идеята на Министерството при инцидент учителите трябва веднага да се обадят на медицинското лице в училището, а при липса на медик - на личния лекар на детето. Решението как да се действа трябва да бъде взето от медицинското лице, а не отговорността да пада върху учителя. 

В момента в българските близо 2 500 училища работят 690 медицински специалисти и 390 психолози. Примерите на агресивно поведение не са малко, но те не винаги стигат до публичното пространство. Изводите от това веднага се свързват с работата на училището, съответно с работата на учителите. А истината е, че учебното заведение не може да бъде оазис сред едно общество, което губи себе си чрез изключителната материализация, комерсиализация и тотална промяна на ценностната система повече от 25 години. 

Повече по темата можете да чуете в звуковия файл. 

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Кои са основните причини за катастрофите у нас

Алкохолът и наркотиците са главната причина за възникване на катастрофите в страната, показва анкета на Съюза на българските автомобилисти, проведена с шофьори през 2024 г. Анализът на данните от проучването е направен от доц. д-р Зорница Тоткова от Института за изследване на населението и човека към Българска академия на науките.  След..

публикувано на 03.02.25 в 11:05

Кметът на Флорентин: Искам да променя облика на селото към по-добро

  Село Флорентин е едно от петте населени места в община Ново село. Разположено е на брега на река Дунав. Хората тук се занимават с риболов, селско стопанство, лозарство и винопроизводство. Местните говорят на влашки език. Съхраняват влашки обичаи и традиции в песенния и танцов фолклор. Материалното културно наследство е най-вече в красивите и..

публикувано на 31.01.25 в 11:20

Ще се присъединим ли (и кога) към Еврозоната?

Присъединяването на България към Еврозоната е ключов приоритет на новото редовно правителство, по който се работи усилено и в тясна координация с партньорите от Европейската комисия. Това е потвърдил министър-председателят Росен Желязков на среща с българския еврокомисар Екатерина Захариева.  От думите на премиера, става ясно, че България ще..

публикувано на 30.01.25 в 10:00

Крие ли рискове икономическото райониране на страната?

Промяна в икономическото райониране на страната поиска бизнесът преди дни и очерта приоритетите си, за които очаква съдействие от редовното правителство. Работодателите настояват и за реформа в образованието, и въвеждане на матура по математика, като част от политиките за решаването на проблема с недостига на работна сила. Според тях е..

публикувано на 29.01.25 в 10:45

Пътят Видин-Ботевград: Обещания и (без)действия

Седем години изминаха от протестите, които принудиха властта да започне да строи съвременна и сигурна инфраструктура до Северозапада. Завършването на скоростния път Видин-Ботевград обаче все още е някъде в неопределеното бъдеще, а според първоначалните ангажименти трябваше да е готов до края на 2021 година. Общо три редовни и шест служебни..

публикувано на 28.01.25 в 12:56

Общини от селски райони са с гарантирани европейски средства за инфраструктура

Общините от селските райони в страната са с гарантирани средства по Стратегическия план за развитие на земеделието и селските райони, които да са за изграждане и развитие на инфраструктура. В област Видин право на тях имат десетте по - малки общини- Белоградчик, Бойница, Брегово, Грамада, Димово, Кула, Макреш, Ново село, Ружинци и Чупрене. Общата..

публикувано на 27.01.25 в 12:25

Жителите на село Копиловци: Няма работа, няма млади хора

Гостуваме на село Копиловци , община Георги Дамяново. Китно и красиво планинско селце. Освен прекрасната природа, която е и най-голямото богатство на Копиловци, центърът на селото също е много чист, облагороден и поддържан. Въпреки това, обаче основният проблем е, че работни места няма. Съвсем наскоро е закрит шивашкият цех, който осигурявал..

публикувано на 24.01.25 в 11:29