Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Какви участници в движението са велосипедистите

Снимка: Радио ВИДИН

Колоездачи от цялата страна се организираха на протест и отдаване на почит на Мартин Гачев- колоездач, който загина след като беше блъснат от тежкотоварен камион на главен път. Такъв протест с искания за отговорно поведение на всички шофьори се проведе и в началото на невралгичния участък от Мездра до Ребърково. Колоездачите от региона поискаха отговорните институции да обезопасят въпросния участък. Касае се за поставяне на поне два предупредителни знака за наличие на движещи се велосипедисти и от двете страни на пътното платно. Сред хората, които отидоха на събитието е Александър Александров, колоездач от Враца с 15-годишен опит.

"Последните две или три години движението на Е-79 стана много натоварено и особено в този тесен участък между Мездра и Ребърково е някакъв ужас. Сигурно минават между 7 и 10 ТИР-а на минута. По- добре е, когато е наистина много опасно, като този участък, просто да се избягват тия участъци. Има прекрасен панорамен път от Враца през Паволче и Челопек, който излиза пак на дефилето, не е натоварен, няма никакъв риск нито за колоездача, нито за шофьора. Защото не всички шофьори са пияни и целта им е да убиват колоездачи и пешеходци на пътя. Не е добре да слагаме всички под еднакъв знаменател. И аз самият карам кола и виждам, че в повечето случаи видимостта е много ограничена. И едната, и другата страна, и шофьорите, и колоездачите не си дават сметка за опасностите, които има на пътя. Всеки си говори по телефона в колата, всеки сменя станцията на радиото. Никой не спазва ограниченията. Досега не съм виждал колоездач да минава на зелено. И аз самият минавам на червено, винаги на десен завой, защото няма опасност. Караме по тротоарите. И двете страни не спазват закона", сподели Александър Александров.

Според Александър Александров мястото на колоездача не е на магистралата. Не може на място, на което автомобилите се движат със 140 км/ч, да се кара  колело.

На страницата на събитието в памет на Мартин Гачев, което се проведе в столицата, организаторите са съобщили, че са се срещнали с Мая Манолова- омбудсман на България, на която среща са поставени проблемите на колоезденето в страната. С помощта на омбудсмана ще се инициират законодателни промени в Закона за движение по пътищата, и по- специално в частта относно изпреварването и позиционирането на двуколесни пътни превозни средства на пътното платно.

СнимкаКакви участници в движението са велосипедистите провери Венцислав Величков.

"Велосипедистите, повечето от тях, са грамотни участници, но водачите на МПС карат много пъти с несъобразена скорост и ни притесняват... Има определени места за велосипедистите, обаче паркират колите. Опасни са велосипедистите, защото не гледат. Задължително се съобразяват и с колоездачите, и с пешеходците... Според мене трябва да бъдат по-внимателни и да се съобразяват и с другите водачи, а не само да мисли, че знае некъв правилник, а всъщност нищо не знае...", казаха видинчани.

Какво казва Законът за движение по пътищата за велосипедистите? Те са длъжни да спазват всички правила, както и водачите на моторни превозни средства. Статутът на велосипедистите е по- различен от този на шофьорите и на пешеходците.

Снимка"В Закона за движение по пътищата няма раздел, който да вменява конкретни задължения на водачите на МПС да имат по- особено поведение към велосипедистите, както например е посочено в раздел 22- поведение на водачите към пешеходците. Тук важи общото правило на участниците в движението, както за велосипедистите, така и за водачите на МПС да съобразяват своето поведение на пътя с останалите участници и да не създават пречки за движението и предпоставки за настъпване на ПТП", обясни главен инспектор Владимир Герасимов- началник сектор "Пътна полиция"- Видин.

Велосипедът трябва да бъде технически изправен, да има спирачки, звънец, устройство за излъчване на добре различима светлина отпред и червен светлоотразител отзад, да има светлоотразителни елементи по него, за да може да се забелязва в тъмната част на денонощието. Водачът на велосипед е длъжен да ползва светлоотразителна жилетка при управлението на велосипед извън населени места през тъмната част на денонощието и при намалена видимост, да се движи възможно най- близо до дясната граница на платното за движение и т.н.

"Бих ги посъветвал велосипедистите първо да спазват посоката на движение по дадени улици в града, които са еднопосочни, а, за съжаление, велосипедистите, особено в по- напреднала възрастова група, не се подчиняват на знаците, не спазват техните указания и нарушават правилата."

Пътно- транспортните произшествия през миналата година са 10 с участието на велосипедисти. Двама са загиналите, ранените са трима. Жертвите са с нисък социален статус, възрастни хора.

