Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Колко опасни са старите коли и ще бъде ли спрян вносът им

Снимка: БГНЕС

Неприятна новина съобщи преди дни министърът на околната среда и водите Нено Димов. В телевизионно интервю той заяви, че един от основните приоритети на ведомството му през тази година ще бъде чистотата на атмосферния въздух. Предвиждат се сериозни мерки, които да направят вноса на употребявани автомобили от Европа неизгоден и търговията с коли втора ръка на практика да спре. Димов уточни, че се очаква становище по въпроса от Министерството на финансите, но най-вероятно предвидените мерки ще бъдат насочени към вносителите и търговци на употребявани автомобили. От Министерството на околната среда и водите обещаха, че ще бъде въведен много строг контрол и върху пунктовете за технически прегледи. Основната цел е спирането на вноса на коли над определена възраст и неотговарящи на определени евростандарти. 

Видинчани са категорични, че подобно решение е абсурдно, предвид финансовите възможности на хората, живеещи в крайдунавския град. Това показа наша анкета с жители на Видин.

За стандартите и условията, на които трябва да отговарят автомобилите у нас разговаряхме с Йонко Иванов, председател на Асоциацията на преподавателите по авто-мото подготовка.


"За да се спре търговията със стари автомобили, трябва новите да станат изгодни за закупуване. Нека първо да си оправим икономиката и след това да въвеждаме подобни предложения. Няма нови и стари автомобили-  има изправни и неизправни. За съжаление управляващите дават напразни обещания и след това не ги изпълняват. Затова следващата седмица очаквайте и реакция от наша страна" - каза Йонко Иванов.


Според Министъра на околната среда и водите Нено Димов в България хората масово предпочитат мощна германска кола на 20 години, вместо такава за същите пари, но на 5 години и с много по-добри еко показатели. 


Ани Ванков е автомобилен състезател и собственик на автосервиз във Видин


"Предложението е идеално, макар че и за мен не е изгодно. Все пак живеем в 21-ви век и трябва да вървим напред. Кола над 20 години няма как да се преустрои, така че да не излъчва вредни емисии. Дори румънците вече са доста по- напред от нас в това отношение" - беше мнението на Ани Ванков по темата.


Статистиката на КАТ в началото на годината показва, че продажбата на нови спрямо употребявани автомобили е в съотношение 1 към 13. За 12 месеца у нас са продадени едва 20 500 нови коли, докато за същия период регистрираните автомобили от Топ 20 марки употребявани машини са над 200 000. Разговаряхме по темата с международни шофьори от Видин, които превозват стоки и товари в различни европейски страни. 


"Категорично сме против новите автомобили, предвид компютъризирането на цялата система. Това понякога създава доста неудобства, особено на дълъг път. Стари автомобили има доста по- добри и по- стегнати от някои от новите" - казаха шофьорите. 


От целия автопарк в България, само 17% са на възраст под 10 години. Процентът при леките коли е 14. Проблемът е, че около 40% от автомобилите са на възраст над 20 години, а новите коли до 5 години са само 4,4%. 


Опитахме се да се свържем със собственици на автокъщи и автоморги в различни населени места на Северозапада. Нито един от тях не пожела да коментира темата. Няколко пъти телефонът ни бе затворен, а най- честите отговори бяха: 


"Колега, не ме занимавайте- намерете си някой друг да коментира тази тема" или "Обадете се малко по- късно, че собственикът го няма" и дотук. 


И на финал да кажем, че Министърът на околната среда и водите уточни, че най-късно до 10 дни ще бъде съставена работна група, която да обсъди всички тези нови предложения. 


Повече по темата можете да чуете в звуковия файл.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Граждански организации с призив към политиците за подкрепа на равенството между половете

Българска платформа към Европейско женско лоби отправи призив към политиците за подкрепа на равенството между половете. В отворено писмо до настоящото редовно правителство обръщат внимание на факта, че в състава на 105-ия кабинет има само една жена. Правят аналогия с периода 1947-1949 година, когато в управлението на страната има 23-ма..

публикувано на 06.02.25 в 12:57

Превръщат ли се в лукс "белите пари за черни дни"?

Според изследване на "Тренд" 73% от българите не спестяват, 90% не инвестират, а 84% разчитат единствено на доходите си от заплата и пенсия. Сънародниците ни не са големи оптимисти за тази година, като повечето от тях очакват стандартът им на живот да остане същия като миналата година. Това означава, че българите до голяма степен не..

публикувано на 05.02.25 в 10:45

Подходящ модел за България ли е президентската република?

Промяна на управленския модел в България - трайно решение на политическата криза или популизъм с користни цели ? На фона на поредицата от предсрочни избори и крехко управленско мнозинство, отново официално е лансирана идеята за смяна на парламентарната република с президентска.  На страната е нужен нов модел на управление и обществото ни трябва..

публикувано на 04.02.25 в 13:32

Кои са основните причини за катастрофите у нас

Алкохолът и наркотиците са главната причина за възникване на катастрофите в страната, показва анкета на Съюза на българските автомобилисти, проведена с шофьори през 2024 г. Анализът на данните от проучването е направен от доц. д-р Зорница Тоткова от Института за изследване на населението и човека към Българска академия на науките.  След..

публикувано на 03.02.25 в 11:05

Кметът на Флорентин: Искам да променя облика на селото към по-добро

  Село Флорентин е едно от петте населени места в община Ново село. Разположено е на брега на река Дунав. Хората тук се занимават с риболов, селско стопанство, лозарство и винопроизводство. Местните говорят на влашки език. Съхраняват влашки обичаи и традиции в песенния и танцов фолклор. Материалното културно наследство е най-вече в красивите и..

публикувано на 31.01.25 в 11:20

Ще се присъединим ли (и кога) към Еврозоната?

Присъединяването на България към Еврозоната е ключов приоритет на новото редовно правителство, по който се работи усилено и в тясна координация с партньорите от Европейската комисия. Това е потвърдил министър-председателят Росен Желязков на среща с българския еврокомисар Екатерина Захариева.  От думите на премиера, става ясно, че България ще..

публикувано на 30.01.25 в 10:00

Крие ли рискове икономическото райониране на страната?

Промяна в икономическото райониране на страната поиска бизнесът преди дни и очерта приоритетите си, за които очаква съдействие от редовното правителство. Работодателите настояват и за реформа в образованието, и въвеждане на матура по математика, като част от политиките за решаването на проблема с недостига на работна сила. Според тях е..

публикувано на 29.01.25 в 10:45