Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Колко са свлачищата в Северозапада

4
Свлачище при село Ц. Симеоново
Снимка: Радио Видин

В какво състояние се намират свлачищата, регистрирани в Северозапада? В община Видин има в пет селища, три от които са по поречието на Дунав. Под наблюдение на "Геозащита Плевен" ЕООД е свличането на земни маса в селата Ботево, Буковец, Жеглица, Цар Симеоново и град Дунавци. За област Видин свлачищата са 82, като от тях 55 са периодично активни, 24- потенциални, три са стабилизирани, информират от дружеството. Общо засегната площ на територията на областта е над 16 млн. кв. м. Данните за област Враца показват, че свлачищата там са 120 - 72 активни, 35 потенциални и 13 стабилизирани. Площите, засегнати от тези процеси са над 19 млн. кв. м. И в област Монтана имат 75 свлачища, 66 активни и 7 потенциални. Засегнатите площи там обаче са многократно повече от другите области- над 55 млн. кв. м.

"Едни от най-големите свлачищни райони в България са формирани на десния бряг на река Дунав. Те причиняват значителни материални щети и създават опасност за населението. Такива са свлачищата в кв. "Боруна" на град Лом, в селата Орсоя, Сливата и Горни Цибър (област Монтана), свлачищният район в източната част на град Оряхово (област Враца), в селата Арчар, Дунавци, Жеглица и Цар Симеоново (област Видин) и други. За проследяване динамиката и развитието на свлачищните процеси в Лом, Оряхово, селата Горни Цибър и Орсоя, и други населени места, има изградени контролно-измервателни системи - геодезически мрежи за наблюдение на повърхностните движения и хидрогеоложки мрежи за установяване режима на подземните води", съобщиха за Радио ВИДИН от "Геозащита Плевен".

В края на 2016 година стартира процедура за безвъзмездна финансова помощ за изпълнение на укрепителни и превантивни мерки и дейности и са допуснати няколко свлачищни района. Това са: свлачището в село Бела Рада, Видинско; свлачищата във Враца, Оряхово и в селата Лютидол, Ребърково, Дърманци и Остров; и съвременните свлачища в кв. "Боруна" на Лом, допълват от "Геозащита" Плевен.

Тук даваме пример с две емблематични свлачища, тези на пътя от Видин за Кула близо до село Бела Рада и пропадането на пътя Сливата-Орсоя. За възстановяването на участък на пътя Видин - Кула - Връшка чука говорим от години. Според Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) в района на участъка при 10-и километър на пътя има старо свлачище, което през годините се активизира. И понеже предприетите мерки не довеждат до трайно и реално укрепване на участъка за окончателното решение на проблема е проектирана силова конструкция, състояща се от пилотно-анкерна система, посочват от АПИ. С цел постоянното укрепване е предвидено изграждането на специална  конструкция. Ще се изгради Г-образна опорна стена с  15 секции, с обща дължина 150 м. Над 2,5 млн. лева ще бъдат инвестирани във възстановяването на участъка. Подписан е договорът за строителен надзор при изпълнение на укрепителните дейности в отсечката между селата Бела Рада и Войница. До няколко седмици ще започне ремонтът на участъка, в това увери в края на месец януари при посещението си във Видин Дончо Атанасов - председател на Управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура".

Между ломските села Орсоя и Сливата съществува активно свлачище. Шосето между двете населени места е част от пътя Лом - Видин. По него има пропадания и изкривявания. През 1980 г. земята погълна част от село Орсоя. Тогава то е заличено от картата на България като населено място. Въпреки това в него и до днес има хора. 


свлачище, с. Горни ЦибърКакво е да живееш в активно свлачище и да те заличат от картата на България? 
Посетихме монтанското село Горни Цибър. То е  с отнет статут на такова заради свлачището, на което е разположено. Кметът Веселин Николов разказа пред нашия екип, че хората, останали да живеят в напуканите си къщи са 110:

"През 1977 година свлачищните процеси започват, години по-късно, през 1982-ра, статутът на селото е отнет, т.е. не съществуваме. Държавата не си е свършила работата навремето още, затова хората са в такова положение. Доколкото знам, в съседното село Орсоя на хората са им предложили като обезщетение апартаменти в Лом, докато тук няма такова нещо. Затова и не са се изнесли от селото. Но процесите по свлачището са активни, необратимо е."


Две са активните свлачища в Новоселска община, които са опасни и непрекъснато се следят, съобщи Светла Бондова. Там ги наричат урви. Едната се намира над помпената станция в село Ясен, която захранва с питейна вода няколко села. Втората е на излаза от село Флорентин към Ново село. Трета урва се е образувала и в началото на селото при футболното игрище, но няма непосредствена опасност от прекъсване на пътя Ново село - Видин, както при активизиране на другата. Засега няма раздвижване на пластовете.