СнимкаЕвтим Стефанов е директор на Агенцията за регионално развитие и Бизнес център- Видин. Самият той кара колело, има поглед каква е ситуацията и в чужбина. В много други страни от Европейския съюз те са с пълни права, както всички останали.

"И затова правилото е, че по- големият трябва да пази по- малкия, т.е. колите и ТИР-овете трябва да пазят велосипедистите и да ги зачитат като пълноправни участници в движението. Ние сме свикнали да не спираме на пешеходни пътеки, да не зачитаме велосипедистите. А колкото повече хора се движат с колело, толкова по- добре. Съответно харчим по- малко бензин, хората са здрави, защото спортуват. Ние практически нямаме велосипедна инфраструктура във Видин. В идеалния случай тези велоалеи трябва да бъдат направени по главните улици, трябва да има възможност да се придвижват свободно колелетата, както е в много други страни в Европа", каза Евтим Стефанов.

На 11 март предстои да бъде даден старт на проекта на Агенцията за мрежа от електрически велосипеди и зарядни станции в Северна България и още толкова в Южна Румъния. Закупени са 120 електрически велосипеда, които ще бъдат разположени в 16 града в страната и още толкова в северната ни съседка. Между тези точки за наемане на велосипеди ще има зарядни станции. Избрани са оператори на местно ниво, които ще отдават колелетата под наем и ще отговарят за тяхната поддръжка.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Лехчево: Едно от най-големите населени места в област Монтана

Лехчево е село в Северозападна България. Намира в община Бойчиновци, област Монтана.  Най-старият писмен документ за село Лехчево се съхранява в ориенталския отдел на Народна библиотека "Кирил и Методий" в град София. Това е една данъчна книга, в която е отбелязано събраното през 1430 година "джизие" (така са наричали личния данък, който всеки..

публикувано на 29.11.24 в 15:03
Теодора Макавеева

Теодора Макавеева: Всеки регионален журналист ще излъже, ако каже, че не му е оказван натиск

Българските журналисти работят под непрекъснат стрес, който отключва тревожност, безсъние, стига се дори до прегаряне в професията, показва седмото поредно проучване на Асоциацията на европейските журналисти в България за медийната свобода в страната.  Кои са факторите за този съпътстващ делника стрес на хората в медиите?  Ще намерят ли отговор..

публикувано на 28.11.24 в 10:05
Илия Вълков

Илия Вълков: Журналистите направиха всичко възможно през годините да намалят до минимум доверието

Българските журналисти работят под непрекъснат стрес, който отключва тревожност, безсъние, стига се дори до прегряване в професията, показва седмото поредно проучване на Асоциацията на европейските журналисти в България за медийната свобода в страната.  Кои са факторите за този съпътстващ делника стрес на хората в медиите?  Ще намерят ли отговор..

публикувано на 28.11.24 в 10:00

Заложници ли са общините на политическата безтегловност?

Политическата обстановка в края на годината у нас остава напрегната и нестабилна. Българите се питат дали този път ще се сформира правителство и дали страната най-накрая ще преодолее дългогодишната политическа криза. За съжаление, потърпевши от нестабилната политическа ситуация се оказват и общините, които продължават да разчитат на сигурно..

публикувано на 27.11.24 в 10:45

Светослав Славчев: Без държавата да се намеси, няма как Видин да излезе от дъното

"Статистически вече не сме най-бедните, съревноваваме се с няколко области, като това, разбира се, не ме успокоява. Тук обаче Общината не може да направи кой знае какво. Общината и Общинският съвет могат да съдействат всячески на инвеститори и да има прозрачност в тази връзка, но липсата на инфраструктура е главният фактор, липсата на газова връзка,..

публикувано на 26.11.24 в 14:14

Ще работят ли младежите по специалността си след гимназията

Около половината от гимназистите, които завършват средно образование, няма да работят това, за което са учили. Това показва изследване на Института за пазарна икономика за 2024 година. В проучването се съпоставят различните специалности, които се завършват, приемът в професионалното образование и профилът на икономиката, обясни за Радио ВИДИН..

публикувано на 25.11.24 в 11:00

Село Куделин- най-северната точка на България

Днес гостуваме в село Куделин- най-северната точка на България при устието на река Тимок. Намира се в община Брегово, област Видин. Старото име на селото е Влашка Раковица. През 1934 г. е преименувано на името на владетеля на "Браничевската земя" Куделин. Историята на братята Дърман и Куделин е малко позната, но важна страница от средновековното..

публикувано на 22.11.24 в 16:56