Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Колко опасни са старите коли и ще бъде ли спрян вносът им

Снимка: БГНЕС

Неприятна новина съобщи преди дни министърът на околната среда и водите Нено Димов. В телевизионно интервю той заяви, че един от основните приоритети на ведомството му през тази година ще бъде чистотата на атмосферния въздух. Предвиждат се сериозни мерки, които да направят вноса на употребявани автомобили от Европа неизгоден и търговията с коли втора ръка на практика да спре. Димов уточни, че се очаква становище по въпроса от Министерството на финансите, но най-вероятно предвидените мерки ще бъдат насочени към вносителите и търговци на употребявани автомобили. От Министерството на околната среда и водите обещаха, че ще бъде въведен много строг контрол и върху пунктовете за технически прегледи. Основната цел е спирането на вноса на коли над определена възраст и неотговарящи на определени евростандарти. 

Видинчани са категорични, че подобно решение е абсурдно, предвид финансовите възможности на хората, живеещи в крайдунавския град. Това показа наша анкета с жители на Видин.

За стандартите и условията, на които трябва да отговарят автомобилите у нас разговаряхме с Йонко Иванов, председател на Асоциацията на преподавателите по авто-мото подготовка.


"За да се спре търговията със стари автомобили, трябва новите да станат изгодни за закупуване. Нека първо да си оправим икономиката и след това да въвеждаме подобни предложения. Няма нови и стари автомобили-  има изправни и неизправни. За съжаление управляващите дават напразни обещания и след това не ги изпълняват. Затова следващата седмица очаквайте и реакция от наша страна" - каза Йонко Иванов.


Според Министъра на околната среда и водите Нено Димов в България хората масово предпочитат мощна германска кола на 20 години, вместо такава за същите пари, но на 5 години и с много по-добри еко показатели. 


Ани Ванков е автомобилен състезател и собственик на автосервиз във Видин


"Предложението е идеално, макар че и за мен не е изгодно. Все пак живеем в 21-ви век и трябва да вървим напред. Кола над 20 години няма как да се преустрои, така че да не излъчва вредни емисии. Дори румънците вече са доста по- напред от нас в това отношение" - беше мнението на Ани Ванков по темата.


Статистиката на КАТ в началото на годината показва, че продажбата на нови спрямо употребявани автомобили е в съотношение 1 към 13. За 12 месеца у нас са продадени едва 20 500 нови коли, докато за същия период регистрираните автомобили от Топ 20 марки употребявани машини са над 200 000. Разговаряхме по темата с международни шофьори от Видин, които превозват стоки и товари в различни европейски страни. 


"Категорично сме против новите автомобили, предвид компютъризирането на цялата система. Това понякога създава доста неудобства, особено на дълъг път. Стари автомобили има доста по- добри и по- стегнати от някои от новите" - казаха шофьорите. 


От целия автопарк в България, само 17% са на възраст под 10 години. Процентът при леките коли е 14. Проблемът е, че около 40% от автомобилите са на възраст над 20 години, а новите коли до 5 години са само 4,4%. 


Опитахме се да се свържем със собственици на автокъщи и автоморги в различни населени места на Северозапада. Нито един от тях не пожела да коментира темата. Няколко пъти телефонът ни бе затворен, а най- честите отговори бяха: 


"Колега, не ме занимавайте- намерете си някой друг да коментира тази тема" или "Обадете се малко по- късно, че собственикът го няма" и дотук. 


И на финал да кажем, че Министърът на околната среда и водите уточни, че най-късно до 10 дни ще бъде съставена работна група, която да обсъди всички тези нови предложения. 


Повече по темата можете да чуете в звуковия файл.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Има ли икономиката ни потенциал за растеж?

Според Асоциацията на индустриалния капитал, икономиката ни има потенциал за растеж, чрез насърчаване на заетостта. Министърът на труда и социалната политика Борислав Гуцанов и председателят на Управителния съвет на Асоциацията на индустриалния капитал в България (АИКБ) Румен Радев се обединиха около идеята за отключване на потенциала на..

публикувано на 28.05.25 в 10:45

Има ли лек за демографския срив?

И през миналата година продължава тенденцията Северозападът да се обезлюдява . По последни данни на НСИ в област Видин вече живеят малко над 70 000 души, спадът на населението за една година е 1231 човека, което е най-голямото намаление като процент в страната. Област Враца е загубила за година 1617 жители и към декември 2024 година е 146 000 души,..

публикувано на 27.05.25 в 13:38

Ценим ли българското слово

Отбелязахме 24 май - Денят на светите братя Кирил и Методий, на българската азбука, просвета и култура и на славянската книжовност.  "В библията пише "Началото бе словото" и словото на роден език е нещо, което не всеки народ има. А ние като българи би следвало да сме изключително горди с това, че това е празник, който е наш. Празник, в който е..

публикувано на 26.05.25 в 12:59

Село Радовене- живописна природа и млади хора с желание за по-добър живот

След дълго пътуване по пътищата на Северозападна  България, екипът на радио Видин пристига в село Радовене. То се намира в община Роман, на 4 км е от общинския център.  На около 1 км от селото се намира жп спирка на линията София - Варна. С общинския център има и автобусна връзка.  Радовене е едно красиво полупланинско село, разположено в..

публикувано на 23.05.25 в 12:25

Във Видин най-много зрелостници ще се явят на втора матура по английски

Утре е вторият задължителен зрелостен изпит за дванадестокласниците. Той е по предмет, който е избран от учениците. В област Видин най-много зрелостници ще се явят на матура по английски език - 156. Следват предпочитанията към изпита по география и икономика, където ще се явят 28 души. 26 зрелостници са пожелали да държат матура по история. Началото на..

публикувано на 22.05.25 в 14:54

Тома Ушев: Срастването с държавата превръща Църквата в административна услуга

Задължителното изучаване на "Религия и добродетели" в училище доведе до напрежение и раздели обществото.  Част от него протестира под надслов “Училището не е църква”, а другата - шества начело с патриарха.  Какви са аргументите "за" и какви са "против" идеята?  Постижимо ли е духовното и морално развитие на децата чрез пряката роля на държавата?..

публикувано на 22.05.25 в 10:00

Синдикат "Образование" подкрепя учебния предмет "Добродетели и религия"

"Синдикат "Образование" направи няколко проучвания по въпроса. 97% смятат, че образователната система не се справя с възпитателната си функция. Очевидно това не е по вина на учителите, те не са спрели да възпитават през всичките тези години, макар и до голяма степен да им беше ограничено това право или призвание. Крайният резултат е, че нашите ученици,..

публикувано на 22.05.25 в 10:00