Активизирало се свлачище има и Кулска община, на пътя Кула-Грамада-Срацимир.

"В непосредствена близост до Кула е, почти половината от пътя е пропаднала и не се знае дали процесите няма да продължат и да блокират напълно движението в участъка. Пътят върви по билото между две дерета и свлачищни процеси има и от двете страни. При всеки по-обилен дъжд и при снеготопенето малко или много разместват пластовете", каза кметът на Кула Владимир Владимиров.

В Мездра имат няколко активни свлачища, за които от години от Общината търсят решение на проблема. Търсят се и възможности за финансиране по трансграничната програма България-Сърбия, с които да укрепят свлачището в село Игнатица.

"Имаме сериозни проблеми на свлачище преди село Лик, след Типченица също, все на общински пътища. Но Общината сама не може да отдели достатъчно средства, за да ги консервираме. Имаме и два републикански пътя, които са изключително рискови към ерозийни процеси, свързани с температурни аномалии. Пътят през Искърското дефиле многократно ни създава проблеми. В зоната на село Елисейна, в района на Лютидол имаме три свлачища"
, обясни кметът на Мездра Генади Събков.  


За борба със свлачищата през 2018 година са предвидени над 19 милиона лева, съобщиха от Министерството на регионалното развитие и благоустройството още в края на миналата година. Освен тези пари, Агенция "Пътна инфраструктура" ще кандидатства за финансиране по европейска оперативна програма за укрепване на 11 свлачища. Пари ще получат и общини, в които важни общински обекти са под риск. 29 свлачища ще бъдат проучени и укрепени, а в други 26 ще бъдат монтирани контролно-измервателни системи за постоянен мониторинг на геодинамичните процеси и изготвяне на прогнози за развитието им.

Още по темата чуйте в звуковия файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Вижте още

Кои са основните причини за катастрофите у нас

Алкохолът и наркотиците са главната причина за възникване на катастрофите в страната, показва анкета на Съюза на българските автомобилисти, проведена с шофьори през 2024 г. Анализът на данните от проучването е направен от доц. д-р Зорница Тоткова от Института за изследване на населението и човека към Българска академия на науките.  След..

публикувано на 03.02.25 в 11:05

Кметът на Флорентин: Искам да променя облика на селото към по-добро

  Село Флорентин е едно от петте населени места в община Ново село. Разположено е на брега на река Дунав. Хората тук се занимават с риболов, селско стопанство, лозарство и винопроизводство. Местните говорят на влашки език. Съхраняват влашки обичаи и традиции в песенния и танцов фолклор. Материалното културно наследство е най-вече в красивите и..

публикувано на 31.01.25 в 11:20

Ще се присъединим ли (и кога) към Еврозоната?

Присъединяването на България към Еврозоната е ключов приоритет на новото редовно правителство, по който се работи усилено и в тясна координация с партньорите от Европейската комисия. Това е потвърдил министър-председателят Росен Желязков на среща с българския еврокомисар Екатерина Захариева.  От думите на премиера, става ясно, че България ще..

публикувано на 30.01.25 в 10:00

Крие ли рискове икономическото райониране на страната?

Промяна в икономическото райониране на страната поиска бизнесът преди дни и очерта приоритетите си, за които очаква съдействие от редовното правителство. Работодателите настояват и за реформа в образованието, и въвеждане на матура по математика, като част от политиките за решаването на проблема с недостига на работна сила. Според тях е..

публикувано на 29.01.25 в 10:45

Пътят Видин-Ботевград: Обещания и (без)действия

Седем години изминаха от протестите, които принудиха властта да започне да строи съвременна и сигурна инфраструктура до Северозапада. Завършването на скоростния път Видин-Ботевград обаче все още е някъде в неопределеното бъдеще, а според първоначалните ангажименти трябваше да е готов до края на 2021 година. Общо три редовни и шест служебни..

публикувано на 28.01.25 в 12:56

Общини от селски райони са с гарантирани европейски средства за инфраструктура

Общините от селските райони в страната са с гарантирани средства по Стратегическия план за развитие на земеделието и селските райони, които да са за изграждане и развитие на инфраструктура. В област Видин право на тях имат десетте по - малки общини- Белоградчик, Бойница, Брегово, Грамада, Димово, Кула, Макреш, Ново село, Ружинци и Чупрене. Общата..

публикувано на 27.01.25 в 12:25

Жителите на село Копиловци: Няма работа, няма млади хора

Гостуваме на село Копиловци , община Георги Дамяново. Китно и красиво планинско селце. Освен прекрасната природа, която е и най-голямото богатство на Копиловци, центърът на селото също е много чист, облагороден и поддържан. Въпреки това, обаче основният проблем е, че работни места няма. Съвсем наскоро е закрит шивашкият цех, който осигурявал..

публикувано на 24.01.25 в 11:29